Skrubba akvarium??

#1 - 30 oktober 2006 15:50
Hejsan!

En nykomling här som behöver er proffshjälp ;)

Jag har inhandlat ett litet begagnat 6 kantigt akvarium (supersnyggt enligt min mening ;) )

Nu är det så att jag ska silikonera om det och göra rent det från kalkränder osv.. Vad vågar man använda för medel till det?
Ska inte starta upp det förrän om en månad ungefär så jag har ju tid att skölja det några ggr om man säger så :)
Min första tanke var ju att använda kalkborttagningsmedel och sen skölja rent MÅNGA ggr, men kan det bli kvar nåt ändå som skadar fiskarna sen?

Vill ju inte ta död på dom med en gång :(

Tacksam för svar!
#2 - 30 oktober 2006 16:38
Ett lite vänligare kalkborttagningsmedel = tvättsvamp+citronsyra.
#3 - 30 oktober 2006 16:53
Tack för svaret!
Citronsyra, hmm, vad är det? :) Går det att köpa i vanliga affärer eller?
Usch va jag känner mig okunnig här :)
#4 - 30 oktober 2006 16:55
Själv tar jag bort mindre kalkfläckar vid vattenlinjen med rakblad och vatten.
Som alternativ till Metalmaids förslag går det även att använda tvättsvamp och ättika om det är större områden.
#5 - 30 oktober 2006 16:57
Tack för svaret!

Citronsyra, hmm, vad är det? :) Går det att köpa i vanliga affärer eller?

Usch va jag känner mig okunnig här :)

Ja du hittar det oftast i vanliga matbutiker, vid kryddorna. Det finns även de som använder vanlig saft från citroner.
#6 - 30 oktober 2006 17:52
Aha, tusen tack :)

Använder man nåt starkare för att göra rent fogarna och där man ska lägga silikon? Eller måste man ta bort all gammal silikon innan man börjar?

Hmm, har insett att det här är en hel vetenskap :)

Jag hade 2 akvarium för typ 10 år sen men hade ingen aning att det var så mycket med det hela. Först nu har jag läst om hur man ska starta upp och försöka undvika nitrit osv.. Jag pytsade i allt med en gång då och det gick hur bra som helst, så jag måste ha haft en himla tur. :)

Filtret gjorde jag rent under kranen med diskmedel i :o. Ojojoj va jag inte kunde nåt då, helt otroligt att mina fiskar överlevde! Men det gjorde dom och dom mådde nog bra för guppysarna förökade sig som kaniner.

Tur att den här sidan finns!!! Den här gången ska jag iaf försöka få till det rätt :)
#7 - 30 oktober 2006 18:19
Sikta in dig på att få bort kalkavlagringarna först.

Skär bort gammalt silikon med rakblad.

Tvätta sen rent runt fogarna med typ kemiskt ren bensin för att få bort fettfläckar, finns det fett eller annan smuts kvar finns det risk att den nya silikonfogen inte fäster till 100%.
#8 - 30 oktober 2006 18:42
Tusen tack för all hjälp!
Kommer med all säkerhet komma med flera frågor :)
Har bestämt mig för att starta upp mitt gamla akvarium på samma gång, när jag ändå har silikon och allt. Ohh vad jag vill att det ska bli december nu :)
#9 - 31 oktober 2006 09:01
Varför silikonera om det? Vet man inte vad man gör så kan det bli problem plus att försäkringsbolagen blir kinkiga om det händer något med ett akvarium man själv "renoverat".
#10 - 31 oktober 2006 09:41
Om du ska silikonera om det se till att köpa akvariumsilikon. En del silikon är nämligen giftigt.
#11 - 31 oktober 2006 10:03
Jag använder 30% saltsyra, för kalkborttagning, på en svamp..svampen säckar ihop så den får man kasta efteråt.
Saltsyran är lättlöslig i vatten, så efter en rejäl sköljning är det inga problem.
#12 - 31 oktober 2006 10:30
Legolasxvi skrev:
Varför silikonera om det? Vet man inte vad man gör så kan det bli problem plus att försäkringsbolagen blir kinkiga om det händer något med ett akvarium man själv "renoverat".

Måste silikonera om det för att det läcker + att det ser inte så fräscht ut.
Får hjälp av min far att fixa till det och han vet vad han gör :)
#13 - 31 oktober 2006 10:33
batski skrev:
Om du ska silikonera om det se till att köpa akvariumsilikon. En del silikon är nämligen giftigt.

Jag var på "Granngården" och hittade silikon, det är en stor bild på ett akvarium på tuben+att det står att kan användas till akvarium. Så jag hoppas verkligen att det funkar, annars borde jag kunna stämma dom eller nåt ;)
#14 - 31 oktober 2006 10:34
Om det står att det går att använda till akvarium så är det akvariesilikon :)
#15 - 31 oktober 2006 10:40
Vilken tur då ;)
Åhh vad jag vill sätta i gång NU! Det verkligen kliar i fingrarna. Den här ggn har jag verkligen läst på så nu vet jag lite mer vad jag ger min in på :)
#16 - 1 november 2006 11:41
Aha, tusen tack :)

Använder man nåt starkare för att göra rent fogarna och där man ska lägga silikon? Eller måste man ta bort all gammal silikon innan man börjar?

