Skulle detta funka?

#1 - 9 maj 2004 17:57
Hej ajg undrar om det skulle gå att ha sprutfiskar,fyrögonfiskar och slamkrypare tillsammans?

MVH//hampus
#2 - 9 maj 2004 22:34
Jo...Det borde väl funka...Men hjälp vilket stort akvarium du måste ha...
#3 - 9 maj 2004 22:42
Varför inte, men du få ännu hellre sälja dem till mig!
#4 - 10 maj 2004 10:46
Jag har Fyrögonfiskar och en Slamkrypare tillsammans i mitt akvarium http://www.ylitalo.org/annika/akvarie/

Har tidigare haft Sprutfiskar och tror att dessa skulle funka tillsammans med Fyrögonfiskar och Slamkrypare.

//Annika
#5 - 10 maj 2004 16:24
Okej.
Du har ett väldigt finta akvarium,Annika.
Men hur stort skulle man behöva?
Hade bara tänkt att skaffa ett på 300-400l.

Tacksam för svar//Hampus
#6 - 11 maj 2004 06:39
Om du skall ha en tank på 300-400 liter så blir den lite förliten för de fullvuxna fiskarna men det går bra till en början.

Både Sprutfiskar och Fyrögonfiskar är stimfiskar och bör gå i en grupp om MINST 6 st av varje, bättre är 8-10 st. Ett stim på 8-10 Fyrögonfiskar ELLER Sprutfiskar behöver ungefär 1 kvadratmeter vattenyta att röra sig på. Både Sprutfiskar och Fyrögonfiskar blir ganska stora, 25-30 cm.

Slamkryparen är ingen stimfisk och slåss om revir med sina artfränder. Slamkryparen blir också ganska så stor, 20-25 cm.

Alla tre arter är duktiga på att hoppa. Om du inte tänker ha täckglas på tanken så är det ett måste med höga kanter runt om vattenytan.

//Annika
#7 - 11 maj 2004 18:11
Okej,hur länge kan man ha dom i ett akvarie i den storleken som jag tänkt mig,om man bara har en grupp sprutfiskar?
#8 - 11 maj 2004 21:54
Grattis Annikka, helt fantastiskt vackert akvarium du har. Det är precis ett sådant jag skissat på i evigheter. Har iochför sig även tänkt mig en tillhörande djupvattendel, samt skall ha lite andra fiskar, men principen är densamma. Mangrove plantor, sänkt vattennivå och bräckvatten. Jag hade tänkt ha tetraodon biacellatus och västafrikansk månfisk. Men jag får njuta av bilderna på ditt sålänge.

MVH
#9 - 12 maj 2004 06:30
Tack Puffbum!!!

Har du vägarna förbi Uppsala så får du gärna komma och titta.

Hampe 90: Det är jättesvårt att säga hur länge det kommer att funka. Fiskarna växer olika fort beroende på om de får mycket/lite mat, bra/dålig mat, vattenkvalite osv.

//Annika
#10 - 12 maj 2004 07:47
Sållar mig till de som berömmer ditt akvarium Annika!

Jättesnyggt men framförallt så måste det vara kul att ha ett akvarium som "inte alla andra" har...
#11 - 12 maj 2004 08:24
Annikka, var har du fått tag i dina mangroveplantor. Visserligen finns de i sthlm också men till helt sjuka priser. Och med tanke på hur många du hade vägrar jag tro att du köpt dem för 500 kr styck.

Driver du även upp, kan man ta sticklingar? Säljer du eller vet var jag kan köpa fröer eller av nån som odlar, och då till rimliga priser?

Dessutom vore det kul att veta hur stort ditt akvarium är. Mitt är på 315 l med lite ovanliga mått, 90 långt 70 djupt 50 högt, och i detta skall jag ha ett litet mangroveträsk efter sommaren när jag kommer tillbaka är det tänkt.
#12 - 12 maj 2004 08:37
Jag har köpt mina Mangrove av an kille från Linköping (tror jag) som heter Tommy Norberg. Frön ca 20 kr, rotade plantor ca 60 kr. Vet inte om det går att ta skott från dem. Funderar på att beställa flera frön. Vill du vara med?

