Slangreducering (Eheim compact+ 5000)

#1 - 23 augusti 2014 15:22
Hej!

Jag har ett 720l Malawi kar där jag har ett EHEIM professionel 3 1200XL(2080) och ett EHEIM classic 1500XL(2260) ytterfilter. Jag tycker det är lite dåligt ös på vattenströmningen så funderar på att köpa en Eheim compact+ 5000 och byta ut ett av ytterfilerna mot den.

Problemet jag då får är att hålet i min btn bakgrund passar slangar med mått 16/22 och compact+ pumpen är slang storleken hela 26mm. Finns det något vettigt sätt att reducera slangen så att den passar i btn bakgrundens hål?

Eller är det helt onödigt att byta ut ett av ytterfilterna mot en starkare pump, jag förlorar ju filtreringen som filtret skulle gett?

Mvh
Andreas
#2 - 23 augusti 2014 15:58
Jo det finns reducerare, såg att de hade på dammavdelningen på bauhaus. Kan du kanske smälla på compacten på classicfiltret...
#4 - 23 augusti 2014 16:21
åheim skrev:

Tack för ditt svar!

Den borde nog fungera ser det ut som. Undrar om man förlorar mycket genomströmning när man stryper ner slangen från 25mm till 16mm plus att den ska gå genom multikopplingen.

Tycker det är svårt, kanske räcker med den setupen jag redan har. 1500xl filtret har ju en kapacitet på 2400l/h och 1200xl 1700l/h.
#5 - 23 augusti 2014 16:25
Inte så smart dock.. Utblåset är dimensionerat för pumpens styrka.. Minskar du det krymper du också pumpens styrka och blir alltså rätt kontraproduktivt i ditt läge.. Självklart blir det ju ingen jätteskillnad men det blir en väldigt hård stråle och en pump som inte jobbar under optimala förutsättningar..

Inte för att vara tekniknördig och komma med pekfingret utan bara för att hjälpa dig att få mest bang for the buck..
#6 - 23 augusti 2014 16:26
2a på bollen såg jag..
#7 - 23 augusti 2014 17:01
XlntMan skrev:
Tack för ditt svar!

Den borde nog fungera ser det ut som. Undrar om man förlorar mycket genomströmning när man stryper ner slangen från 25mm till 16mm plus att den ska gå genom multikopplingen.

Tycker det är svårt, kanske räcker med den setupen jag redan har. 1500xl filtret har ju en kapacitet på 2400l/h och 1200xl 1700l/h.
Slangdiametern är väl 19/27 så det blir ju inte så mycket strypning. Visst har du filtrering så du klarar dig! Vill du sen ha lite skön rörelse i karet så kan du ju sätta i en streampump, http://www.pwss.se/product.php?productid=6921&cat=290&page=1
#8 - 23 augusti 2014 23:11
XlntMan skrev:
Hej!

Jag har ett 720l Malawi kar där jag har ett EHEIM professionel 3 1200XL(2080) och ett EHEIM classic 1500XL(2260) ytterfilter. Jag tycker det är lite dåligt ös på vattenströmningen så funderar på att köpa en Eheim compact+ 5000 och byta ut ett av ytterfilerna mot den.

Problemet jag då får är att hålet i min btn bakgrund passar slangar med mått 16/22 och compact+ pumpen är slang storleken hela 26mm. Finns det något vettigt sätt att reducera slangen så att den passar i btn bakgrundens hål?

Eller är det helt onödigt att byta ut ett av ytterfilterna mot en starkare pump, jag förlorar ju filtreringen som filtret skulle gett?

Mvh

Andreas

Varför inte en eller två streamerpumpar, slår du på stort kan du få vågstyrning, lugnare på natten etc.
#9 - 24 augusti 2014 15:26
simpson skrev:
Varför inte en eller två streamerpumpar, slår du på stort kan du få vågstyrning, lugnare på natten etc.

Det kan vara något, har du några bra tips på lämpliga produkter?
Fick ett tips här ovan om en hydor koralia 5 som ser rätt bra ut tycker, bra effekt med låg energiförbrukning.
#10 - 24 augusti 2014 18:14
XlntMan skrev:

Fick ett tips här ovan om en hydor koralia 5 som ser rätt bra ut tycker, bra effekt med låg energiförbrukning.

Nix, men när mitt nya kar har landat i mitt vardagsrum och fiskar etc flyttats över så kommer jag börja undersöka marknaden då jag själv tänkt köpa. Men det blir nog julklapp till mig själv eller någonting sådant.

Det är ju inte omöjligt att personalen på akvarielagret har lite koll på vad som fungerar fint och bra pris = affär utan strul
#11 - 24 augusti 2014 18:42
XlntMan skrev:

Tunze!!!
#12 - 24 augusti 2014 20:50
Tunze!!!

Någon motivering?
#13 - 24 augusti 2014 21:24
Tyst, bra cirkulation och håller ihop!
#14 - 25 augusti 2014 16:26
Tyst, bra cirkulation och håller ihop!

Ok tack!
Har du/ni koll på vilken styrka jag borde ha på pumpen, finns väl allt från 500l/h upp till över 12000l/h. Karet är 2 meter långt så borde väl behöva rätt mycket flöde för att bilda en bra ström?

mvh
Andreas

Annons