Slaget i burken - växterna regerar!

#1 - 31 maj 2008 18:22
Tjossan! Har gått en holmgång med växterna i alla burkar. Det var tufft men nu sitter jag har med segerns sötma i munhålan. Hur sjuttons kan det växa så infernaliskt i vissa burkar. Ja! Jag vet! Det finns näring och så vidare. Min frågeställning vad bara lite uppgiven.

Från början var det en glädje att någon planta grodde eller visade tecken på överlevnad. Nu är man tacksam om man lyckas hålla tillbaka växtligheten. Personligen kommer jag vara väldigt snål med gödningen framledes.

Bild 1
Flytväxter så man dånar! Växer fortare än Stålmannen byter om!

Bild 2
Undrar vad denna flytväxt kan heta. Väldigt grova/feta blad med extremt långa rötter(15-20cm)

Bild 3 - 4
Cirka 5-7 liter växter som ansats bort ur fem akvarier!
#2 - 31 maj 2008 18:30
Har samma flytväxt som på första bilden. Tröttnade på att rensa hela tiden så jag slängde ut alla. Trodde jag... Helt plötsligt så fanns den där igen. Så nu kämpar jag åter med att vinna "växtkriget". Grrr!!!
#3 - 31 maj 2008 18:35
Haha, vet hur det känns. Skopar andmat och river upp sånna där långa som bild 3-4 stup i kvarten :D

Växterna på bild 2 kallas Frogbit (Limnobium laevigatum).
#4 - 31 maj 2008 18:40
Bild 2! Bra tackar. Det är en rätt vacker flytväxt om den bara får vara ifred för andmaten!
#5 - 31 maj 2008 18:44
Sara! Det stämmer. Man rensar noga. Lyfter upp allt på ytan och granskar i alla hörn. Phui tänker man! Så går det en vecka och man undrar varför det börjar bli så dålig belysning - och - tjena! Fullt igen!
#6 - 31 maj 2008 20:20
Jag får flytväxterna Mamma Mia rensar ut till mina guldfiskar, och jag har inga som helst flytväxtproblem.....
#7 - 31 maj 2008 21:38
Jahaja! Är det så man skall ta hand om överskottet. Hm. En burk med guldisar som får mumsa i sig. Kanske ingen dum ide. Kretslopp typ!
#8 - 1 juni 2008 07:25
Andmat är ett h*e. Ena sättet att få bukt på dem är att veckovis rensa allt OCH ha en annan sorts flytväxt som konkurerrar ut dem (nåja, lite iallafall, de är oövervinnliga ;) )
#9 - 1 juni 2008 07:40
Har inga flytväxter längre hade andmat ett tag men den har försvunnit sen jag skaffade äppelsnäckor.

Annons