Mitt akvarium är 200 cm längd, 70 cm bredd och 60 cm djup. Har ca 300 liter vatten i det.

//Annika
#13 - 12 maj 2004 08:43
Är det inte för svåra att driva upp från frön e jag på direkt. Annars får du jätte gärna förmedla kontakten med linköpingskillen så jag kan köpa spädplantor av honom.

MVH/puffbum
#14 - 12 maj 2004 08:56
Jag har köpt både frön och rotade plantor. Jag har lyckats bäst med fröna. Av dem lever 9 av 10. Av de rotade plantorna har ca hälften dött. Trodde själv att rotade plantor skulle vara lättare men så var tydligen inte fallet.

Skickar Tommys mailadress till dig.

//Annika
#15 - 12 maj 2004 09:26
Säg bara till när och hur vi beställer så är jag med direkt, samt till vilket pris.

Dessutom får du berätta lite för mig hur jag driver upp dem. Kan man ha dem i kruka till att börja med?
#16 - 12 maj 2004 09:38
Jag kollade på bilderna på din tank igen annika, och undrar lite över plantorna som bara ser ut som stammar och saknar kronblad. Är de på väg att vissna, är de ansade eller är de ungplantor på väg att få blad? Nyfiken.
#17 - 12 maj 2004 10:04
Det är de rotade plantorna som jag köpte men ännu inte gett upp hoppet om. De har fortfarande friska rötter och står därför kvar i akvariet. Det är föresten så fröna ser ut, ca 15-20 cm långa "pinnar". Jag har skickat ett mail till Tommy och frågat om Mangroven. Skickar ett mail till dig när jag fått svar.

Glömde: Jag har satt fröna rakt ned i sanden. Det ger bättre resultat än om man försöker odla dem i kruka. Har rådasand kornstorlek 0,8-1,2 mm.

//Annika
#18 - 12 maj 2004 10:17
Har också rådasand med ungefär samma diameter. Innebär detta att man egetligen inte behöver göra så mycket mer än sänka dem i sin tank och vänta på att de skall ta sig? Hur är det med luftfuktighet och rekomenderad luftvärme? Sköter du dina på något speciellt sätt?
#19 - 12 maj 2004 16:26
Jag provar nog med ett stimm sprutfiskar i ett 300-400l akvarie med ett vattendjup på ca 30 cm.När dom blir förstora får jag köpa ett större akvarie till dom.

Tack för alla svar//Hampus =)
#20 - 12 maj 2004 17:05
Var köper du dina sprutfiskar hampe, och till vilket pris.
De jag brukar stöta på är oftas redan ganska stora och inte så spännade. Man vill ju själv föda upp den från små om du hajjar. Och som små är de extremt söta måsta jag säga. Har länge också funderat på ett sånt stim, men det finne en annan fisk som lockar unnu mer, och jag tror på att renodla, det blir snyggare så. Så där får nog sprutisarna nog stryka på foten sålänge.

Lycka till med ditt karr och uppdatera oss om hur det går.

P.S sitter och lyssnar på "roses" med outkast, fan vilken bra låt D.S
#21 - 13 maj 2004 06:48
Jag sköter inte mina Mangrove på något särskilt sätt. Tar fröna kör ned dem i sanden och låter 2-5 cm av toppen på fröet sticka upp ovanför vattenytan. Belysning är en spotskena med 4 st 50 W hallogenspotar som jag köpt på Bauhaus för ca 200:-. Vattentemperaturen ligger på 25 grader och luftfuktigheten är ganska hög men akvariet är ju öppet och vädras konstant. Det dunstar ca 5 liter vatten om dygnet från min tank.

//Annika
#22 - 13 maj 2004 19:46
Jag vet faktiskt inte var jag ska köpa dom.
Om det är någon i skåne som vet var man kan jöpa sån så får ni gärna höra av er.
Jag har bara sett att dom säljer såna uppe i Stockholm.
#23 - 14 maj 2004 06:28
Har ingen aning om vilka som säljer sprutfiskar i övriga Sverige men i Uppsala så brukar Akvariehobby http://www.akvariehobby.nu/ ha dem hemma och till överkomligt pris (ca 75:- om jag inte missminner mig). Ofta ganska så små exemplar men de växer till sig.

//Annika

Annons