Skummare i sötvattensakvarium

#1 - 27 april 2007 10:50
Tycker de skummare som används i saltvattensakrier är ganska listiga anordningar. Hur kommer det sig att man inte använder sådana i sötvatten? Någon som vet?
#2 - 27 april 2007 11:07
christern skrev:
Tycker de skummare som används i saltvattensakrier är ganska listiga anordningar. Hur kommer det sig att man inte använder sådan i sötvatten? Någon som vet?

Man har helt enkelt inte fått dem att fungera tillfredställande, jag vet att det gjorts skummare anpassade för sötvatten. Någon på forumet har kanske haft en sådan ? och kan dela med sig av erfarenheten.

Tidigare har det säkert också varit en prisfråga om du skall har en hyfsad skummare till tex ett 500 liters akvarium kostar de flesta mellan 3000 - 5000 kr, om du skall ha en rktigt bra är de ändå dyrare, nu (senaste året) har det dock kommit ut nya betydligt billigare bra skummare. För dom pengarna får du en hel del bra teknik till ett sötvattensakvarium.
#3 - 30 april 2007 10:22
sötvatten är inte lika känsligt.
samt får du lite extre protein o så slås de oftast sönder av pumpen.
eller så får man en oljig hinna...

fixax enklast med ytavrining istället
#4 - 1 maj 2007 21:50
Här är en länk till två märken, Schuran och Sanders sötvattensskummare

http://www.tmc-ltd.co.uk/commercial/freshwater-skimmers.asp
#5 - 2 maj 2007 14:38
Här är en länk till två märken, Schuran och Sanders sötvattensskummare

http://www.tmc-ltd.co.uk/commercial/freshwater-skimmers.asp

Mycket intressant! Nån här som har erfarenhet av dessa? Skumma bort både proteiner och kringflytande alger mm låter väldigt intressant. Det nämns i texten att ozon ytterligare skulle förbättra effekten. Hur är det med ozon, det tar väl kål på bakterier/andra parasiter men hur är det med toxiska ämnen som nitrit/ammoniak?
#6 - 2 maj 2007 20:48
Skummare i sötvatten, verkar inte vara speciellt mycket att ha, kolla kapacitets siffrorna. De exporterar helt enkelt inte något nämnvärt, detta baserat på att en skummare med en prestanda på 20 l/m är god för mellan 2.5, och 25 kubikmeter.. Alltså, från 2.500Liter och upp till en hel jäkla pool. Exporten är uppenbarligen inte speciellt hög.
B!
#7 - 4 maj 2007 15:17
ozon består av syre,
funkar genom att de spränger sönder organiska celler få du ut de i vattnet e de kört typ. om de ens går ifos.

nitrat o nitrit är kemiska ämnen o berörs inte.
fins nitratfilter men enklare o köpa växter o göra vattenbyten istället
#8 - 4 maj 2007 16:31
har jag helt fel om jag säger att det har något med salthalten att göra också? att en "vanlig" skummare inte funkar till sötvatten..

eller har jag drömt det här knaske?

Annons