Skötselanvisning för Altum

#1 - 19 september 2007 14:15
Här kommer en länk så ni vet hur ni ska ta hand om era Altum Skalarer;)

Lägg framförallt märke till: Längd/vikt, Akvarium storlek (höjd) samt hur man ska göra ett Helvattenbyte.

http://www.djurmagazinet.se/ciklider-sydamerika/skalare-altum.html

:confused::mad::(:confused:[:(!]:(
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 19 september 2007 14:27
Men å andra sidan kan de säkert gå i så små akvarier eftersom max.storleken ju bara är 5 cm för altumen:p

Myndigheterna kräver ju att det skall finnas en skötselinstruktion för varje art men dom skiter ju dessvärre totalt i vad som står i den.
Kollade runt på några olika artbeskrivningar bara för att kunna konstatera att 75% av all text är exakt samma för dessa arter så det är ju inte mycket till artbeskrivningar det handlar om.
#3 - 19 september 2007 14:27
haha omg!....där ser man hur kunniga folk kan va xD!....5 cm i storlek och 60 liter....deras skalarer måste se för jäkliga ut då :/
#4 - 19 september 2007 14:35
Kolla in beskrivningen om påfågel cikldier då ;)!
http://www.djurmagazinet.se/ciklider-sydamerika/pafagelciklid-oscar.html
#5 - 19 september 2007 14:36
Jag gillar storleken på akvariumet.. Om måtten längd (50cm) och höjd (45cm) ska vara på ett 60litersakvarium innebär det att akvariumet har en bredd på 27 cm...
#6 - 19 september 2007 14:37
Finns väl förvisso likande exempel i akvariets lexikon, men det är synd att dom går ut med sådan här information till allmännheten när de ska inhandla någon ny fisk. Att hålla ett par altum på 5 cm i 60 liters är väl inga problem ett kort tag, men detta står det ju inget om. Jag skulle åtminstone inte ha mindre än 300 l och då gärna ett högt akvarium som minimumkrav till dessa majestätiska fiskar.
#7 - 19 september 2007 14:39
Och oskar kan ha ett akvarium som är 0cm högt xD. Det är ju skrattretande men tråkigt att de går ut med såpass felaktig information :S
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 september 2007 14:42
Egentligen är det lite märkligt att Djurmagazinet har så usla skötselanvisningar - normalt sett så tycker jag att deras affärer ofta är rätt bra.
Dock så antar jag att detta är en ren skrivbordsprodukt som de betalat någon pajas för att göra. Denna har då skrivit nästan samma sak på alla artbeskrivningar (går fortast så). Sedan ligger dessa i någon låda i någon affärer tills myndighterna kommer in och kollar om de har skötselanvisningar och då visar dom upp dessa och allt är frid och fröjd ( i alla fall för myndigheten;)).
Allt hade säkert funkat om ni inte någon hade varit osmart nog att också lägga upp det på nätet och avslöja sin inkompetens.
#9 - 19 september 2007 14:49
Väldigt många har ju akvarium hemma, men jag tror att även om intresset är stort vilket syns här så är det ganska så litet om man ser hur många som har akvarium. Därför måste ju givetvis handlarna kunna sälja fisk till den stora massan och då måste de tyvärr ibland tänja ordentligt på gränserna till vad som är rimliga krav för fiskarna. Detta är ju knappast någon nyhet, men man kan ju tycka att när det gäller djur så borde det se lite annorlunda ut. Skulle vara kul om lite fler affärer dök upp där intresset för djuren var större än intresset för att tjäna pengar på djuren. Går ju givetvis att kombinera, men väldigt få verkar klara detta.
#10 - 19 september 2007 18:11
I veckan var jag i en lokal djuraffär som i princip bara har sällskapsfisk. Mitt ärende var att titta på rötter, letar efter en rot som bara jag vet hur den ser ut, men lär väl aldrig hitta den.

Framför akvarierna stod ett par och valde fiskar. Jag höll mig i bakgrunden och lyssnade lite. Förstod efter ett tag att de hade funderat länge. Men så småningom bestämde de sig, för vad vet jag inte riktigt.

Nu började det intressanta, de skulle nämligen ha ett akvarium till fiskarna också!

Så denna kille och tjej någonstans mellan 20 -30 år inhandlade i nämnd ordning.

