Aha, tusen tack :)
Använder man nåt starkare för att göra rent fogarna och där man ska lägga silikon? Eller måste man ta bort all gammal silikon innan man börjar?
Hmm, har insett att det här är en hel vetenskap :)
Jag hade 2 akvarium för typ 10 år sen men hade ingen aning att det var så mycket med det hela. Först nu har jag läst om hur man ska starta upp och försöka undvika nitrit osv.. Jag pytsade i allt med en gång då och det gick hur bra som helst, så jag måste ha haft en himla tur. :)
Filtret gjorde jag rent under kranen med diskmedel i :o. Ojojoj va jag inte kunde nåt då, helt otroligt att mina fiskar överlevde! Men det gjorde dom och dom mådde nog bra för guppysarna förökade sig som kaniner.
Tur att den här sidan finns!!! Den här gången ska jag iaf försöka få till det rätt :)
Slappna av lite när du startar dina akvarier:
Alla tips här behöver man inte ta så hårt på, men så här gör jag:
Inred och fyll upp med vatten. Plantera växter, men vänta med fiskar. Gå till en akvariekompis (eller välvillig affär!!!) och få lite "smutsvatten" från dennes pump/filter och häll i gojset+vattnet i ditt akvarium, då sugs det in i ditt filter och NITRIFIKATIONSBAKTERIERNA (jag brukar kalla dem "snällbakterier") kommer snabbare igång.
OM du fortfarande kan/vill vänta så dröj 2-3 dagar med att köpa fiskar. FÄRDIGT!!!!
Däremot var det nog inte så bra som du redan konstaterat att diska ur filtermaterialet, det skall bara sköljas igenom tills smutsen försvunnit, i ljummet vatten, ALDRIG varmt, för då dör snällbakterierna.... Att dina guppy förökade sig och trivdes förvånar mig inte alls, en enklare fisk får man leta efter.....
När det gäller omlimmning av akvariet så gäller det att vara NOGGRANN!!!! Clas olsson har speciell silikonborttagning om du vill vara riktigt säker på att få bort all gammal silikon, men en ny sträng på insidan (efter att du skurit bort det gamla silikonet med rakblad) borde räcka, det är onödigt att skära ner akvariet helt och hållet....tvätta längs med fogarna med t-röd, när akvariet är färdigt så kan du tvätta ur det noga med lite tvållösning och hett/varmt vatten...efterskölj noga tills tvållösningen är helt borta.
Det gör inget om det fortfarande luktar lite ättika, du kan fylla akvariet redan efter ett dygn om du har bråttom, men det är bättre att vänta upp till en vecka.