slipa och lacka golv = fiskdöd?

#1 - 25 augusti 2005 11:00
Hej.

I mitt vardagsrum har jag två stycken akvarier (43 och 88 liter). Jag kommer inom en snar framtid att få hem en hantverkare som ska slipa och lacka om mitt parkettgolv i just vardagsrummet.

Dels innebär detta att jag måste flytta akvarierna till sovrummet eller köket (hurra), men det jag framför allt oroar mig för är om lacken/"lackdoften" på nåt vis kan leta sig ner i akvarierna och döda mina kära små firrar. Slipdamm ska tydligen inte vara nån fara, och jag kommer ändå täcka över akvarierna med nån filt, men hur är det med lack? Jag har hört att cigarettrök och målarfärg i ett rum kan vara trist för fiskarna, så jag antar att golvlack är ännu värre?

Är mina fiskar i fara? Ska jag flytta dom från lägenheten så länge? Eller räcker det om dom står i ett annat rum med filt över?
#2 - 25 augusti 2005 11:07
Hm... tja, om jag hade lackat golvet med nån naftalatbaserad lack hade jag definitivt flyttat ut fiskarna. Om det i praktiken är farligt för fiskarna vet jag inte, men det är ju hälsovådligt för oss människor så varför inte för fiskarna. Man brukar ju avråda från att t.ex. röka eller spraya hårspray i närheten av akvariet.
#3 - 25 augusti 2005 20:36
har du nåt rum du kan ställa en luftpump i ?

för isåfall kan du ta målarplast till exempel eller svart sopsäck och trä över (räcker med den översta cm avkaret) akvariet så att det blir lufttätt.
ett hål ner för luftslang och ett par tre småhål.

då blir det övertryck i akvariet pga luftpumpen så inga ångor kommer in.
luftslangen kan ju va 6-7meter utan problem sålänge den inte böjs för kraftigt nånstans.
#4 - 26 augusti 2005 08:47
Åå vilket jobbigt problem! Du har inte funderat på att olja golvet istället? Mindre giftigt gissar jag, lättare att fixa små skavanker och väldigt snyggt. Tycker jag.
#5 - 26 augusti 2005 09:14
Om man oljar golvet så ska man hålla på med det en eller två gånger per år....
Kanske inte så kul att flytta akvariet så ofta.
#6 - 26 augusti 2005 10:43
[QUOTE=Raven]har du nåt rum du kan ställa en luftpump i ?

för isåfall kan du ta målarplast till exempel eller svart sopsäck och trä över (räcker med den översta cm avkaret) akvariet så att det blir lufttätt.

luftslangen kan ju va 6-7meter utan problem sålänge den inte böjs för kraftigt nånstans.[/QUOTE]
Hm. Det låter som en intressant idé. Problemet är att jag bor i en tvåa, så jag måste knö in hela vardagsrummets möblemang, plus akvarierna, i sovrummet (som då angränsar till vardagsrummet). Tyvärr tror jag då inte att sovrummet blir lackångefritt... möjligen om jag placerar luftpumpen på balkongen. Hm. Det tål att tänkas på det där.

Tackar för tipset iallafall. Det är helt klart en möjlig lösning som är hyfsat enkel.
#7 - 26 augusti 2005 10:46
[QUOTE=mohlin]Om man oljar golvet så ska man hålla på med det en eller två gånger per år....
Kanske inte så kul att flytta akvariet så ofta.[/QUOTE]
Nej, exakt. Det var så mina tankegångar gick också. Speciellt nu när jag har börjat planera att klämma in ett 375-liters också. Då vill man ha golvet så underhållsfritt som möjligt.

Sen är det björkparkett också. Nån som vet om det funkar bra att olja björk? (Bara av rent intresse eftersom det nu blir lack ändå.)
#8 - 26 augusti 2005 10:50
Flytta akvariet om du vill få hela golvet lackat, även där akvariemöbeln står (om du nu inte har den väggmonterad förstås :)).
#9 - 26 augusti 2005 11:05
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Raven]har du nåt rum du kan ställa en luftpump i ?

luftslangen kan ju va 6-7meter utan problem sålänge den inte böjs för kraftigt nånstans.[/QUOTE]
Hm. Det låter som en intressant idé. Problemet är att jag bor i en tvåa, så jag måste knö in hela vardagsrummets möblemang, plus akvarierna, i sovrummet (som då angränsar till vardagsrummet). Tyvärr tror jag då inte att sovrummet blir lackångefritt... möjligen om jag placerar luftpumpen på balkongen. Hm. Det tål att tänkas på det där.

