Skygg gibbiceps

#1 - 8 september 2005 17:43
Hej jag har nyligen köpt en "liten" gibbiceps till mitt 160 kar me malawi den är väl ca 10 cm. Och jag har märkt att dom senaste 3 dagarna så sitter den bara under själva pumpen. Sedan när det blir "skymning" i karet så kommer den fram någon som vet om den alltid håller sej gömd under dagen elr är det bara min som är skygg? Har läst att den är nattaktiv men håller dom sej inte framme lite under dagen? Har märkt också att mina malawi´s är "på" honom inte biter mera puttar till honom så han blir rädd kan detta vara anledningen till att han håller sej undan elr är det bara för den är nattaktiv?
#2 - 9 september 2005 05:24
som du redan säger så är den nattaktiv så kanske inte ska tro att den kommmer vara ute hela tiden under dagtid. min gibbiceps är ute så långe han är hungrig, dvs hela tiden. min är aktiv både dag och natt men det kanske bara är nu när han är "liten". har läst några trådar på forumet där folk säger att gibbiceps blir skyggare och skyggare ju äldre dom blir. självklart kan det ha att göra med dom andra fiskarna också - din mal kanske känner sig lite "malplacerad" =)

hoppas den blir bättre med att visa upp sig dagtid, testa algtabletter och zuchini (eller någon annan grönsak) och se om han kommer fram.

// SeanChai
#3 - 9 september 2005 21:57
Okej jo får hoppas att han vänjer sej om det är det som är problemet annars får jag nöja mej med att han är framme vid skymningen:)..just ja en fråga om det där med zuccini, dom flesta lägger ju ner en sked som dom trätt på gurka elr zuccini elr vad dom nu matar med men skeden har ju diskmedel på sej? Och man ska ju inte få i något slags rengörings medel i karet så hur gör ni som matar på de här viset?
#4 - 9 september 2005 21:59
skölj skeden i ljummet vatten så är det ingen fara.
#5 - 9 september 2005 22:02
Okej tack för svaret då ska jag börja ge honom de, hoppas han gillar de bara och att inga andra fiskar äter upp de för honom:)
#6 - 9 september 2005 22:38
Min upplevelse av Gibbiceps är att de är mycket mer skygga när de är små. De jag har är ute i det fria om dagarna mycket mer nu än tidigare. Kanske har med deras storlek att göra, att de är så mycket större än de andra fiskarna. För de största "vanliga" fiskarna de går tillsammans med är ungefär 20cm.

När jag matar mina Malawi med Pellets på dagtid så går även den största Gibbisen upp till ytan och roffar åt sig Pellets. Sedan sätter han sig mot glaster och käkar tills det är dags att hämta fler :)

Så, jag tror bara att du ska ha lite tålamod.
#7 - 10 september 2005 12:05
ja jag får nog ha det:) förresten har precis lagt ner lite zuccini till mina 2 ancitrusar, hur länge kan man låta de ligga kvar? dom verkar inte så jätte intresserade av de. Ska ge min gibbiceps de också får se om han är mer intresserad.
#8 - 10 september 2005 13:54
Jag skulle föreslå att du lägger ner det när det är dags för mörkläggning i karet. De är mycket mer aktiva då.

Jag vet inte hur länge du kan ha din Zuzhini i. Är det något kvar på morgonen så brukar jag ta upp det igen. Det kanske rör sig om ca 10-12 timmar.
#9 - 10 september 2005 14:22
okej jag har tagit upp det nu ancitrusarna åt lite på den men gibbin kom inte fram så jag väntar med att lägga i den till ikväll där.
#10 - 19 september 2005 17:06
Min Gibbiceps är väldigt aktiv om dagarna. Det har den alltid varit. Däremot brukade den gömma sig så fort jag eller någon annan gick förbi akvariumet. Det gör den inte nu längre.
#11 - 19 september 2005 17:12
okej, jag får vänta och se men den behöver göra lite jobb nu märker att det börjar bli hyggligt med alger på mina växter, funderar på att skaffa en lite mindre mal som är lite mer aktiv om dagarna. Får se hur jag gör:)
#12 - 19 september 2005 18:43
[QUOTE=becky_be]Min Gibbiceps är väldigt aktiv om dagarna. Det har den alltid varit. Däremot brukade den gömma sig så fort jag eller någon annan gick förbi akvariumet. Det gör den inte nu längre.[/QUOTE]

Skyggheten släpper med åldern.
#13 - 19 september 2005 19:38
[QUOTE=Gimbo]Skyggheten släpper med åldern.[/QUOTE]
Ja, det gör väl det. Har haft den minst 4 år. Kommer inte ihåg riktigt, då det var min lillebror som köpte den när jag fortfarande bodde hemma.

Annons