Slimline?

#1 - 11 februari 2014 08:20
Letar efter slimline bakgrund i grått. Hittar vit/faxe och en som heter white limestone. De ser likadana ut, vet någon om det är samma med olika namn eller vad är skillnaden. Alltid svårt att se på datorn om det är färgskiftningar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 februari 2014 08:23
Det är samma men de har lite olika namn i olika länder
#3 - 11 februari 2014 13:22
Skönt att höra, då har jag beställt rätt! Tittar på guiden här för att sätta upp den rätt. Några tips eller aja, baja inför detta projekt?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 februari 2014 13:52
Slimline är extremt lätt att sätta upp
#5 - 11 februari 2014 14:17
Har fått väldigt olika svar på hur lång tid det tar för silikonet att härda, och tills jag kan fylla med vatten. endel säger ett dygn endel upp till två veckor beroende av lufttillströmning och luftfuktighet. Vill inte att firrarna ska dö snyggt inför en prydlig slimline:)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 11 februari 2014 14:24
Kletar du inte dit en massa silikon så räcker det gott och väl med 2 dygn.
Silikon härdar snabbare om luftfuktigheten är hög så om du vill skynda på tiden så häll på lite vatten i akvariet - koppala in en luftpump och syresten samt täck akvariet. Då räcker det oftast med ett halvt dygn.
#7 - 12 februari 2014 00:48
#8 - 12 februari 2014 06:48
Nu skojar du med mig Kjell;) kollade zoopets arbetsbeskrivning för slimline. Det verkar ju skitsvårt!! Borrar och vinkelslipar, äger inte ens alla de verktygen. Typiskt mig att kolla hur man gör Efter att jag köpt något dyrt. Du kommer få sitta uppe hela natten och nätguida mig när jag skriker gråter och svär;) visst ser du fram emot det?!
#9 - 12 februari 2014 06:52
Säkert, en mattkniv är allt du behöver förutom silikon. Om du måste kapa den...:)
#10 - 12 februari 2014 06:56
Och har du ingen mattkniv, så en vass liten kökskniv fungerar osså. Tar lite längre tid bara, och man får vara försiktig.
#11 - 12 februari 2014 07:10
Vad är det jag sitter och tittar på i arbetsbeskrivningen? De limmar myggnät för inblås och borrar med special borr? Tack för svaren, nu känns det bättre! ( kommer dessvärre ändå svära och leva, då jag har problem att ens få ett frimärke i rätt hörn!)
#12 - 12 februari 2014 07:13
Glömde fråga! Jag har filter som sitter inne hörnet, ett fast filter. Ska jag klä in filtret? Smaksak men är osäker!
#13 - 12 februari 2014 07:14
Det löser sig, fota om det är nåt du behöver hjälp med så kan de händiga herrarna hjälpa till med dina frågor! :)
#14 - 12 februari 2014 07:15
Juni skrev:
Glömde fråga! Jag har filter som sitter inne hörnet, ett fast filter. Ska jag klä in filtret? Smaksak men är osäker!

Det är alltid snyggt, tänk på att inte klä in insugen bara ;)
#15 - 12 februari 2014 07:27
Ha,ha för jäkla bra! Reklamera det svindyra filtret helt insilikonat i slimline, det funkar liksom inte som jag tänkt mig?! Men det är bra du påminner, skulle lätt råka sätta igen det i all iver att få igång karet:)
#16 - 12 februari 2014 07:33
Jag vet.. Man kan få rejäla tankevurpor, :p :)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 12 februari 2014 08:29
Juni skrev:

Som sagt en smaksak - men jag tycker det är snyggast om man klär in också det.

