Skumma kryp i hemmet!

#1 - 15 augusti 2006 18:27
Ja.. jag skulle ta dammsugaren och dammsuga av lite när jag upptäckte något snorgrönt, 1cm lång sak med ben... Skåda vad jag såg! Inte rädd för spindlar, men färgen är ju lite ögonväckande. :D

//Camilla
#2 - 15 augusti 2006 18:39
Jag är INTE förtjust i spindlar, men den där var ju faktiskt riktigt fin! :)
#3 - 15 augusti 2006 18:45
Den ser ut att vara radioaktiv!!
#4 - 15 augusti 2006 18:48
:eek: GIFTGRÖN!!!:eek:
#5 - 15 augusti 2006 18:53
Ja den var verkligen färgglad nästan lite trevlig dem vi har hemma är svarta och tråkiga..Inte för att min fru skulle tycka denna såg bättre ut men ändå
#6 - 15 augusti 2006 19:03
Kan det vara en sån här?
http://www.blogg.laby.nu/?p=315
#7 - 15 augusti 2006 19:09
Uppenbarligen någon typ från blomspindelgruppen.
Som Svea föreslagit.
Dom brukar lurpassa på byten vid blommor.
Och fann tydligen din dammsugare tillräckligt färggrann.
Vilket man får hålla med om.
:)
#8 - 15 augusti 2006 19:12
Då gäller det att inte gå nära blommorna i hemmet!
#9 - 16 augusti 2006 06:04
Jo, det är definitivt en grön bladspindel! Jag har också haft en likadan inne. Men den satt på min gula sopskyffel! Verkar vara något med färgen gul där :)
#10 - 16 augusti 2006 06:30
Vi har hittat miniskorpioner i mitt hem med klor men utan stjärt kollade upp dem och kom fram till att det är bokskorpioner....Inte så trevligt men sådana finns ibland gamla papper eller böcker.
#11 - 16 augusti 2006 06:32
What?! Jo, jag har hört det någonstans...att det finns varianter av skorpioner i Sverige oxå! Men herregud, man blir förbluffad!
#12 - 16 augusti 2006 12:15
Ja då kan du se minen på mig framför dig när jag fångade den "skratt"
#13 - 16 augusti 2006 12:46
:)
#14 - 16 augusti 2006 15:09
Bokskorpionerna mumsar i sig kvalster det är välan bra. Söta är dom dessutom. Spindeln var riktigt läcker
#15 - 16 augusti 2006 17:32
[QUOTE=erikthur]
Och fann tydligen din dammsugare tillräckligt färggrann.
Vilket man får hålla med om.
:)[/QUOTE]
ASG!!! Nog är den gul alltid! :D En riktigt stor "blomma" min Volta Bolido. Vi har rätt många spindlar i huset och utanför. De gröna dyker upp lite då och då, men denna krabat var den största hitills!

Sådannadär skorpioner har jag sett själv och undrat vad i helvete det var!! Den var ju endast mm lång m. små armar.

//Camilla
#16 - 16 augusti 2006 22:38
Nånting jag fick lära mig nyss var att det finns centipeder i sverige :S.
Ett kryp som jag faktiskt ogillar :D.
#17 - 17 augusti 2006 04:46
Men den spindeln va me tuff.
När jag var liten hittade jag en Gräshoppa på 7cm.
#18 - 17 mars 2007 19:27
gammal tråd.. men lyfter lite ändå:)
bokskorpioner är ovanliga, så de ska man vara rädda om:) Jag har iaf för mig att de är det. Jag brukar alltid ta upp de på ett papper och slänga ut dem.
#19 - 17 mars 2007 19:59
ann21 skrev:
Vi har hittat miniskorpioner i mitt hem med klor men utan stjärt kollade upp dem och kom fram till att det är bokskorpioner....Inte så trevligt men sådana finns ibland gamla papper eller böcker.

De kallas för klokrypare också. Små som attan, men rätt kaxiga. En gång fångade jag en i badrummet och kollade på i förstoringsglas. Under en mm lång, och den ställde sig i hotställning, prcis som en riktig skorpion!
#20 - 17 mars 2007 20:07
Hittade en sådan på en papperspåse med tidningar jag skulle bära ut för någon dag sedan. Min väninna trode inte på mig när jag sa "nämen, vår svenska lilla skorpion är på promenad." Minen hon gav var obetalbar!! "Vadå skorpion.. vi har ju inga skorpioner i sverige!!!" Visade henne det lilla krypet. :D "Det var som f*n! Det viste inte jag om att det fanns!!"

