Slangar till Eheim ytterfilter

#1 - 22 februari 2007 12:55
Har just packat upp mitt nya 2215 :)
Tänkte på en sak... hur säkerställer man att slangarna sitter kvar på plaströren? På pumpen och kranarna finns det ju skruvar att dra åt med, men på insugsröret och strilröret känns det som att slangarna skulle kunna lossna.
Kör ni med metallslangklämmor? Känns osäkert det med... buntband?
#2 - 22 februari 2007 13:05
På insugsröret sitter det väldigt bra utan några åtgärder.
Däremot har jag märkt att utblåset gärna åker av lite. Detta kan bero på att jag inte listat ut hur det ska sitta än.
Jag hade velat ha ett plaströr som var böjt som insuget till utblåset också.

Men det är ingen fara och har inte lossnat för mig ännu;)
#3 - 22 februari 2007 13:19
Ja jag tänkte med på det, hade gärna haft en böj till :)
Den där slangkragen då, den känns lite för liten. När man pressar in slangen i den så måste det ju bli lite strypt flöde väl?
#4 - 22 februari 2007 13:20
nja inget man märker men ja förstår inte hur det är tänkt att man ska had det. Som det är nu så sitter insuget snyggt medan utblåsslangen står ut bakåt.
#5 - 22 februari 2007 14:00
Nej det blev inte så snyggt, men nu sitter det där iallafall :)
Får väl kanske beställa lite extra böjar eller ett nytt utblåsrör när jag har tid och ork så det blir snyggare.

En sak till. Går det att lägga ner utloppsröret från filtret? Alltså den som sticker ut längst ner. Skulle passa mycket bättre om den gick åt sidan istället för att peka upp.
#6 - 22 februari 2007 15:43
Ja det går att lägga ner den.
Sedan kan det vara en liten fördel att sätta dit slangklämmor runt slangen vid strilrör och insug, då slangen blir hårdare när den blir gammal, och den kanar lättare av. Inte för att jag tror att det händer, men ett par rostfria klämmor kostar inte så mycket.
#7 - 22 februari 2007 16:11
Stripes funkar också
#8 - 22 februari 2007 21:15
Tänk på att vissa slangklämmor som inte fördelar trycket jämnt kan ha en tendens att skära in i slangen. Eheim har egna sådana klämmor men det finns säkert andra märken också.

Själv körde jag ett ytterfilter från Eheim i 9-10 år utan att använda några klämmor alls. Jag gjorde slangarna lite för långa från början så ett par gånger under tiden (i samband med att jag flyttade) passade jag på att skära av den yttersta biten av slangen och sätta på igen på rören.
#9 - 22 februari 2007 21:21
Annars kan man köpa böjen som reservdel och värma till den så att man får rätt böj fram till utblåset. Så gjorde jag till mitt ytterfilter och det funkar kanon. Pröva dra loss en slang som suttit ett tag...riktigt svårt..
#10 - 25 februari 2007 19:37
Verkar inte som om jag behöver oroa mig, när jag skulle fylla filtret med vatten innan uppstart så fick jag först inte loss slangen från sugröret, den satt som berget. Hoppas det sitter så i fortsättningen med :)

Hur gör ni för att få ur all luft, skakar å grejar?
#11 - 26 februari 2007 08:12
Daniel_N skrev:
Verkar inte som om jag behöver oroa mig, när jag skulle fylla filtret med vatten innan uppstart så fick jag först inte loss slangen från sugröret, den satt som berget. Hoppas det sitter så i fortsättningen med :)

Hur gör ni för att få ur all luft, skakar å grejar?

Det brukar oftast räcka att skaka på filtret ett par gånger så kommer luften ur det.
Det att "sugröret" sitter som berget nu i början gör det alltid, men kolla om några månader när slangarna börjat bli hårda.

Annons