Sedan som sagt myggnät, borrar eller vinkelsip etc. finns inte med i arbetsbeskrivning för Slimline - du kollar nog på fel sida
#18 - 12 februari 2014 08:52
Du kan se här hur jag klädde in mitt filter i mitt 450 med slimline:
[ATTACH=CONFIG]67368[/ATTACH]
Det är utsågat med en såg uppe till höger Sedan satte jag en smal bit på filtrets vänstra sida.
#19 - 12 februari 2014 09:01
Så vackert! Sådant kar som fått mig på kroken. Har så mycket att lära!
(undrar vilken arbetsbeskrivning jag kollat? Det här kan ju sluta hur som helst! :) )
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 februari 2014 09:07
Du kollade säkert på på någon arbetsbeskrivning för de "vanliga" BTN-bakgrunderna som är bredare och där det finns plats för filter bakom dem. Där kan man behöva ett borr (men knappast en vinkelslip)
#21 - 12 februari 2014 13:06
Kanske den här om du vill bygga in filtret?

http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
#22 - 12 februari 2014 14:57
Ok, överdrev lite så du skulle se mig;)
#23 - 12 februari 2014 15:09
Tack för länken! Läser att slimline ska gå ovanför vattenytan. Ska vattnet täcka toppen på mitt hörnfilter? Hur högt ska vattnet gå? Hur mycket "försvinner" i botten under sanden? Är det kant i kant med sanden eller virvlar den upp? Det skriker om måtten på slimline så jag försöker få ut varenda cm och omfördela!
#24 - 12 februari 2014 15:21
Hur mycket sand har du i karets bakkant?
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 12 februari 2014 15:27
Att den skall gå över vattenytan är ju enbart av estetiska skäl - så limma fast den så att den precis når över vattenytan.
Sedan kan den av estetiska skäl gärna gå ner lite i sanden
#26 - 12 februari 2014 15:28
Har ingen sand än, karet är tomt. Hade tänkt ha ca 5 cm eller så det går att plantera växterna ordentligt.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 12 februari 2014 15:29
Man brukar ju ha lite högre i bakkant så där skall du absolut ha minst 5 cm
#28 - 12 februari 2014 21:40
Blir så trött! Monterat och klart, blev inte alls bra. När jag packade upp skivorna såg jag att färgen skilde sig från den andra men trodde det var meningen att de inte skulle vara identiska. När den skulle fästas märkte jag att den var böjd och solskadad, har väl stått i skylten. Så dax att göra något när den andra var monterad. Så nu har jag lagt dessa pengar på något halvdant? Besviken:(
#29 - 12 februari 2014 21:58
Det blir bra när du fått i lite vatten och det har gått ett tag. Det blir alltid en hinna av bakterier å lite alger å gojs som jämnar ut eventuella skillnader.
Tänk på att det är just en bakgrund, den är oftast inte det man fokuserar på när man sitter å tittar in i akvariet utan det sitter där för att rama in det hela.
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 12 februari 2014 21:59
Nej identiska är de inte och det är alltid lite lurigt att köpa dom osedda om man nu vill ha dom riktigt lika. Jag tycker dock inte att det gör något att de skiljer sig lite och efter en kort tid i akvariet så ser man inte längre skillnaden.
En del Slimline är lite böjda och om så är fallet brukar jag alltid sätta dom i spänn mot framrutan vid limningen tills limmet har torkat. Kommer du inte åt att fylla på lite silikon bakom så du kan spänna fast dom.
#31 - 13 februari 2014 07:02
Tack för era hurra rop! Har satt limklämmor, motstånd och hoppas nu bara på det bästa! Färgskillnaden såg jag och det gjorde inget, så är det i naturen men den var så böjd att den inte passar. Eftersom jag har fiskar i låda i köket så finns det inte utrymme för strul. Hoppas på det bästa nu.
Det ska finnas akvarie silikon som går att fästa i vatten, har någon provat det?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 13 februari 2014 08:21
Jag har inte provat den silikonen men den skall dunka - dock så är den rejält dyr
#33 - 13 februari 2014 08:28
Det är väl den som heter TEC7 om jag minns rätt.
#34 - 13 februari 2014 11:34
Ja tec7 funkar. Finns i massa färger och transparent

Skickat från min C6903 via Tapatalk
#35 - 13 februari 2014 12:56
Även Munster har ett undervattenslim som funkar väldigt bra, Orca heter det. Limmade en modul i ett fullt kar och det funkade perfekt.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#36 - 16 februari 2014 08:59
Om det inte är ett jättestort akvarium så skulle jag lägga ner akvariet på sidan, Sätta silikonen på slimlinen, placera den i akvariet och sedan lägga på något tyngre på slimlinen för att få ner den slätt mot glaset. Så har jag gjort med min och det har fungerat.

Annons