Släppa i nya Malawi

#1 - 4 april 2008 18:47
Ska hämta ett akvarium till (720) på söndag. Får då med ett 40-tal Malawi. Akvariet ska fixas lite, ställningen ska kapas. Tänkte att fiskarna då ska gå i 600 med våra Malawi, ett 25-tal + yngel.
Vad är smartaste sättet att släppa ihop dem på? Räcker det att möblera om lite eller ska vi fiska ur alla, ändra på inredningen och släppa i alla samtidigt?
Någon som har tips?
#2 - 5 april 2008 10:04
Med så stora isläpp kommer troligen de som är gamla i gården att bli lite förvirrade och sprida ut eventuella aggressioner över hela hopen. Ett tips är dock att öka matningen lite (med full mage är även fiskar rätt så obenägna att starta bråk), och att släppa i de nya fiskarna när det är nedsläckt. Vill du köra med både byxor och hängslen på, så kan du visst möblera om också, men jag tror det räcker med extra käk och mörker.
#3 - 5 april 2008 16:42
Tack Jens! Var inte så sugen på att ta upp de gamla också... Säljaren kunde ev behålla ett 10-tal så jag plockar väl ut godbitarna.
Tog ur en del lavasten idag och gör ett par små rösen till ynglen, vill gärna att pytte-golden ska klara sig.
Blir en tuff men rolig dag imorgon. Är alltid lite nojig när man ska frakta fisk ett par timmar.
#4 - 5 april 2008 17:37
miaz skrev:
Tack Jens! Var inte så sugen på att ta upp de gamla också... Säljaren kunde ev behålla ett 10-tal så jag plockar väl ut godbitarna.

Tog ur en del lavasten idag och gör ett par små rösen till ynglen, vill gärna att pytte-golden ska klara sig.

Blir en tuff men rolig dag imorgon. Är alltid lite nojig när man ska frakta fisk ett par timmar.

Lycka till med de nya, är alltid lika spännande att få lite ny fisk i karet.:)
Men också alltid lika nervöst dagen efter och se om nån gått till Malawihimlen :(
#5 - 5 april 2008 20:16
Tackar! Nu får dessutom Scalarerna o co snart byta upp sig till 600. Då blir de säkert glada ;-)
Hoppas bara att inte Hongi red-hannen går åt, det vore inte kul....

Annons