Slippa märken i parketten?

#1 - 20 april 2006 21:07
Jag ska snart flytta mitt 105-liters akvarium till en lägenhet med parkettgolv. Min fråga är nu hur jag ska undvika att få märken i golvet? Akvariet står på en vanlig aluminiumställning. Jag misstänker att golvet inte blir så fint om ställningen står rakt på golvet eller? Har fått ett tips att jämna ut trycket genom att ställa akvariet på plexiglasskivor, men finns det fler knep och snygga lösningar som kan rekommenderas?
#2 - 20 april 2006 21:20
[QUOTE=Tixe]Jag ska snart flytta mitt 105-liters akvarium till en lägenhet med parkettgolv. Min fråga är nu hur jag ska undvika att få märken i golvet? Akvariet står på en vanlig aluminiumställning. Jag misstänker att golvet inte blir så fint om ställningen står rakt på golvet eller? Har fått ett tips att jämna ut trycket genom att ställa akvariet på plexiglasskivor, men finns det fler knep och snygga lösningar som kan rekommenderas?[/QUOTE]

Jag har målat en vanlig spånskiva 12mm i lagom storlek
#3 - 20 april 2006 21:26
kan man inte sätta på såna där mjuka tassar?
#4 - 20 april 2006 21:36
Annars kan man såga ut fyrkanter av en parkett bräda och lägga under bena på ställningen, helst av samma parkett typ man har innan så det inte blir för stor färgskillnad
#5 - 20 april 2006 21:48
Knata iväg till en Musikaffär å fråga efter "Pianofötter"...
#6 - 21 april 2006 00:46
hockeypuckar ska tydligen funka.

själv hade ja nog satsat på 6 eller 8 kantig brädbit 8-9cm i diameter med kanten fräst så man inte joddlar så högt om man skulle köra tårna i nån av dom
#7 - 21 april 2006 05:30
När jag tidigare i vintras flyttade mitt 310-liters med tillhörande benställning (utan vare sig möbeltassar, puckar eller dylikt) så fasade jag inför eventuella gropar i parketten.
Men det visade sig att det inte fanns ett spår efter fötterna!!

Så jag är övertygad om att det inte att är någon överhängande fara med märken i golvet med ett 105-liters....
#8 - 21 april 2006 05:39
Jag skulle köra på en större skiva även om det är fulare. Körde med ca 10x10 cm metall bitar i min första lägenhet. men vid något spill tillfälle så hade det tydligen krupit under lite vatten och gjort en fin fuktskada. IKEA har ju annars en stor plastskiva för att ha under kontorsstolar för att inte göra märken på golv. Det handlar ju inte riktigt om samma slitage men Den är ca 120cm i kvadrat och genomskinlig.
#9 - 21 april 2006 11:11
Tack snälla för alla tips! Nu har jag lite olika alternativ att fundera på. (Men ännu fler mottages så klart tacksamt)
#10 - 21 april 2006 15:44
Håller med Sockerconny,
Yttrycket på golvet blit ca 1hg/mm2 (baserat på 4 fötter 20x20mm) så om du inte har balsaträ till parkett så lär det inte vara något problem.
Har själv ett 325L som har 6 små fötter och det har stått i två bostäder på parkett utan att ge märke.
#11 - 21 april 2006 16:07
har haft ett 540l med aluställning på parkettgolv i ca 2 år, inte ett märke efter de, så du behöver nog inte oroa dig
#12 - 28 april 2006 07:43
OK, det låter ju rätt logiskt att jag inte behöver bekymra mig så mycket då. Men säg så här... 1hg/mm2 innebär ju faktiskt 100 ton/m2 (om jag har räknat rätt)... Skulle man vilja ställa en sån klump på parketten...?
#13 - 28 april 2006 11:31
Hur skulle ditt 105litersakvarium kunna väga flera ton? Det kan ju inte väga mer på någon delyta än totalvikten. Jo, visst blir det 100 ton/m2, men det värdet säger ju ingenting.
#14 - 29 april 2006 08:12
100 ton/m2 säger väl lika mycket som 1 hg/mm2. Annan enhet bara, annat sätt att se det. Jag hoppas ni andra fattar vad jag menar...
#15 - 29 april 2006 16:33
Det där var förvirrat.
1. Ett yttryck är ett yttryck och ska inte förväxlas med vikt, så vad är det som är oroande med 100 Ton väger ditt akvarie det, nej.
2. Du räknar dessutom fel, du blandar division och multiplikation, omräknat till hg/m2 blir det 0,000001hg/m2 som ditt akvarie balastar med, men detta är irrelevant eftersom ditt akvarie inte har 1m2 kontakt med golvet..
#16 - 30 april 2006 17:37
är du oroliga så såga till ett par träbitar