Tackar för tipset iallafall. Det är helt klart en möjlig lösning som är hyfsat enkel.[/QUOTE]

nån granne kanske har lite plats över till pumpen ?

borde gå ok med en tryckluftstub också.
#10 - 26 augusti 2005 11:12
[QUOTE=Tangoman]Flytta akvariet om du vill få hela golvet lackat, även där akvariemöbeln står [/QUOTE]
Eh, jo, det var ju liksom det som var grejen. Frågan om olja eller lack gällde ju framtiden. Som det är nu så ska ju allt ut från vardagsrummet innan lackning sker. Men väljer jag lack så slipper jag flytta akvariet en gång om året för omoljning.
#11 - 26 augusti 2005 11:17
[QUOTE=Raven]nån granne kanske har lite plats över till pumpen ?[/quote]
Du menar att grannen mitt över skulle kunna ha luftpumpen i hallen och sen leda in slangen genom hennes brevlåda in genom min och sen ner i akvariet? :) Eller kanske via grannen ovanför mejs fönster? Hm.

Nu börjar det bli avancerat det här. Haha. Nej, det får nog bli så att jag antingen har luftpumpen på balkongen, eller flyttar fiskarna några dagar till en närboende kompis (som förstås också har akvarium att stoppa ner fiskarna i).
#12 - 26 augusti 2005 11:19
[QUOTE=dinajel][QUOTE=Raven]nån granne kanske har lite plats över till pumpen ?[/quote]
Du menar att grannen mitt över skulle kunna ha luftpumpen i hallen och sen leda in slangen genom hennes brevlåda in genom min och sen ner i akvariet? :) Eller kanske via grannen ovanför mejs fönster? Hm.

Nu börjar det bli avancerat det här. Haha. Nej, det får nog bli så att jag antingen har luftpumpen på balkongen, eller flyttar fiskarna några dagar till en närboende kompis (som förstås också har akvarium att stoppa ner fiskarna i).[/QUOTE]

alla ideer är bra utom dom dåliga ;)
har man lite längd på slangen är de ju inge större problem å köra den genom brevlåderna.

oavsett vad lycka till med allt :)
#13 - 26 augusti 2005 11:20
Hrm, tar tillbaka allt jag sagt i detta inlägg. Tappade tråden när det började pratas om täckning och luftslangar till akvariet och fick för mig att det skulle stå kvar i lackluften och behövde skyddas. fel av mig
#14 - 26 augusti 2005 12:00
Hmm.

Glöm inte att lack behöver torka för att få sin hårda yta.
Du bör nog inte ställa tillbaks en så tung sak som akvarie med möbel för snabbt. Inte första dagen efter iaf.
Kolla med dem som gör jobbet, när du kan ställa tillbaks det.
#15 - 26 augusti 2005 14:14
[QUOTE=Raven]alla ideer är bra utom dom dåliga ;)
har man lite längd på slangen är de ju inge större problem å köra den genom brevlåderna.[/quote]
Frågan är om min relation till min granne är så god. Och brevbäraren skulle nog undra om han såg en smal gummislang gå från hennes brevlåda till min. Hahaha. Vilken syn! :)

[quote=raven]oavsett vad lycka till med allt :)[/QUOTE]
Tackar!

[quote=Tangoman]Hrm, tar tillbaka allt jag sagt i detta inlägg. Tappade tråden när det började pratas om täckning och luftslangar till akvariet och fick för mig att det skulle stå kvar i lackluften och behövde skyddas. fel av mig[/quote]
hm. var inte så säker på det. jag kan nog ha missuppfattat ditt förra meddelande. well, well. ingen fara på taket.

[quote=PeterFag]Glöm inte att lack behöver torka för att få sin hårda yta.
Du bör nog inte ställa tillbaks en så tung sak som akvarie med möbel för snabbt. Inte första dagen efter iaf.
Kolla med dem som gör jobbet, när du kan ställa tillbaks det.[/quote]
Aaah. Bra tänkt! Efter ett dygn skulle man kunna "tassa" på golvet och efter två skulle man kunna ställa tillbaka möbler. Mattor skulle man vänta tio dagar med att lägga tillbaka. Men akvarier är ju riktigt tunga på liten yta. Jag ska absolut höra med hantverkarna vad dom tror. Bättre att vänta lite för länge än att ställa tillbaka dom för fort.