//Camilla
#21 - 17 mars 2007 20:09
Här är lite info om skorpionen. :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokskorpion
#22 - 18 mars 2007 17:56
Vad otroligt äcklig den såg ut!!! Hade jag sett en sådan hemma så kan jag lova att den hade blivit mos!:p
#23 - 18 mars 2007 18:20
C.Ciklid skrev:
Ja.. jag skulle ta dammsugaren och dammsuga av lite när jag upptäckte något snorgrönt, 1cm lång sak med ben... Skåda vad jag såg! Inte rädd för spindlar, men färgen är ju lite ögonväckande. :D

//Camilla

Scalara skrev:
Jo, det är definitivt en grön bladspindel! Jag har också haft en likadan inne. Men den satt på min gula sopskyffel! Verkar vara något med färgen gul där :)

Dammsugaren och sopskyffeln, tänk vilken instinkt spindlarna har att bygga sina nät på de minst använda föremålen i hemmet för att de inte vill bygga nytt hela tden! :p
#24 - 18 mars 2007 18:23
5st stjärtfenor av 5 möjliga för det inlägget
#25 - 18 mars 2007 18:27
Skulle jag träffa på en såndär spindel inne hos mig skulle den antingen bli platt eller fångad och utsläppt. Beror på var jag hittar den och hur jag känner mig vid tillfället. Klarar inte av kryp inne hemma hos mig. Hos andra och ute går bra, men inte där jag bor och sover... :(
#26 - 18 mars 2007 19:00
Piscator skrev:
Dammsugaren och sopskyffeln, tänk vilken instinkt spindlarna har att bygga sina nät på de minst använda föremålen i hemmet för att de inte vill bygga nytt hela tden! :p

Nu var du elak!! :D
Använder dammsugaren nästan varje dag, så där gick din teori i stöpet. ;)
#27 - 19 mars 2007 08:21
[:-125] :)
#28 - 21 juli 2007 08:51
Ok, nu är jag igång igen med konstiga kryp i hemmet. :D Fast denna gång på altan. Hittade denna "albino" tvestjärt i en plastkruka. Den har ju dock inte röda ögon. Första gången jag sett en vit tvestjärt. Någon annan som beskådat denna form??

//Camilla
Bilagor:
#29 - 21 juli 2007 09:18
Bläääääääh![:-84][:-85][:-124]

Tvesjärtar är nog ännu äckligare än bokskorpioner och andra små kryp. Får panik när jag ser en på balkongen så den blir mos, mos, mos!!![:o][B)]
#30 - 21 juli 2007 09:35
Hehehe.. vi har tvestjärtsår här.. :D Kryllar av dem precis överallt!
#31 - 21 juli 2007 09:39
C.Ciklid skrev:
Hehehe.. vi har tvestjärtsår här.. :D Kryllar av dem precis överallt!

Usch[:-84][:-84][:-84][:-84]
#32 - 21 juli 2007 09:50
C.Ciklid skrev:
Ok, nu är jag igång igen med konstiga kryp i hemmet. :D Fast denna gång på altan. Hittade denna "albino" tvestjärt i en plastkruka. Den har ju dock inte röda ögon. Första gången jag sett en vit tvestjärt. Någon annan som beskådat denna form??

//Camilla

Det var allt länge sedan men kommer igång dem från min barndom.
Vi lyfte på ett fat utomhus där det fanns massor av tvestjärtar med enstaka albinos. Men det var som sagt länge länge sedan.
Här har vi bara svartingar.
#33 - 21 juli 2007 10:21
här e det bara en massa gråsuggor bland platterna i trädgården tack o lov
#34 - 21 juli 2007 11:24
Är det inte bara ett ömsat skal, då? Den ser lite "tom" ut...
(Mia, gillar alla kryp utom fästingar)
#35 - 21 juli 2007 11:34
Nej då! Den sprang omkring med alla andra svarta kompisar när jag lyfte på krukorna. Hade fullt shå att få den stilla för fotografering! :D Det såg ut som om den utvecklat små oanvändbara vingar med, tyvärr syns det inte något vidare på bilden. Släppte tom ut den levande. :)

//Camilla
#36 - 21 juli 2007 13:00
fy fan då har vi snart flygande tvestjärtar:( fy fan så jävla äckligt;)

Hittade flera bokskorpioner i våran gamla lägenhet, dom kröp efter väggarna. vart lite småskraj när jag såg den första. Ska tilläggas att jag hatar småkryp och är totalt LIVRÄDD för getingar, antingen springer jag eller blir skräckslagen och står helt stilla så fort en är i närheten;)

/Hans
#37 - 22 juli 2007 13:32
battalionP skrev:
fy fan då har vi snart flygande tvestjärtar:( fy fan så jävla äckligt;)

Hittade flera bokskorpioner i våran gamla lägenhet, dom kröp efter väggarna. vart lite småskraj när jag såg den första. Ska tilläggas att jag hatar småkryp och är totalt LIVRÄDD för getingar, antingen springer jag eller blir skräckslagen och står helt stilla så fort en är i närheten;)

/Hans

Hehehe!! Då skall du se våra getinger vi har här. Bålgetingar. Men jag tror att det är drottningarna som är på villovägar. De är AS!! 5cm minst. Undrar om vi har haft konstiga utsläpp här i Kolsva.. :rolleyes:

//Camilla
#38 - 22 juli 2007 14:27
C.Ciklid skrev:
Här är lite info om skorpionen. :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokskorpion

Usch! :eek: Det kanske var en sån där jag hade på väggen bredvid sängen förra veckan, jag sa till sambon att det var en spindel som hade vanliga ben utom framtill för där hade den 2 långa ben liksom, typ sådär, fast jag såg inga skorpionspetsar liksom.. men den hade kanske det då.. Måste varit en sån där.. mos blev den iaf.. [xx(] Jag tog en tidning till hjälp [:-63] som alltid..
#39 - 22 juli 2007 15:35
C.Ciklid skrev:
Hehehe!! Då skall du se våra getinger vi har här. Bålgetingar. Men jag tror att det är drottningarna som är på villovägar. De är AS!! 5cm minst. Undrar om vi har haft konstiga utsläpp här i Kolsva.. :rolleyes:

//Camilla

Fy fan va äckligt!! Där skulle jag aldrig kunna bo, helt seriöst;) Fy fan! Ursäkta för fula ord men det får ni ta:)
#40 - 22 juli 2007 17:02
battalionP skrev:
Fy fan va äckligt!! Där skulle jag aldrig kunna bo, helt seriöst;) Fy fan! Ursäkta för fula ord men det får ni ta:)

ASG!!! Jo, ibland undrar jag vad det är för kryp vi har här omkring. :D Trots att jag är uppvuxen på landet så har jag här i Kolsva upptäkt många konstiga kryp som jag inte hade en aning om fanns.. :D

//Camilla
#41 - 22 juli 2007 18:42
haha jag är också uppvuxen på landet men det har inte hjälpt ett dugg;)

/Hans
#42 - 22 juli 2007 19:13
C.Ciklid skrev:
ASG!!! Jo, ibland undrar jag vad det är för kryp vi har här omkring. :D Trots att jag är uppvuxen på landet så har jag här i Kolsva upptäkt många konstiga kryp som jag inte hade en aning om fanns.. :D

//Camilla

Dom brukar kallas grannar.... Inte snällt sagt om dom förresten
#43 - 22 juli 2007 19:33
eriahl skrev:
Dom brukar kallas grannar.... Inte snällt sagt om dom förresten

ASGARV!!!!! Är det så de kallas.. :D
#44 - 22 juli 2007 20:45
C.Ciklid skrev:

//Camilla

Sådär är våra getingar också! Dessutom så låter det som bombplan som kommer. När man sitter ute på balkongen och är i sin egen lilla värld och det helt plötsligt börjar låta sådär precis vid örat då hoppar man högt och det är nästan så det sker en olyck i byxorna. Hatar vanliga getingar och när dessa monster ( ja för det är vad dom är) kommer så början man typ hyperventilera och får panikattacker och vill bara fly så fort man kan.

Låter era också massor när dom kommer flygandes?
#45 - 22 juli 2007 20:50
Glenn skrev:
Sådär är våra getingar också! Dessutom så låter det som bombplan som kommer. När man sitter ute på balkongen och är i sin egen lilla värld och det helt plötsligt börjar låta sådär precis vid örat då hoppar man högt och det är nästan så det sker en olyck i byxorna. Hatar vanliga getingar och när dessa monster ( ja för det är vad dom är) kommer så början man typ hyperventilera och får panikattacker och vill bara fly så fort man kan.

Be a man! :p
#46 - 22 juli 2007 20:51
Glenn skrev:

De låter: "BRRRRRRRROOOOOOOOOOOOOO" (i djupt moll) när de kommer flygandes. :D De verkar inte vara sådär skitbra flygare, lätta att ge en dask med elracket... fast sega är de.. Brukar grilla på dem ordentligt för säkerhets skull. [:o] Kasnke är mutanter... :D

//Camilla
#47 - 31 juli 2007 13:35
en sån här skabbig jä*** hade glidit in i huset igår:mad:
#48 - 31 juli 2007 14:29
fredd skrev:
en sån här skabbig jä*** hade glidit in i huset igår:mad:

En mördarsnigel!:(

lägg han i lite öl så dör han

PS:inget skämt utan öl FUNKAR på riktigt

var i tyskland på landet och hittade över 60 sådana utanför huset och på tomten utan att ens behöva leta:eek:

La dem dem i öl och alla dog.:):D
Guest
#49 - 31 juli 2007 15:04
är inte mödarsniglar ljusare, tycker det ser ut som en svart skogssnigel. de sk mödarsniglar är väl ljusbruna??
#50 - 31 juli 2007 15:06
Lutt skrev:
är inte mödarsniglar ljusare, tycker det ser ut som en svart skogssnigel. de sk [SIZE=4]mödar[/SIZE]sniglar är väl ljusbruna??

Ja du sniglar har det verliken jobbigt;)
#51 - 31 juli 2007 15:09
Lutt skrev:
är inte mödarsniglar ljusare, tycker det ser ut som en svart skogssnigel. de sk mödarsniglar är väl ljusbruna??

De kan variera i färgen, från ljust till mörkt brun. Dessutom parar de sig med vår skogssnigel
#52 - 31 juli 2007 15:11
Malinitzi skrev:
De kan variera i färgen, från ljust till mörkt brun. Dessutom parar de sig med vår skogssnigel

såg nu att det inte är en mördarsnigel eftersom mördarna har ränder på bakkroppen.

Annons