Slem i vattnet

#1 - 25 april 2024 17:28
Hej, startar nytt akvarium, ett 72L "Aquael Leddy 60 XL". Vi har svart grus, växter, rot och allt igång fint men efter ett par dagar började det se mjölkigt ut, och nu flyter det liksom slem i vattnet? 😫

Det ser ut att antingen komma från roten vi har, eller åtminstone fastna lätt på roten. Vi har inga fiskar än, och nu har det varit slemmigt i en vecka, känns som det blir värre och värre. Vad bör vi göra? Starta om med nytt vatten?

Postade mina foton på https://imgur.com/a/XZuUMYU
#2 - 25 april 2024 17:47
Helt normalt och det är bakterier som går bananas i början när man lägger i rötter som är nyinköpta! Om du vill få bort det fortare så suger du upp det.
#3 - 25 april 2024 17:52
Nya rötter t.ex. "redmoore" möglar alltid i början. Inget farligt men ser otrevligt ut. Det är dessbättre övergående så man kan helt enkelt få bort det genom suga upp så mycket som möjligt med en slang vid delvattenbyten.
#4 - 25 april 2024 17:59
+1 :d
#5 - 7 maj 2024 18:06
[QUOTE=Sleaper;n2442411]Nya rötter t.ex. "redmoore" möglar alltid i början. Inget farligt men ser otrevligt ut. Det är dessbättre övergående så man kan helt enkelt få bort det genom suga upp så mycket som möjligt med en slang vid delvattenbyten.[/QUOTE]

Hej Sleaper, förlåt att jag glömde att svara dig här, men ditt svar på min fråga hjälpte väldigt mycket, vi slutade oroa oss för det och gjorde några vattenbyten och allt ser redan bättre ut. :) Tack!

Annons