Slangkrök

#1 - 11 augusti 2008 08:54
Tjenare,

Ska fixa sem-automatiskt vattenbyte till ett par av mina kar. Vill hänga slangen bakom karet när den inte används, sedan stoppa ner den i karet då det är dags för vattenbyte. Tänkte göra upp en öppning i täckglaset.
Men jag skulle vilja ha en slangkrök. Så att slangen kan "hålla fast sig själv" mot glaset. Typ en sådan som man har till tvättmaskiner om ni förstår vad jag menar :) Vill häkta på slangen på bakrutan, och den får absolut inte ge sig ut på egna äventyrt, typ hoppa ur karet.

/Stefan
#2 - 11 augusti 2008 09:48
Själv köpte jag en bockfjäder på hornbach samt PV rör och bockade till för trädgårdsslangen jag har till att byta vatten, ser till att längden på den del som går ner i akvariet representerar omk 1/3 av akvariets höjd så att jag automatiskt får mina 30% delvattenbyte, köpte även ett långt eheimrör som jag först värmde med värmepistol(hårtork lär också fungera)innan jag bockade till lite krumelurer så nu har jag ett utloppsrör samt strilrör på ena gaveln i ett stycke.
#3 - 11 augusti 2008 11:48
Jag har en bit rör i grön hårdplats som förmodligen är tillverkad för ändamålet. borde finnas hos din akvariehandlare. trycker bara på slangen.
Bilagor:
#4 - 11 augusti 2008 15:33
Tack för era förslag!

Jo. Typ eheim har slangkrökar. Problemet är att dessa skjuts på slangen. Är lite nojjig för vattenläckage, och här ser jag en risk... Går säkert att lösa med silicon (kletar på innan man för in in kröken i slangen).

Skulle helst se att det var slangen som gick ner i karet, utan plaströr.
#5 - 12 augusti 2008 10:22
Med hjälp av silikon + kattstrypare kan du nog vara helt säker på att slangen inte lossnar. Jag har inget av det, men om man vill ha både hänglen och livrem..
#6 - 12 augusti 2008 10:23
buntband, menar jag alltså.
#7 - 13 augusti 2008 08:43
kattstrypare :)
Tur att man är hundmänniska.

Jo. Det borde hålla så tätt som det går!
Tror vi kör på det.

Tack än en gång!
Bilagor:
#8 - 13 augusti 2008 09:05
Stew skrev:
Typ en sådan som man har till tvättmaskiner om ni förstår vad jag menar.

Jag förstår precis vad du menar eftersom jag använder just en sån man har till tvättmaskinen.
Efter att slangen böjt ner i karet har jag sen ett vp-rör som jag bockat 90grader. Detta för att vattnet vid påfyllning ska spruta horisontellt för att inte virvla upp en massa grus.

Fluval använder annars samma teknik för att få slangen över karkanten så där kan du hitta sånna med lite mindre radie. Frågan är bara hur väl det funkar med en liten radie på en icke-ribbad slang.
http://www.hagen.com/uk/aquatic/product.cfm?CAT=1&SUBCAT=117&PROD_ID=01200190030101

Annons