Kom just på ytterligare en fråga. Växterna i mitt växtkar, kan dom tänkas ta nån skada? Och övriga krukväxter?
#16 - 27 augusti 2005 14:05
Kan du inte bara ställa in det i sovrummet och ha fönstret öppet? Sen är det ju bara att sätta tätningslister i sovrumsdörren alt. plast och tejp så det blir riktigt tätt. Eller går det inte att skärma av rummen ordentligt från varandra?
#17 - 27 augusti 2005 20:45
Hej

Vet inte om det hängde ihop.Men jag lackade en möbel med vanlig oljebaserad lack i samma rum som fiskarna och dom fick vita pricken dagen efter...
Fredrik
#18 - 29 augusti 2005 08:29
[QUOTE=Fredde_]Kan du inte bara ställa in det i sovrummet och ha fönstret öppet? Sen är det ju bara att sätta tätningslister i sovrumsdörren alt. plast och tejp så det blir riktigt tätt. Eller går det inte att skärma av rummen ordentligt från varandra?[/QUOTE]
Jag har funderat på det där också, men dörren går ut några cm ut i vardagsrummet även när den är stängd, så jag misstänker att det blir svårt att slipa golvet där då. Jag ska höra med hantverkaren när han kommer, men jag tror dessvärre inte det kommer funka. Annars vore ju det den smidigaste lösningen.

Dock kom jag på att växterna i mitt kar formligen sprutar ut syre, så växtkaret är det nog ingen fara med även om jag sluter till det hermetiskt. Så får det nog bli.

Snäcklekarna bor bara i ett 43-liters så det är nog möjligt att bära över till kompisen i huset bredvid. Annars kan man ju bära över snäckorna så följer ju firrarna med automatiskt (och så hoppas vi att vännen har ett akvarium till övers).
#19 - 29 augusti 2005 08:31
[QUOTE=fredrikakesson]Vet inte om det hängde ihop.Men jag lackade en möbel med vanlig oljebaserad lack i samma rum som fiskarna och dom fick vita pricken dagen efter...[/QUOTE]
Låter otrevligt. Vad hade du för fiskar? Hade jag haft levandefödare hade jag blivit orolig, men nu har jag härdiga kilfläcksrasboror som verkar klara det mesta.
#20 - 9 september 2005 08:15
En liten uppdatering. Idag sker slipning och lackning av golvet. Det lilla snäcklekarkaret (43 liter) bars över till vännen i huset bredvid. Växtakvariet (88 liter) bars ut i köket och täcktes med svarta sopsäckar. Ingen luftpump dock. Växterna lär producera tillräckligt med syre. Håll tummarna för mina fiskar!

I övrigt kan sägas att det var ett riktigt härke att flytta ut alla möbler och akvarierna. Jag hoppas verkligen att golvet blir så fint att det var värt det...
#21 - 9 september 2005 08:18
lycka till :)
#22 - 14 september 2005 20:52
Hur har det gått????
#23 - 15 september 2005 07:59
Det har gått bra! Golvet blev otroligt fint. Ser helt nylagt ut. Det var verkligen värt allt släpande. Alla fiskar överlevde!

Växtakvariet (88 liter) hamnade i köket och fick sopsäckar över sig. Igår kväll flyttades det tillbaka till dess nya plats (bredvid teven). På dess gamla plats ska ett planerat 375-liters stå istället. Enda problemet med växtakvariet var att man inte kom åt att göda och fixa med mäsk ordentligt, men det växte som tusan ändå så nu har jag värsta djungeln att försöka reda ut (i kombination med en hel del trådalger... blä.)

43-liters snäcklekarkar är kvar hos vännen i huset bredvid. Enligt rapporter så lever även alla dom fiskarna. (Men dom har fem övriga akvarier, så dom har ju rätt bra koll.)
#24 - 15 september 2005 08:11
Kan också lägga till att det där med slipdamm och lackångor nog var överdrivet. När jag kikade in efter ett drygt dygn så luktade det ingenting alls. Och nåt slipdamm kunde jag knappt hitta heller.
#25 - 8 oktober 2005 16:38
hej

Min pappa hade ett 400 liters akvarium i vardagsrummet, han slipade golvet och lackade det, Dagen efter var det bara de stora malarna som levde. Denna händelse hände för 10 år sedan då var det inte förbjudet med giftiga men bra lacker till trägolv. han hade ett ute filter, vet inte vad som händer om man inte har kvar akvariet i rummet där man ska lacka golvet, men nu vet du
/bobbyfuller

Annons