Hmm, har insett att det här är en hel vetenskap :)

Jag hade 2 akvarium för typ 10 år sen men hade ingen aning att det var så mycket med det hela. Först nu har jag läst om hur man ska starta upp och försöka undvika nitrit osv.. Jag pytsade i allt med en gång då och det gick hur bra som helst, så jag måste ha haft en himla tur. :)

Filtret gjorde jag rent under kranen med diskmedel i :o. Ojojoj va jag inte kunde nåt då, helt otroligt att mina fiskar överlevde! Men det gjorde dom och dom mådde nog bra för guppysarna förökade sig som kaniner.

Tur att den här sidan finns!!! Den här gången ska jag iaf försöka få till det rätt :)

Slappna av lite när du startar dina akvarier:
Alla tips här behöver man inte ta så hårt på, men så här gör jag:

Inred och fyll upp med vatten. Plantera växter, men vänta med fiskar. Gå till en akvariekompis (eller välvillig affär!!!) och få lite "smutsvatten" från dennes pump/filter och häll i gojset+vattnet i ditt akvarium, då sugs det in i ditt filter och NITRIFIKATIONSBAKTERIERNA (jag brukar kalla dem "snällbakterier") kommer snabbare igång.
OM du fortfarande kan/vill vänta så dröj 2-3 dagar med att köpa fiskar. FÄRDIGT!!!!

Däremot var det nog inte så bra som du redan konstaterat att diska ur filtermaterialet, det skall bara sköljas igenom tills smutsen försvunnit, i ljummet vatten, ALDRIG varmt, för då dör snällbakterierna.... Att dina guppy förökade sig och trivdes förvånar mig inte alls, en enklare fisk får man leta efter.....

När det gäller omlimmning av akvariet så gäller det att vara NOGGRANN!!!! Clas olsson har speciell silikonborttagning om du vill vara riktigt säker på att få bort all gammal silikon, men en ny sträng på insidan (efter att du skurit bort det gamla silikonet med rakblad) borde räcka, det är onödigt att skära ner akvariet helt och hållet....tvätta längs med fogarna med t-röd, när akvariet är färdigt så kan du tvätta ur det noga med lite tvållösning och hett/varmt vatten...efterskölj noga tills tvållösningen är helt borta.
Det gör inget om det fortfarande luktar lite ättika, du kan fylla akvariet redan efter ett dygn om du har bråttom, men det är bättre att vänta upp till en vecka.
#17 - 1 november 2006 12:22
Obs! Läs på förpackningen hur länge silikonet skall härda, står det att det ska härda 4 dygn så skadar det inte att vänta till dygn 5 innan du "provfyller" akvariet.
#18 - 1 november 2006 12:39
tummen skrev:
OM du fortfarande kan/vill vänta så dröj 2-3 dagar med att köpa fiskar. FÄRDIGT!!!!

Jag håller med dig i det mesta du skriver här, men varför vänta 2-3 dagar när man tillsatt bakteriekultur? Bakterierna behöver ju mat (fiskskit).

Sen är det jätteviktigt att tänka på att det tar lite drygt en månad innan bakterierna hunnit etablera sig ordentligt i filtret. Och därför ska man börja med väldigt få fiskar. Sen efter 3-4 veckor kan man successivt börja öka antalet invånare med några veckors mellanrum.

När jag startade upp mitt 310 liters Asien-akvarium i våras började jag med 4 mellanstora fiskar (2 mosaikgurami och 2 siamensis). Sen efter en månad fick ett stim på 10 barber flytta in och efter ytterligare en måndag flyttade ett nytt stim på 10 individer in. Jag har inte förlorat en enda fisk, utan alla lever och mår bra.
#19 - 1 november 2006 12:48
Ja, men i skräpet man får med så finns det ju lite "skit" att börja med, dessutom hinner bakterierna sprida sig till sanden och andra inredningsdetaljer också. Sedan håller jag med dig om att inte börja med många fiskar från början, men det är ju också viktigt att man till en början skall mata försiktigt så det inte blir mat över som ligger och ruttnar....

Själv brukar jag aldrig ha tålamod att vänta när akvariet väl är färdigt -då kommer fisken fortare än kvickt!!!!!
#20 - 1 november 2006 13:12
Tack snälla ni för alla tips!

"Gojsvatten" kan jag nog få från dem jag köpte akvariet från. Men deras är väl i läskigaste laget, men är det bra så får jag väl tåla lite skit ;)
Har tänkt att inreda och göra snyggt, sen att det kan stå nån dag och sen plantera in 2 dalmatinermollys. Det borde väl funka till en början?
Man ska väl inte putta i en mal innan det finns nåt för den att ätA, eller?

Ska starta upp dom när jag har flyttat, känns lite dumt aatt göra det nu och sen ordna och flytta på alltihop om en månad igen. Vill verkligen att tiden ska gå fort nu!

