Skulle räkor trivas i mitt akvarie?

#1 - 21 oktober 2012 04:50
Har ett sällskapsakvarie på 180 liter, mycket växter, div. sten(kalk) och rötter, bra vattenflöde/syre, 28 grader varmt. Växtnäring en gång per vecka, och vid delvattenbyte medel typ Aqua safe. Matar med artemia, bland-flingfoder, spirolina, mal-flakes samt hemgjord mat anpassad för Malawi.
Finns det något där i som talar mot att räkor skulle klara sig där?
Äter räkor små yngel?
Jag håller på och gör om lite så de större sällskapsfiskarna kommer flytta till ett nytt projekt- hade dock tänkt låta mina botior (prakt ca 2 cm, pakistan ca 3 cm) och algätare (guld ca 4 cm) gå kvar. Kommer de ge sig på räkorna?
I övrigt kommer där gå ofarlig(?) fisk såsom guppy, platy, mollys, Kullis och danios.
Tacksam för alla svar :)
#2 - 21 oktober 2012 05:04
I ditt fall hade jag nog skaffat ett lite mindre akvarium till bara räkor istället. Lite beroende på vilken sorts räkor du vill ha, är det både vattenparametrar och fisken som hindrar för att det ska funka väl:).
Kanske skulle solfjädersräkor fungera, men de sorterna kan jag för lite om för att kunna svara mer exakt på din fråga:).
#3 - 21 oktober 2012 14:59
Solfjädersräkor går på botten och plockar när de inte hittar nåt i vattnet, och du har redan snabba städare på botten. Gör som ansjo föreslår.
#4 - 21 oktober 2012 20:49
Tack ska ni ha :)
Inte svaret jag ville ha men ;)

Nej starta upp ett till akvarie ska jag inte göra, nu är det nog...
Funderar i stället på om det möjligtvis kan fungera att ha räkor i yngelkaret ist?
#5 - 21 oktober 2012 21:12
Det funkar troligen bättre:).
#6 - 25 oktober 2012 00:04
Fyra och en halv (ett räkyngel följde visst med på köpet) röda körsbär kamperar nu i hop med alla yngel. Vi ska dock flytta alla yngel och räkor till ett större(60 L) yngelakvarie och inreda riktigt räkvänligt. Söta små krabater att se på :)

Annons