sissi. skrev:Jag undrar om jag ska slamsuga botten varje vecka när jag gör vattenbyte? Jag tänkte att det kanske inte är bra för växterna? Och när jag gör vattenbyte hur mycket vatten ska jag ta bort?
jenmad skrev:Det beror nog lite på vad du har för substrat. Är det fin sand samlas ofta en hel del grums på den och då kan det ju se lite snyggare ut att få bort det. Lite grövre grus brukar klara sig bättre.
Själv byter jag ca 30% vatten i veckan i de större karen (110 resp 250 liter) och minst 50% i 36 liters med dvärgkulfiskar.
Hälsningar
Jennifer
jenmad skrev:Hur menar du att det påverkar växterna? Du får ju inte vara så noggrann att du stör rötterna förstås men det blir nog kvar tillräckligt med näring!
Hälsningar
Jennifer
Dre skrev:Om du har sand kan du slamsuga strax ovanför sanden så att grumset försvinner. Du kan också om du har 2 pumpar se till att ytströmmarna möts på mitten av karet så att det skapas ett vattenflöde mot botten och bakåt då brukar grums spolas bort. Jag har inget grums i mitt 936 liters utan slamsugning. Jag slamsuger aldrig(!) min botten.