Slanggenomföring genom botten på akvarium.

#1 - 7 mars 2016 08:34
Håller på att starta om mitt 310liters ramakvarium. skulle vilja dra filterslangarna genom botten på akvariet för att kunna ställa akvariet ända in mot väggen. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig hur jag skall gå till väga. Är det så att bottenglaset är härdat så att det är svårt att "såra" hål i.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 7 mars 2016 09:37
Är bottenglaset härdat (vilket dock är ovanligt) så är det omöjligt att borra i det (hela bottenrutan exploderar då).
#3 - 7 mars 2016 09:46
Risken finns väl att det är härdat glas men det är sällan härdat glas används till akvarium vad jag känner till. Det finns dock alltid en risk att det spricker. Finns en guide här:

http://www.ciklider.se/artiklar/ca_te_borra.shtml

Skillnaden när vi på föreningen gjorde detta så använde vi moddellera för att hålla kvar vattnet runt hålet för att få bättre kylning. Ex. jula har en diamanthålborr (använd bara diamantborrar, men var kanske underförstått..)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 7 mars 2016 09:51
Som genomföring har jag alltid använt en bordgenomföring (för båtar) i plast och det har fungerat utmärkt.
Vid borrningen är det också mindre risk för olyckor ju längre från akvariets kanter man borrar. Är det t.ex. bara 10 mm ut i hörnen så är risken stor att glaset spricker
#5 - 7 mars 2016 10:08
[QUOTE=MVN;n2352127]Risken finns väl att det är härdat glas men det är sällan härdat glas används till akvarium vad jag känner till. Det finns dock alltid en risk att det spricker. Finns en guide här:

http://www.ciklider.se/artiklar/ca_te_borra.shtml

Skillnaden när vi på föreningen gjorde detta så använde vi moddellera för att hålla kvar vattnet runt hålet för att få bättre kylning. Ex. jula har en diamanthålborr (använd bara diamantborrar, men var kanske underförstått..)
[/QUOTE]
Jag ser att röret bara satt i hålet med lite silikon runt... så långt får inte snålheten gå utan man ska sätta en riktig genomföring med packningar!
#6 - 7 mars 2016 10:13
Tänkte ev att skaffa rör från https://www.aquawarehouse.se/index.php?route=product/category&path=71, och sedan koppla ytterfiltret på.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 7 mars 2016 10:27
[QUOTE=åheim;n2352129]
Jag ser att röret bara satt i hålet med lite silikon runt... så långt får inte snålheten gå utan man ska sätta en riktig genomföring med packningar![/QUOTE]
Absolut och en sådan behöver inte kosta mer än en hundralapp.

#8 - 7 mars 2016 10:29
Inblås:
Slangkoppling 16:-
Övergång 21:-
Kran 149:-
Genomföring 159:-
PVC-rör 15:-
90° Vinkel 12:-

Utsug:
Slangkoppling 16:-
Övergång 21:-
Kran 149:-
Genomföring 159:-
PVC-rör 15:-
Korganslutning 30:-

Eller är det overkill?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 7 mars 2016 10:29
[QUOTE=Pannecke;n2352131]Tänkte ev att skaffa rör från https://www.aquawarehouse.se/index.php?route=product/category&path=71, och sedan koppla ytterfiltret på.[/QUOTE]
Ja även där finns det ju numera genomföringar med packning - principen är samma
#10 - 7 mars 2016 10:32
Typ att sätta sådana i genomföringen.
#11 - 7 mars 2016 10:41
[QUOTE=åheim;n2352129]
Jag ser att röret bara satt i hålet med lite silikon runt... så långt får inte snålheten gå utan man ska sätta en riktig genomföring med packningar![/QUOTE]

Tack för rättningen, jag missade att nämna den bristen ang. länken tyvärr.
#13 - 14 april 2016 07:54
Att borra i glaset kommer ge en brottanvisning och en större risk för tråkiga olyckor.
Akvarium som har genomföringar i bottenglaset från fabrik har ofta någon mm tjockare glas i bottenglaset för att kompensera för försvagningen som hålen ger.
Skulle jag göra en genomföring i ett akvarium skulle jag först förstärka genom att silikonera fast en glasskiva till ovanpå bottenglaset, den extra skivan behöver inte täcka hela botten. Glasskivan skulle jag även be en glasmästare att slipa till kanterna på och även ta bort hörnen för att få bort brottanvisningar.
Men det är bara jag, jag är lite nojjig när det gäller glasbehållare med en himmla massa vatten i efter att själv haft akvarium där bottenrutan spruckit spontant.
//snuppesno
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 april 2016 08:15
Vet man hur man skall borra samt inte borrar för nära kanterna så skall det inte vara något problem
#15 - 14 april 2016 08:49
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2354243]Vet man hur man skall borra samt inte borrar för nära kanterna så skall det inte vara något problem[/QUOTE]

Så är det säkert i de flesta fall och jag vill inte skrämma någon här på något vis [:-106]
Men hur man än vrider på det blir bottenglaset svagare om man borrar i det.
Vet ju flera akvarietillverkare som har så tunna rutor i glaset att man kan se framrutan bågna av vattentrycket om man tittar uppifrån så jag tror inte många akvarium har jättestor marginal när det kommer till material.
Det här tipset med att själv "laminera" bottenrutan innan man borrar är inget jag själv hittat på utan det var glasmästare som gav mig det tipset inför ett projekt jag höll på med för många år sedan där jag behövde just genomföringar i glaset.
Men jag tänker så här, pris för en liten tub silikon plus en liten glasskiva som en glasmästare fixat, max 500 riksdaler.
Pris för att renovera ett hus efter att 310 liter vatten runnit ut, tiotusentals kronor efter alla åldersavdrag.

//Snuppesno
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 april 2016 09:41
Jag har borrat några hundra akvarier under årens lopp och det har aldrig varit något problem.
Visst kan man göra fel i borrningen men då hjälper det oftast inte om man har en liten glasbit ovanpå för har man limmat klantigt så kan en spricka löpa iväg rätt långt.

Mitt tips på hur man borrar
1/ Borra minst 3 c, från någon kant
2/ Använd ett borr av hög kvalitet (de borr Pannecke länkar till är lågpris och jag vet inte hur de funkar)
3/ Limma aldrig på fri hand utan använd ett trästycke med ett förborrat hål. Annars är det lätt att glasborret slinter iväg på glaset när man borrar
4/ Se till att kylning hela tiden tillförs - rinnande vatten
5/ Pressa inte för hårt när du borrar. Då är risken stor att man slår i borren i glasrutan precis när borret går igenom glaset

Annons