Slang till Fluval 404?

#1 - 11 maj 2008 13:55
Ska äntligen sätta igång mitt "nya" 550L akvarium men märker nu att slangen till utblåset är ngt för kort (har gjort en frigolitbakgrund och ska sätta in utblåser i ena sidan av den) har tydligen råkat mäta fel :(

Finns det att få tag på längre slangar till detta ytterfilter eller är det bara att göra en ny bakgrund?.....? Och i sådanafall vars finns slangar?
#2 - 11 maj 2008 14:04
Du kan köpa vanliga gröna slangar i akvarieaffären som är till ytterfilter, och byta ut mot Fluvals slangar. Se till att mäta innerdiametern bara så du får rätt slang.
#3 - 11 maj 2008 18:10
du säger att bara utblåset är för kort... då kanske du kan köpa ny fluvalslang och kapa så insug blir kortare och insug längre:)
#4 - 11 maj 2008 21:20
Jag hade samma problem, men jag köpte slangar från en nyare pump då de hade samma beställningsnummer (zoobutiken var väldigt hjälpsam) och det har blivit bra :)
#5 - 12 maj 2008 16:12
Ett tips ... om du bara ska ha lös slang så köp det inte i akvariebutik
Själv köper/tar jag all slang ja ska ha på mitt jobb ...
ett tipps för alla andra också ... Hydroscand vi fins lite överallt i sverige/världen
eller gå till nån annan butik som sysslar med hydralik/pneumatik
#6 - 12 maj 2008 17:26
mayday skrev:

ett tipps för alla andra också ... Hydroscand vi fins lite överallt i sverige/världen

Okej, det lät ju intressant. Något man ska tänka på om man köper en slang som inte igentligen är tänkt som akvarieslang?

Såg att ni finns här i Piteå också, men frågan är vars, har inte sett till det,,,,, :(
#7 - 16 maj 2008 13:01
mayday skrev:

Hydroscand är dyra, använd Noax Lab i kungsängen, hydroscand brukar för övrigt köpa slang av Noax med...
Bilagor:
#8 - 16 maj 2008 14:57
Maethor skrev:
Okej, det lät ju intressant. Något man ska tänka på om man köper en slang som inte igentligen är tänkt som akvarieslang?

Såg att ni finns här i Piteå också, men frågan är vars, har inte sett till det,,,,, :(
man ska kolla att den är livsmedelsmärkt och har exakt rätt ytter och innerdimesion! jag tycker du ska använda fluvals orginal och köper du den som ska vara till 305/405 så räcker garanterat längden på den om du placerar filtret på ett vettigt sett samt att den passar till ditt slangfäste på akvariekanten, vilket du inte kan använda om du använder vanlig slang! sen är det inte bra för filtrets prestation om man har för långa slangar...
#9 - 16 maj 2008 15:24
Mmm... När det gäller bilen kan jag köpa vilket plagiat som helst (nästan) och må bra av att ha tjänat en slant men när det gäller mina ytterfilter så laborerar jag inte utan köper orginal.

Kanske är dumt men samtidigt vill jag inte ha några hundra liter vatten på golvet för att ha varit lite snål och skulle det ändå läcka är det inte tvungetvis mitt fel. :)
/J
#10 - 16 maj 2008 17:02
Joacim skrev:
Mmm... När det gäller bilen kan jag köpa vilket plagiat som helst (nästan) och må bra av att ha tjänat en slant men när det gäller mina ytterfilter så laborerar jag inte utan köper orginal.

Kanske är dumt men samtidigt vill jag inte ha några hundra liter vatten på golvet för att ha varit lite snål och skulle det ändå läcka är det inte tvungetvis mitt fel. :)

/J

Jag kan ärligt talat inte förstå diskussionen om "fluval orginal"-slang. Fluval beställer slangen från en tysk tillverkare som använder de vanliga standardmåtten som de flesta i slang / plast-branchen, de ser sedan dem att screen-trycka sitt varumärke på slangen och säljer den sedan mellan 7-8 ggr priset för samma slang utan screentryck.
#11 - 16 maj 2008 18:28
Jag kan ärligt talat inte förstå diskussionen om "fluval orginal"-slang. Fluval beställer slangen från en tysk tillverkare som använder de vanliga standardmåtten som de flesta i slang / plast-branchen, de ser sedan dem att screen-trycka sitt varumärke på slangen och säljer den sedan mellan 7-8 ggr priset för samma slang utan screentryck.
zebaciklid: vilket är standardmåttet på en slang?
Vanlig slang som är så stor/grov och samtigt tunn som gummifästet på fluvals slang vet jag inte om man kan få tag på och jag tror isåfall att den skulle bli för tunn och vika sig... var kan man köpa liknande fluvalslang för 10-15kr?
#12 - 16 maj 2008 18:45
åheim skrev:
zebaciklid: vilket är standardmåttet på en slang?