Var i zooaffären och kollade in lite fiskar i dag. Här på ön finns det ju tyvärr inte så stort utbud :(
Har skrivit upp en del namn som jag ska kolla upp om dom funkar tillsammans osv..
Det fanns en som kallades för "Pilnäbb", det såg ut att vara en spännande firre :)
Får väl se vad det blir, annars får jag vänta tills jag startar upp ett större som jag har på gång oxå :)
#21 - 1 november 2006 13:25
Bra att du skrev att du ska kolla upp dom.

Pilnäbbar är rovfiskar, så småtetror t.ex blir mat.
Till mollysar bör man ha lite salt i vattnet (för att undvika infektioner).
Många malar är känsliga för salt.
Osv.

Hoppas du hittar några du gillar som passar bra ihop :)
#22 - 1 november 2006 21:34
Man ska väl inte putta i en mal innan det finns nåt för den att ätA, eller?

Ja det är bäst att vänta med algätare. Kolla sen innan du köper en mal (ancistrus?) att akvariet är tillräckligt stort för en sån. Annars så finns det sötvattensräkor som är jättebra algätare.

Ska starta upp dom när jag har flyttat, känns lite dumt aatt göra det nu och sen ordna och flytta på alltihop om en månad igen.

Jättebra tänkt!

Var i zooaffären och kollade in lite fiskar i dag. Här på ön finns det ju tyvärr inte så stort utbud :(

Har skrivit upp en del namn som jag ska kolla upp om dom funkar tillsammans osv..

Jättebra att du tänker på det :) Ibland kan akvariebutiker ta in vissa fiskar om man be dem göra det. Kolla upp det.

Det fanns en som kallades för "Pilnäbb", det såg ut att vara en spännande firre :)

Får väl se vad det blir, annars får jag vänta tills jag startar upp ett större som jag har på gång oxå :)

Hur såg de ut? Kommer du ihåg vad det var för latinskt artnamn?
#23 - 2 november 2006 20:26
batski skrev:
Ja det är bäst att vänta med algätare. Kolla sen innan du köper en mal (ancistrus?) att akvariet är tillräckligt stort för en sån. Annars så finns det sötvattensräkor som är jättebra algätare.

Har nog funderat på att ha räkor i mitt miniakvarium. Synd att dom såg så fula o läskiga ut bara :p

Hur många behöver man till ett litet 10-15liters?

Har bara tänkt ha ett litet stim med neontetror där i.

Hur såg de ut? Kommer du ihåg vad det var för latinskt artnamn?

Det stod inget annat namn på pilnäbben. Men Metalmaid skrev här ovan att det var en rovfisk, så då kanske det inte funkar så bra :( Men häftig var den!

Ska starta upp mitt 45l och mitt 10-15l om en månad sen har jag ett 180l på gång, men jag kanske skippar det o handlar ett större, har inte bestämt mig ännu.
Är ju tyvärr allergiker och stoooor djurälskare. Men jag har kommit på att fiskar kan vara precis lika roliga. Måste få ha nån att sköta om :)
Så det kommer att bli 3 akvarium inom kort i min lila lgh på 37kvadrat :D
#24 - 2 november 2006 20:29
asch, det där blev ju lite galet [:I]

Är inte så haj på tekniken :)
#25 - 3 november 2006 08:34
Ska starta upp mitt 45l och mitt 10-15l om en månad sen har jag ett 180l på gång, men jag kanske skippar det o handlar ett större, har inte bestämt mig ännu.

Klart du ska köpa större! Ju större desto bättre :D :p

Beträffande ditt 10-15 litare tänk på att det i stort sätt inte finns några fiskar som kan trivas i så litet utrymme. Men räkor går bra. Även 45 liter är litet, men däri finns det vissa fiskarter som du kan ha. Kolla upp det.
#26 - 3 november 2006 10:34
batski skrev:

Beträffande ditt 10-15 litare tänk på att det i stort sätt inte finns några fiskar som kan trivas i så litet utrymme. Men räkor går bra.

Jo, har förstått att det är väldigt litet, har tänkt ha det som prydnad i min hall. Kommer lysa upp så fint där. Men det skulle ju va lite kul om jag kunde ha nåt där i som rörde på sig ;)
Har hört att kampfisken kan klara sig i ett litet kar, men finns det inga andra som funkar?
#27 - 9 november 2006 07:48
Kampfiskar kan periodvis leva i ganska små utrymmen, men det skulle vara taskigt att ha en där permanent. Rekommendationerna för den är minst 50 liter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

Djurskyddsföreskrifterna rekommenderar en minimivolym på 40 liter för akvarier.

Räkor är ju "nåt" som rör på sig.
#28 - 10 november 2006 23:37
Dvärgrasbora borde ju kunna trivas i ett miniakvarium, de blir ju bara 2-3 cm långa och simmar inte så värst mycket...äter dessutom vad jag märkt inte upp räkyngel så då kan du ju skaffa Crystalred-räkor också!!!!!

Annons