Fiskar, växter, akvarium, grus, filter samt fiskmat. När de skulle betala påpekade säljaren (han äger butiken) att de nog borde köpa ett vattenberedningspreparat också.

The Show must go on……
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 19 september 2007 18:36
c90368 skrev:
Fiskar, växter, akvarium, grus, filter samt fiskmat. När de skulle betala påpekade säljaren (han äger butiken) att de nog borde köpa ett vattenberedningspreparat också.

The Show must go on……

Och? Några få fiskar är helt Ok från starten. Även om det kan vara lite mer praktiskt att vänta till dagen efter.
#12 - 19 september 2007 21:04
Den skötselanvisningen var ju rena skämtet, pinsamt uselt helt enkelt !
#13 - 20 september 2007 05:10
hmmmm.....enligt den beskrivningen skulle jag kunna ha 12 st altum i mitt 60 liters kar....eller 48 st i mitt 240 liters.......fast det är ju klart, jag har inte så många spannar att jag får plats med 48 st när jag då ska göra helvattenbyte....vad tror ni, kan man istället för att lägga dom i spannen, lägga dom i badkaret....kan ju få va där tillsammans med lillgrabben (19 mån) när han badar....med allsköns badleksaker och tvål....? Eller ska man stacka dom som en kortlek i spannen....?

DRD....hade inte du ett 720 liters...? då skulle du ju få plats med 144 st där.....huvva...om man tar ett genomsnittpris på kanske 400:-/firre så blir det 57600:- för alla....har du råd med det....?

Gurun här på zoopet har tydligen ett 3000 liters på gång....600 firrar i det karet....

undrar om beskrivningen är laglig......fy f*n....
#14 - 20 september 2007 05:23
där ser man....kollade lite runt där, såg att Guppies lever i trio....det var som f*n...visste jag inte.....

innebär det nu att jag måste avliva 80% av mina endlers ?:confused::confused:

fast det är ju klart...det var inte just endlers de beskrev....så jag kanske klarar mig....
#15 - 20 september 2007 06:16
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Noteringen "(OBS! Malawiciklider enbart stenar)" känns ju relevant vad gäller altumen oxå :p. Hoppas jag inte får nå'n efter mig nu när jag har växter med mina malawi :D[/COLOR][/FONT]
#16 - 20 september 2007 06:56
Funderar på att följa deras anvisningar för en vuxen firre och släppa den enda monsteraltumen jag har kvar i en 70 liters tank och se hur den gillar läget.
Dör han så får jag hyra Silbersky och stämma zoomagazinet och blir miljonär.
#17 - 20 september 2007 06:58
Denna är fin oxå.....gibbiceps som blir 10 cm !!

http://www.djurmagazinet.se/harneskmalar/leopardpleco.html
#18 - 20 september 2007 07:00
Hitta en till på nån hemiancistrus den ska ha ett akvarium som är 0 !!! cm högt.

http://www.djurmagazinet.se/harneskmalar/hemiancistrus-sp-svarvit-ancistrus.html

Man kanske skulle maila dom och påpeka lite fel i deras anvisningar.....
#19 - 20 september 2007 07:56
hmmm....altum i 70 liters....15 cm av ryggfenan sticker upp ur ytan....

oj, ny art....Altum sp.Vit Haj.......
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 20 september 2007 08:05
Kensa skrev:
hmmm....altum i 70 liters....15 cm av ryggfenan sticker upp ur ytan....

oj, ny art....Altum sp.Vit Haj.......

Nåväl nu står det faktiskt att akvariet skall vara minst 45 cm högt
#21 - 20 september 2007 08:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men på Praktbotian står det i alla fall att den blir 30 cm, att den är stimfisk och skall gå i ett akvarium som är minst 50 cm långt :p[/COLOR][/FONT]
#22 - 20 september 2007 09:41
Vilka fantastiska beskrivningar!

Gillade speciellt helvattenbytet och de 5 cm stora altum-scalarerna
#23 - 20 september 2007 09:50
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Men på Praktbotian står det i alla fall att den blir 30 cm, att den är stimfisk och skall gå i ett akvarium som är minst 50 cm långt :p[/COLOR][/FONT]

det här var intressant: "Går normalt utmärkt att hålla i planterade akvarier."

