Slänger snart ut skitet..

#1 - 6 juli 2016 14:24
Hejsan.

Partiklarna dödar mitt akvariumintresse..

Jag har ett 450l akvarium med ca 25st fiskar i, regnbågar och 2 malar.

Jag har ett 15L ytterfilter med keramikmakaroner i bottenkorgen, grovt filter sen lite finare filter sen översta korgen fin filtermatta..(1500L/H, pumpar denna pumpen)

En extra pump på 1800L/H med bomullsvadd som hjälp till att suga upp partiklarna.

Jag har testat att minska flödet på pumparna och ökat flödet..inget hjälper..jag har testat att göra massa vattenbyten men inget hjälper...

Har ett 350L kar kristallklart, samma bottenmaterial och där i finns det 2st 2000L/H pumpar med grova filter..(Innerfilter)

Det som skiljer akvarierna åt är att i mitt 450L har jag en Slim BTN...kan bakterier samlas bakom den och frodas?

Tack!
#2 - 6 juli 2016 14:46
Skitsamma, jag gör en 100% tömning på karet på fredag...rengör sanden, slänger bort back to naturen..så bakterierna inte kan gömma sig.
Gäst
#3 - 6 juli 2016 14:51
[QUOTE=Piddeman;n2357390]Hejsan.

Partiklarna dödar mitt akvariumintresse..

Jag har ett 450l akvarium med ca 25st fiskar i, regnbågar och 2 malar.

Jag har ett 15L ytterfilter med keramikmakaroner i bottenkorgen, grovt filter sen lite finare filter sen översta korgen fin filtermatta..(1500L/H, pumpar denna pumpen)

En extra pump på 1800L/H med bomullsvadd som hjälp till att suga upp partiklarna.

Jag har testat att minska flödet på pumparna och ökat flödet..inget hjälper..jag har testat att göra massa vattenbyten men inget hjälper...

Har ett 350L kar kristallklart, samma bottenmaterial och där i finns det 2st 2000L/H pumpar med grova filter..(Innerfilter)

Det som skiljer akvarierna åt är att i mitt 450L har jag en Slim BTN...kan bakterier samlas bakom den och frodas?

Tack! [/QUOTE]

Hej! Vad är det för partiklar som du försöker filtrera bort? Är det avföring från fiskarna eller något som lossnar från inredningen?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 juli 2016 15:54
Förstår inte heller riktigt. Låter mest som infusiorier, eller något i gruset (fast det är ju samma i bägge karen).
Och apropå BTN så har jag haft akvarier med BTN som har varit igång mer än 10 år utan några som helst problem.
#5 - 5 september 2016 16:14
Hejsan! Tror min filtrering är för lite trots allt..så jag ska inköpa ett Fluval FX6 som sista utväg samt.
#6 - 5 september 2016 16:53
För lite filtrering tror jag inte alls du har! Skulle du kunna slänga in bilder på det hela?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 september 2016 17:05
Man kan köra tät packad filtervadd i något filter. det skall vara packat så tätt så att vattnet knappt kan cirkulera genom det. Sedan gör man rent det 1 gång i timmen.
#8 - 6 september 2016 10:26
Att kasta ut BTN och köpa nytt filter blir med stor risk att kasta pengar i sjön. Ladda upp en bild på karet.

Sitter inte din BTN fast med silikon?

När kikade du i ditt ytterfilter med makaroner senast?
#9 - 8 september 2016 13:36
Rensar ytterfiltret med jämna mellanrum, sista dagen i varje månad.

diverse filter är inte ens smutsigt, makaronerna är ju lite smutsiga men inte jätte skitiga..

Jag har nu ett FX6 (2016 edition)...sattyg till att föra oväsen..och jäklar vad klumpiga rör! går ju inte att böja efter behov.. att man gav 2500:- för detta skrot :P...får hoppas på att karet blir rent
ialf..

Min Slim BTN är limmad med silikon, sitter tätt emot bakre ruta och sidorutorna.

Slänger upp bilder snart.
#10 - 8 september 2016 13:43
Här kommer bilderna.

Som ni ser...blekt och ''högkontrastigt'' ljus pga partiklarna i vattnet..

Mitt gamla reningsverk

Mitt nya FX6
#11 - 8 september 2016 13:44
Kan tillägga, fönstret har varit helt övertäckt, utan resultat.

Ljuset står på från 10:00 till 20:30, timer.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 september 2016 14:47
[QUOTE=Piddeman;n2359670]Rensar ytterfiltret med jämna mellanrum, sista dagen i varje månad.

diverse filter är inte ens smutsigt, makaronerna är ju lite smutsiga men inte jätte skitiga..[/QUOTE]
Varför då - ett ytterfilter med bra filtermaterial kan gå i år utan att behöva göras rent.

Har du testat med hårt pressad filtervadd som jag skrev om ovan?

Det funkar bäst i ett innerfilter - visst det går i ett ytterfilter också men det är jobbigt att behöva göra rent detta varje dag.

