Slamsugare

#1 - 1 juni 2008 15:54
Är det någon som vet om det finns någon typ av motordriven slamsugare som funkar, där slammet blir kvar i en slambehållare och vattnet går tillbaka till akvariet.
#2 - 2 juni 2008 04:24
Jodå det finns, en som går på batterier och en billigare variant finns som drivs med luftpump som jag känner till, bara kolla hos nån akvariebutik, i ett kar med bra balans brukar man annars sällan behöva slamsuga särskilt ofta, river själv bara upp lite skit i botten nån gång om året sen rengör jag filtret dan efter så det behövs inte riktigt nån slamsug :)
#3 - 2 juni 2008 16:55
Den billigare varianten provade jag för flera år sedan tyckte inte den var så effektiv.
Har inte tänkt att skippa vattenbyterna, men skulle ändå vilja ha en fungerande slamsug, för jag tycker att det samlas en del slam på botten märker det när jag tömer ut en del och använder en skuren pet plaska som sug. Det virvlar upp en hel del i flaskan.
Därför tänkte jag att det kan vara skäl att då och då slamma av botten.
#4 - 2 juni 2008 20:01
Hur effektiv den billiga är beror ju oxå mycket på hur kraftig luftpump man har.
Har du möjligen sand eller finare grus på botten? då vill jag slå ett slag för malaysiska sandsnäckor, dom är nattaktiva och därmed osynliga på dan såvida dom kan gräva ner sig (funkar inte i grövre grus) och dom äter överbliven mat så det blir mindre slam till att börja med och jag har aldrig haft nåt slam på ytan sen jag skaffade dom, däremot blir det en del nere i sanden men den rör jag som sagt bara upp nån gång ibland så skiten hamnar i innefiltret, gör man det på kvällen så är vattnet bara grumligt under natten :)
#5 - 3 juni 2008 04:07
Har grus som bottenmaterial för jag tror att växternas rötter trivs bättre i det än i kompakt sand, vet inte om det är rätt men tror i alla fall det.
Skall kolla efter den motordrivna varianten i zoo butikerna.
Sen kan det ju vara så att jag matar lite väl mycket i bland, men fiskarna gillar det i alla fall, är som sagt var bara detta med skit och slam, men det går ju att åtgärda.
#6 - 3 juni 2008 04:25
Ok med grus lär sandsnäckor inte funka, men en vacker äppelsnäcka kunde va nåt? om fiskarna inte äter upp all mat så försök minska lite för det är ju vad dom äter som räknas, och vad gäller växter så kan jag säga att jag kör växtkar och fin sand (samt sandsnäckor som luftar sanden), dom trivs bättre i det än i mitt kar med grus ;)
#7 - 3 juni 2008 16:51
Då har jag lärt mig något nytt. Trodde att växternas rötter kunde ruttna i kompakt sand, och att dom spred sig lättare i grus.
bra med nya lärdomar.
#8 - 3 juni 2008 17:34
nallef skrev:
Då har jag lärt mig något nytt. Trodde att växternas rötter kunde ruttna i kompakt sand, och att dom spred sig lättare i grus.

bra med nya lärdomar.

Nja det finns lite sanning bakom, saken är att rötterna ruttnar om dom inte får syre och i kompakt sand som inte rörs runt går det ganska fort innan det blir syrefattigt i botten, kör man i sandsnäckor som jag gjort blir den dock inte igenslammad och kompakt och rötterna sprider sig bättre i lös sand, att många föredrar grus är att det tar mycket längre tid att slamma igen då slammet går ner mellan gruskornen, men efter ett tag så blir även det en slambotten som behöver röras upp så växterna mår bra av att planteras om med jämna mellanrum om man kör grusbotten, men enligt mig är sand och sandsnäckor det bästa om man inte vill ha så mycket jobb :)
#9 - 3 juni 2008 18:10
Den ultimata slamsugaren. Vi hade stopp i avloppet och kunde inte låta bli att lägga in den här bilden, sorry
#10 - 4 juni 2008 04:00
Då kanske du hade matat dig slälv för mycket:D Kunde inte låta bli du bjöd på det.

Annons