Jag kallade det inte utmärkt när mina praktbotior bet av min Hygrophila difformis + papegojblad nere vid gruset. Inte heller när de började tugga på min vallisneria.

Men men, det där med växtätande praktbotior är väl kanske lite överkurs.
#24 - 20 september 2007 11:07
haha vi borde maila dom å fråga vad dom håller på med
#25 - 20 september 2007 11:14
hahah kunde inte låta bli:

Hej Djurmagazinet.

Jag var inne i en av era butiker för 3år sen, och köpte 2stycken Påfågelciklider (Oscar). Mitt akvarium är på 90 liter.
Problemet jag har är att mina oscar har blivit jätte stora, dom är runt 30cm nu. Jag har följt eran Information om oscar som ni har på eran sida, så jag har aldrig trott att något varit fel. Men nu kan mina oscar knappt vända sig i akvariet, och alla andra fiskar jag har haft i har dom ätit upp. När jag gjorde ett helvattenbyte senast, så käkade dom sönder min håv så nu vet jag inte om jag kan göra mer helvattensbyten.
Vad tycker ni jag ska göra?
Snälla, jag behöver hjälp!

/Fredrik
#26 - 20 september 2007 11:25
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]*asg*[/COLOR][/FONT]
#27 - 20 september 2007 12:38
måste bara få se deras svar.......:-)

jag skulle vilja se deras svar på om man sägar att man har stoppat ner en 35 cm hög altum i spannen.,.........
#28 - 20 september 2007 13:11
Kensa skrev:
jag skulle vilja se deras svar på om man sägar att man har stoppat ner en 35 cm hög altum i spannen.,.........

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Eller om man tycker det verkar lite trångt med ett stim med fullvuxna bottenlevande praktbotior på en yta av 50 x 40 cm. :p[/COLOR][/FONT]
#29 - 20 september 2007 13:15
fredd skrev:
hahah kunde inte låta bli:

Hej Djurmagazinet.

Jag var inne i en av era butiker för 3år sen, och köpte 2stycken Påfågelciklider (Oscar). Mitt akvarium är på 90 liter.

Problemet jag har är att mina oscar har blivit jätte stora, dom är runt 30cm nu. Jag har följt eran Information om oscar som ni har på eran sida, så jag har aldrig trott att något varit fel. Men nu kan mina oscar knappt vända sig i akvariet, och alla andra fiskar jag har haft i har dom ätit upp. När jag gjorde ett helvattenbyte senast, så käkade dom sönder min håv så nu vet jag inte om jag kan göra mer helvattensbyten.

Vad tycker ni jag ska göra?

Snälla, jag behöver hjälp!

/Fredrik

haha....xD...måste osså få se deras svar.....omg!
#30 - 20 september 2007 18:07
fick detta svar idag:
Hej Fredrik.
Mitt råd till dig är att ta kontakt med den butik du köpte fiskarna i och rådgör
med personalemn om hur ni kan lösa problemet.
Inget vi kan göra centralt då det skulle ta allföt lång tid att svara på alla
era frågor.
Som sagt...gå till den butik du köpt dom i..
Jag är övertygad om att du blir nöjd med svaret.

MVH
Marknadsavd
Djurmagazinet

funderar på att skicka direkt till någon butik istället och se vad dom säger hehe
#31 - 20 september 2007 18:12
mailade till arvika, västervik och skövde :p
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 20 september 2007 18:25
fredd skrev:
mailade till arvika, västervik och skövde :p

Nu finns det ju faktiskt inget som säger att just dessa affärer använder sig av de artbeskrivningarna - har t.ex. för mig att det finns några djurmagazinetaffärer som abonnerar på Zoopets artbeskrivningar så att börja maila ut till affärerna är bara att göra sig själv löjlig.

Har man kritik mot artbeskrivningarna skall man framföra det till Djurmagazinet centralt istället för att maila runt ihopfantiserade frågor.
#33 - 20 september 2007 18:52
tanken var väl att dom skulle klaga på ledningen :p.
My bad.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 20 september 2007 19:44
fredd skrev:
tanken var väl att dom skulle klaga på ledningen :p.

My bad.