#13 - 8 september 2016 15:17
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2359678]
Varför då - ett ytterfilter med bra filtermaterial kan gå i år utan att behöva göras rent.

Har du testat med hårt pressad filtervadd som jag skrev om ovan?

Det funkar bäst i ett innerfilter - visst det går i ett ytterfilter också men det är jobbigt att behöva göra rent detta varje dag.

[/QUOTE]

Testade med sånt bomullsvadd runt en 1800L/H innerfilter..gjorde det bara värre..Testade även att inte rensa ytterfiltret under 4-5månader..ingen skillnad, knappt skitiga filter..som om pumpen inte kunde suga in något.

Men, nu med FX6'an ser jag redan bättre resultat på partiklarna! de försvinner faktiskt i rask takt nu..jag har detta i FX'an

http://www.cyberzoo.se/akvaristik/fi...pod-a-246.html

Tillsammans med det medföljande filtret .
#14 - 13 september 2016 16:46
EDIT! Nu jävlar! Karet rengörs som aldrig förr! Fiskarna är pigga och alerta! Nu får man faktiskt tillbaka känslan för denna hobby :)
#15 - 16 september 2016 21:46
Kul!
#16 - 24 september 2016 07:37
Blev det bra med allt nu?
#17 - 19 december 2016 20:39
jag måste erkänna att jag är ganska ny i akvarie hobbyn, men däremot har jag jobbat ett tag i filter/pump branschen. närmare bestämt med ventilation.
frånskillning med filtermedia fungerar i princip på samma sätt med vatten, man ska inte alltid hänga upp sig på mängden L/H vid filtrering, nästan tvärt om. ju längre vattnet har kontakt med filtermediet ju bättre frånskillningsgrad får man. det är även så att ett något "smutsigt" filter kan ha bättre filtreringsfömåga än ett som är helt nytt. detta pga. att vissa partiklar fastnar inte i mediet, däremot fastnar dom i andra större partiklar som i sin tur fastnar i mediet.

Det är även så att specifikationen på pumpen ex. 1500L/H det är när pumpen är frigående helt utan motstånd, inga slangar också vidare. en 1000L/H pump o hindrad kan i princip cirkulera mer vatten i timmen än en 1500L pump om man har för mycket kopplingar/dålig area på slangar eller galler som täpper till.
#18 - 19 december 2016 21:10
[QUOTE=MattiasH;n2364157]jag måste erkänna att jag är ganska ny i akvarie hobbyn, men däremot har jag jobbat ett tag i filter/pump branschen. närmare bestämt med ventilation.
frånskillning med filtermedia fungerar i princip på samma sätt med vatten, man ska inte alltid hänga upp sig på mängden L/H vid filtrering, nästan tvärt om. ju längre vattnet har kontakt med filtermediet ju bättre frånskillningsgrad får man. det är även så att ett något "smutsigt" filter kan ha bättre filtreringsfömåga än ett som är helt nytt. detta pga. att vissa partiklar fastnar inte i mediet, däremot fastnar dom i andra större partiklar som i sin tur fastnar i mediet.

Det är även så att specifikationen på pumpen ex. 1500L/H det är när pumpen är frigående helt utan motstånd, inga slangar också vidare. en 1000L/H pump o hindrad kan i princip cirkulera mer vatten i timmen än en 1500L pump om man har för mycket kopplingar/dålig area på slangar eller galler som täpper till. [/QUOTE]

Välkommen till Zoopet :)

Jag håller med dig om lång kontakttid. Har en meterlång blomsterlåda uppe på karet med bara filtervadd, i två lager. Kör med strilrören från ytterfiltret över vadden innan det rinner ut i botten ner i karet. Jag brukar också använda Bentonitlera som flockmedel.
Vad jag inte reflekterat över innan är dina tankar om begagnad vadd, kört senaste året med ny varje gång och tyckt jag inte fått så klart vatten som förr när jag återanvände vadden.
Så det blir tvätt några månader för att se om det blir bättre igen. :)
#19 - 20 december 2016 10:08
Kan säga att jag har fått balans nu i akvariet, vattnet är i bra skick och fiskarna är friska och alerta.
#20 - 21 januari 2018 20:51
Blev det helt bra till slut med fx6 filtretfiltret?
Hur ofta rengör du det?
//Joel
#21 - 22 januari 2018 17:07
Jag ser nu att det finns några olika trådar som i princip handlar om samma sak.
Små partiklar som svävar fritt i vattnet.
Min uppfattning är att dessa är mindre än de minsta maskorna i filtermaterialtet.
Och iallafall dom jag har hos mig är troliga svävande alger, som kommer sig av att jag övermatat.
Med någorlunda gott resultat häller jag i ett klarvattenpreparat direkt i innerfiltret, detta medel gör så att partiklarna klumpar ihop sig och fastnar i filtermaterialet.
Men det bästa är ju att ta reda på vad eller varför dessa små partiklar bildas och eliminera problemet den vägen,

Annons