Skriva fast man inte vet!

#1 - 18 april 2008 21:16
- Jag tycker det är helt "ok" att skriva inlägg fast man inte alltid vet eller har rätt. Det är väl det som är lite av styrkan med ett forum? Genom att publicera sina "brister" kan man ofta få hjälp och rättning av andra med bredare erfarenhet. Personligen har jag lärt mig mycket genom att redovisa mina okunskaper:)
#2 - 18 april 2008 21:19
Bästa sättet att lära på :)

Därför lär man sig så mycket mer av att hänga här på Zoopet istället för att lusläsa faktaböcker.
#3 - 18 april 2008 22:00
Jag kan både hålla med och inte;).
Det händer ibland att en frågeställare får ett svar som är korrekt, men även får svar som kanske inte är så genomtänkta men lättare att ta till sig. Då är det ganska stor risk att frågeställaren gör fel, med ännu mer problem som följd.
#4 - 18 april 2008 22:06
Nää... Alla måste ju göra bedömningen vad som är rätt och fel. Frågar du i en zooaffär så kan du lika gärna få fel. Eller vad är fel? Det som är rätt för mig kanske inte är rätt för dig! Vi kan ju ha något vattenvärde som inte är detsamma, grundvattnet, en sten, en rot, sandbotten eller grovgrusig botten... Mycket växter, lite fisk, lite växter, mycket fisk osv. Salt, inget salt, phbuffert, alkottar.. osv...

Det viktiga, tycker jag, är att poängtera att det här tror jag. Jag är inget proffs men så här tror/tycker/erfar jag. [:-174]
#5 - 18 april 2008 22:19
Katharina skrev:

Det viktiga, tycker jag, är att poängtera att det här tror jag. Jag är inget proffs men så här tror/tycker/erfar jag. [:-174]

Det kan jag hålla med om, men det är inte alla som kan skriva de orden.
Jag kan bara gå till mig själv, jag har ändå hållt på med akvarium i över 30 år och något borde man kanske lärt sigunder tiden.
Ger man ett råd som man fått lära sig själv en gång i tiden den hårda vägen, och någon svarar lite tvärtom blir man lite trött för man vet vad som kommer att hända. Sedan tar det ett par veckor så kommer frågan igen, fast med ytterligare händelser som kanske inte direkt hjälper frågeställaren utan det har bara ytterligare krånglat till saker och ting.
Men skriver de däremot ord såsom tror, kanske, vet inte 100%, osv är det en helt annan sak och då håller jag med dig.
#6 - 18 april 2008 23:34
ansjo skrev:
Det kan jag hålla med om, men det är inte alla som kan skriva de orden.

Jag kan bara gå till mig själv, jag har ändå hållt på med akvarium i över 30 år och något borde man kanske lärt sigunder tiden.

Ger man ett råd som man fått lära sig själv en gång i tiden den hårda vägen, och någon svarar lite tvärtom blir man lite trött för man vet vad som kommer att hända. Sedan tar det ett par veckor så kommer frågan igen, fast med ytterligare händelser som kanske inte direkt hjälper frågeställaren utan det har bara ytterligare krånglat till saker och ting.

Men skriver de däremot ord såsom tror, kanske, vet inte 100%, osv är det en helt annan sak och då håller jag med dig.

Det har hänt mer än en gång när jag har läst nybörjar frågor att jag har tänkt, nää den får ansjo ta:)

Jag har läst så många inlägg från ansjo och inte haft något att invända. Dessutom är han flitig och tålmodig att svar på samma frågor om och om igen.

När det sedan kommer någon som tror sig veta bättre, eller bara vill synas så blir det lite jobbigt att läsa trådarna. Dessutom brukar det tyvärr vara så att de som inte vet så mycket är de som inte kan acceptera att andra kanske har rätt och ska driva iväg tråden i oändlighet[:-129]

Kanske inte helt rätt plats och tråd, men guld till dig ansjo för dig kunskap och tålamod[:-46]
#7 - 18 april 2008 23:59
- Självklart skall man inte skriva att man vet om man inte vet eller påstå saker som inte är grundade på fakta! Men man skall inte behöva vara rädd att skriva eller tycka fel. Ungefär så tänkte jag mig det hela.

Att man redovisar "så här gjorde jag" eller " så här tycker jag" och då gick det bra...eller dåligt! Allt detta skall man kunna göra utan att andra skall behöva gå i taket för att de tycker man är infantil,obildad,korkad, eller att det redan har skrivits i annan tråd!

Tycker någon att man är fel ute är det trevligt om man får en korrigering i rätt riktning utan att för den skull behöva mötas av ironiska kommentarer eller andra typer av "påhopp"! Nu har jag inte blivit påhoppad eller ironiserad över men i alla fall. (Jag kommer säkert skriva något dumt i framtiden)

Jag gillar som sagt att vara i detta forum och har redan tagit till mig en himla massa bra saker. Det är lite det jag vill poängtera - att ett forum är bra - även om man har fel :)
#8 - 19 april 2008 00:22
- Självklart skall man inte skriva att man vet om man inte vet eller påstå saker som inte är grundade på fakta! Men man skall inte behöva vara rädd att skriva eller tycka fel. Ungefär så tänkte jag mig det hela. Att man redovisar "så här gjorde jag" eller " så här tycker jag" och då gick det bra...eller dåligt! Allt detta skall man kunna göra utan att andra skall behöva gå i taket för att de tycker man är infantil,obildad,korkad, eller att det redan har skrivits i annan tråd! Tycker någon att man är fel ute är det trevligt om man får en korrigering i rätt riktning utan att för den skull behöva mötas av ironiska kommentarer eller andra typer av "påhopp"! Nu har jag inte blivit påhoppad eller ironiserad över men i alla fall. (Jag kommer säkert skriva något dumt i framtiden) Jag gillar som sagt att vara i detta forum och har redan tagit till mig en himla massa bra saker. Det är lite det jag vill poängtera - att ett forum är bra - även om man har fel :)

Håller med dig, när jag väl lyckades läsa vad du skrev:)

Lite radbrytningar underlättar:D

Tyvärr börjar mina korrekturläsare klaga på mina radbrytningar när jag skriver offerter med mera, detta för jag har blivit van med att bryta rader i forumet som annars blir mer eller mindre oläsbart.
#9 - 19 april 2008 00:29
- Ha ha! Självklart skall det vara radbrytningar oftare. Var bara så exalterad att jag försummade detta denna gång :)

(har fixat det nu)

Annons