Som nämnts var jag inne för att kolla på gröna kulisar på iguana idag. För första ggn i mitt liv såg jag en slamkrypare i verkligheten, och blev först skiträdd och tyckte den var apäcklig.
Men efter att ha stått och studerat den en stund, fascinerads jag alltmer för den konstiga fisken. Jag är sedan tidigare helt biten av bräckvatten och hade tänkt mig ordna till en riktigt stor tank med kulfiskar och västafrikans månfisk. Plötsligt slår tanken mig medan jag står där att man kanske tillochmed skall ha en slammis däri.
Min flickvän tvärvägrar och kan under inga omständigheter gå med på att ha ett djur där ens den minsta möjlighet finns att den kan rymma.
Därför undrar jag nu hur pass rymningsbenägna de är och om det räcker med vanligt täckglas. Måste man ha något minsta säkerhetsavstånd mellan tankens övre kant, och för fisken, högsta tillgängliga punkt i akvariet? Jag funderar med skräckblandad förtjusning på att skaffa en om all rymningsrisk går att eliminera.
Dessutom var det någon som talade om tidvatten i akvariet. Hur funkar det rent praktiskt, låter fräckt. Berätta!
MvH/Albin