Dom kanske inte ens använder dom - jag har i alla fall aldrig sett deras skötselanvisningar exponerade i någon affär.
#35 - 20 september 2007 19:46
jag har ingen aning heller, har aldrig varit i någon av deras butiker. Men samtidigt så funkar ju folk som så att dom köper något i en butik, sen om dom funderar på något så kikar dom på deras hemsida, och där hittar dom länkar till deras "artbeskrivningar".

Men jag ska maila tillbaka till den första som svarade, tror det är något mer ansvarig för hela kalaset.
#36 - 20 september 2007 21:49
Dom kanske inte ens använder dom - jag har i alla fall aldrig sett deras skötselanvisningar exponerade i någon affär.

Beskrivningarna finns ju ute på nätet till allas beskådan. Om de inte använder beskrivningarna så är det väl bara att ta bort dem, risken finns ju att någon söker på nätet och följer deras skötselråd.
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 21 september 2007 07:37
Knyttet skrev:
Beskrivningarna finns ju ute på nätet till allas beskådan. Om de inte använder beskrivningarna så är det väl bara att ta bort dem, risken finns ju att någon söker på nätet och följer deras skötselråd.

Jo att de är ute på nätet har jag också kritiserat, men Djurmagazinet är ju en kedja där varje affär ägs av olika personer. Varje affär kan ju agera olika - en del har inga skötselanvisningar alls (vilket knappast är bättre), en del använder Zoopets artbeskrivningar eller någon annan bra artbeskrivning, en del använder säkert deras egna.

Vill man då klaga på deras artbeskrivningar så skall man antingen göra det till en affär som man vet använder dom, eller till ledningen centralt. Det är ju ledningen centralt som tagit fram dom, inte en enskild affär.
Att skicka mail och klaga till de affärer som valt att inte använda dom utan kanske istället använder någon annan bra artbeskrivning är fel.
#38 - 21 september 2007 08:02
varför inte skicka ett mail till ledningen och påtala att det finns ett antal beskrivningar som är helt åt h-e (ursäkta franskan) ??
#39 - 21 september 2007 09:03
Ja, det verkar vara mycket konstigt där. En Pangasius blir tydligen bara 8 cm och ska också ha 60 liter ;). Inte så konstigt att personal i akvarieaffärer inte alltid har så bra koll när den centrala informationen är så dålig.

Intressant också att de skriver: "I landet säljs över 650 arter av akvariefiskar. Du hittar samtliga på den här sidan." Visst har de rätt många fisksorter listade, men jag kan ju komma på många som säljs som inte finns med... :D
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 21 september 2007 09:21
mmm skrev:
Ja, det verkar vara mycket konstigt där. En Pangasius blir tydligen bara 8 cm och ska också ha 60 liter ;). Inte så konstigt att personal i akvarieaffärer inte alltid har så bra koll när den centrala informationen är så dålig.

Intressant också att de skriver: "I landet säljs över 650 arter av akvariefiskar. Du hittar samtliga på den här sidan." Visst har de rätt många fisksorter listade, men jag kan ju komma på många som säljs som inte finns med... :D

Det säljs ungefär 2000-3000 olika arter mer eller mindre sporadiskt.
Var hittade du artbeskrivningen på Pangasius - jag letade men hittade den inte
#41 - 21 september 2007 09:34
http://www.djurmagazinet.se/fiskar/hajmal-2.html
Verkar vara någon standartext och att gått ut förtidigt. Kul o se att dvärgdiskus finns fö. det är många som frågat efter det.:D
#42 - 21 september 2007 09:50
Det säljs ungefär 2000-3000 olika arter mer eller mindre sporadiskt.

Det intressanta är ju att de skriver att samtliga listas på deras sida [:o]. Men de har ju faktiskt missat en hel del som är ganska vanliga också...

När det gäller storleken som anges på de olika fiskarna så kan det ju stämma rätt bra om det hade varit försäljnings-storleken...

(Diskusen har ju i alla fall fått minst 200 liter på akvariet, så det är väl ändå relativt bra. Speciellt med tanke på att de inte blir så stora.:D)
#43 - 21 september 2007 14:35
Jag kunde inte låta bli att visa upp dessa skötselråd på Zoonen också. En kille där mailade till dem och fick svar. Ni kan kolla tråden om ni vill

http://zoonen.com/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1559964

Annons