Slamsuga?

#1 - 26 juni 2010 11:23
Jag undrar om jag ska slamsuga botten varje vecka när jag gör vattenbyte? Jag tänkte att det kanske inte är bra för växterna? Och när jag gör vattenbyte hur mycket vatten ska jag ta bort?
#2 - 26 juni 2010 12:46
sissi. skrev:
Jag undrar om jag ska slamsuga botten varje vecka när jag gör vattenbyte? Jag tänkte att det kanske inte är bra för växterna? Och när jag gör vattenbyte hur mycket vatten ska jag ta bort?

Det beror nog lite på vad du har för substrat. Är det fin sand samlas ofta en hel del grums på den och då kan det ju se lite snyggare ut att få bort det. Lite grövre grus brukar klara sig bättre.
Själv byter jag ca 30% vatten i veckan i de större karen (110 resp 250 liter) och minst 50% i 36 liters med dvärgkulfiskar.

Hälsningar
Jennifer
#3 - 26 juni 2010 13:10
jenmad skrev:
Det beror nog lite på vad du har för substrat. Är det fin sand samlas ofta en hel del grums på den och då kan det ju se lite snyggare ut att få bort det. Lite grövre grus brukar klara sig bättre.

Själv byter jag ca 30% vatten i veckan i de större karen (110 resp 250 liter) och minst 50% i 36 liters med dvärgkulfiskar.

Hälsningar

Jennifer

Jag har fint grus och märker att det redan har samlats lite skit. men om jag slamsuger en gång i veckan så påverkar inte det växterna?
#4 - 26 juni 2010 13:31
Hur menar du att det påverkar växterna? Du får ju inte vara så noggrann att du stör rötterna förstås men det blir nog kvar tillräckligt med näring!

Hälsningar
Jennifer
#5 - 26 juni 2010 13:48
jenmad skrev:
Hur menar du att det påverkar växterna? Du får ju inte vara så noggrann att du stör rötterna förstås men det blir nog kvar tillräckligt med näring!

Hälsningar

Jennifer

Tack för bra svar! Ja tänkte om man kunde rubba näringen i botten, men då går det bra att slamsuga varje vecka!
#6 - 26 juni 2010 16:43
Om du har sand kan du slamsuga strax ovanför sanden så att grumset försvinner. Du kan också om du har 2 pumpar se till att ytströmmarna möts på mitten av karet så att det skapas ett vattenflöde mot botten och bakåt då brukar grums spolas bort. Jag har inget grums i mitt 936 liters utan slamsugning. Jag slamsuger aldrig(!) min botten.
#7 - 26 juni 2010 17:49
Dre skrev:
Om du har sand kan du slamsuga strax ovanför sanden så att grumset försvinner. Du kan också om du har 2 pumpar se till att ytströmmarna möts på mitten av karet så att det skapas ett vattenflöde mot botten och bakåt då brukar grums spolas bort. Jag har inget grums i mitt 936 liters utan slamsugning. Jag slamsuger aldrig(!) min botten.

Jag har fint grus 1-2mm ca. Men är inte slamsugning viktigt för att få bort fiskarnas skit, som jag förstog det som är fiskarnas bajs det ända som är skadligt mot akvariumet.
#8 - 26 juni 2010 19:03
Nja, när du har balans i karet så kommer bottengruset att innehålla massor av bakterier som bryter ned amoniumen i "bajset" till nitirit och andra bakterier som byter ned det till nitrat som tas upp av växter bland annat. Så mängden tillkommande bajs bryts ned i lagom takt av dessa bakterier om de lämnas i fred. Dock kan inte all nitrat tas upp av växterna och det bör tas ur karet. Dock löses den i huvudsak upp i vattnet och därmed räcker det att byta vatten. Men det skadar inte att suga lite ovanför gruset och lätt i gruset så att det värsta försvinner, allt löses som sagt inte upp i vattnet och av återstoden tas nte allt upp av växterna. Plus att det ser snyggare ut utan skräpet.

I alla fall är det hur jag har tolkat förloppet...
#9 - 26 juni 2010 21:31
Har man bra balans (läs tillräcklig filtrering och inkört) så behövs ingen som helst slamsugning, tror nog det är en 5 år sen min senaste slamsugning, som Dre säger så är normala vattenbyten allt som behövs för att vara säker på att inte få några problem.
Om du fortsätter att få skit som samlas på sanden även efter en längre inkörning borde du nog se över filtreringen för en riktigt problemfri framtid ;)

Annons