Vanlig slang som är så stor/grov och samtigt tunn som gummifästet på fluvals slang vet jag inte om man kan få tag på och jag tror isåfall att den skulle bli för tunn och vika sig... var kan man köpa liknande fluvalslang för 10-15kr?

Spm jag skrev så har de de flesta standardmåtten, det skulle förvåna mig om den avvek från ngn standardiserad fda godkänd slang. Det finns ett enormt utbud på olika slangar med olika godstjocklek så det skulle förvåna mig om det inte skulle finnas med.

Den enda anledningen att det inte skulle finnas är för att man medvetet sett till att ha en specialstl / tjocklek enbart för att kunna ta ut fantasisummor från användarna. Men då är det medvetet, inte nödvändigt då det finns mer än tillräckligt många dimensioner att tillgå.

Kolla Noax lab på nätet så ...
#13 - 17 maj 2008 10:55
Hydroscand är dyra, använd Noax Lab i kungsängen, hydroscand brukar för övrigt köpa slang av Noax med...

Vissa saker kan vara lite dyra ja men oftast ligger vi bra till
samt vi har ju allt så! :P
Är världsledande och vi e inte små direkt samt köper ja den på jobbet vet ja vad ja får sett akvariebutiker som säljer antimögelbehandlad slang.
#14 - 18 maj 2008 09:07
Jag har varit in och kollat på Noax lab på nätet, men hur vet jag vilken slang jag ska ha?.... Orginalslangens innerdiameter är ju 17mm så man vet ju vilka mått slangen ska ha men vilken typ av slang ska man ha?

Och om jag byter utblåsslangen måste jag byta insugslangen så den blir lika lång då också?
#15 - 18 maj 2008 14:13
nej utblås och insug behöver inte vara lika långa men bör nog vara lika typ av slang! strunta i allt krångel och köp en fluvalslang och kapa till önskad läng;)
#16 - 18 maj 2008 16:49
Maethor skrev:
Jag har varit in och kollat på Noax lab på nätet, men hur vet jag vilken slang jag ska ha?.... Orginalslangens innerdiameter är ju 17mm så man vet ju vilka mått slangen ska ha men vilken typ av slang ska man ha?

Och om jag byter utblåsslangen måste jag byta insugslangen så den blir lika lång då också?

Vilken FDA godkänd slang fungerar utmärkt, och har du en id på 17 mm så mäter du bara "väggen" med ett skjutmått så multiplicerar du det med 2 och så har du yd. Svårare än så är det inte...men betydligt billigare
#17 - 18 maj 2008 17:29
Förstår överhuvudtaget inte den här tråden, du menar att ditt projekt stått still nu i en vecka för att du saknar en slang som du kan köpa på zooaffären?

Ribbad slang till fluval 304/404, längd 2,5 meter
artikelnr:A-20015

Nordhs Zoologiska

Nygatan 57
931 30 Skellefteå
Telefon: 0910-726662
Fax: 0910-726662
[EMAIL="nordhszoo@nordhszoo.se"]epost[/EMAIL]
#18 - 19 maj 2008 17:28
Gaffel skrev:
Förstår överhuvudtaget inte den här tråden, du menar att ditt projekt stått still nu i en vecka för att du saknar en slang som du kan köpa på zooaffären?

Ribbad slang till fluval 304/404, längd 2,5 meter

artikelnr:A-20015

Nordhs Zoologiska

Nygatan 57

931 30 Skellefteå

Telefon: 0910-726662

Fax: 0910-726662

[EMAIL="nordhszoo@nordhszoo.se"]epost[/EMAIL]

Haha. nej det har det inte, inte bara pga slangen iallafall. Håller fortfarande på att tillverka bakgrunden så akvariet står fortfarande tomt, hade jag haft bråttom så hade jag köpt på djuraffären på en gång, men eftersom jag har gott om tid så tänkte jag fråga om det fanns billigare någon stanns, allt är så dyrt här uppe ;)

Men jag vill gärna ha svar på frågan om slangen till insuget måste vara lika lång som den till utblåset?
#19 - 19 maj 2008 17:29
åheim skrev:
nej utblås och insug behöver inte vara lika långa men bör nog vara lika typ av slang! strunta i allt krångel och köp en fluvalslang och kapa till önskad läng;)

Oj där fick jag ju mitt svar! Tack! :D Jo jag ska nog köpa en fluvalslang så fort jag får lönen :)

Annons