Skadar ju inte o ha en hel skiva undra men kan bli jobbigt om de kryper in vatten mellan skivan o parketten då får du märken av det istället
#17 - 3 maj 2006 21:10
Ojdå, finns det ingen som tror mig om att kunna räkna... Det må vara så att min fundering inte var särskilt relevant, det är bara ett annat sätt att se på belastningen, som jag sa tidigare.

Om trycker är 1 hg / mm2 så innbär väl ändå det:
0,1 kg/mm2
10 kg/cm2
1000 kg/dm2
100 000 kg/m2 (alltså 100 ton)

Men ni mattegenier får gärna förklara för mig vad det är jag inte förstått, jag kan mycket väl gått vilse bland decimalerna...
#18 - 3 maj 2006 21:31
För att ytterligare förtydliga (förlåt att jag är så envis och jobbig): Min fråga var givetvis inte om golvet håller för akvariet, utan om det kommer bli märken i parketten. Om frågan gällde den rena belastningen på golvet skulle det givetvis vara relevant att påpeka att mitt akvarium inte väger flera ton, men nu handlar det ju om just yttryck. Trycket per ytenhet. Oavsett enhet.
#19 - 3 maj 2006 23:15
Tixe, din fråga har blivit besvarad flera gånger redan :)
Jag har lagt fyrkantiga MDF-plattor under fötterna på ställningen. Spelar nog ingen större roll, bara det är hyfsa hårt.
För några år sen hade jag två plankor under akvariet, jämnar ut trycket bra om man har reglar i golvet och är osäker på vad de tål.
#20 - 4 maj 2006 04:11
Hej,

anående märken i gaolvet så behöver du inte oroa dig för tryckskador.

Då är det nog större risk för att dina ev. gäster kommer att skada golvet. Om du ser till varje ben/fot så blir det kanske allt som allt runt 30 - 35 kg per fot, jämför det med en person i högklackat så börja du få lite persektvi på det hela.

Vidare bör du vara noggrann med att torka av både golvet och fötterna innan du ställer dit.

Mitt akvarim är på 100 l och har aldrig fått några åroblem med min ek-parkett, däremot ångrar jag idag att jag inte tog större försiktighetsåtgärder till fukten som alltid uppstår under ett akvarium. Även om man är försiktig blir finns det risk för mindre läckage och spill när man byter vatten o s v.

men men jag tror nog inte att du behöver oroa dig allt för mycket om tryckskador

nICKLAS.
#21 - 4 maj 2006 05:14
Det blir precis tvärt om, ju mer du breder ut lasten ju mindre blir punkt-belastningen.
Din last förändras inte, den är konstant det är där du gör fel.

Om du trycker en nål mot golvet med 1kg kommer den att gå ned i golvet, men om du lägger en femkrona på golvet och trycker med 1kg händer inget, detta för att du har brett ut lasten på en större yta, men lasten är densamma.

Samma sak är det med akvariet, jag gissar att det väger runt 160kg och det förändras inte, men olika kontakt med golvet ger olika punkt-belastning, mer yta mot golvet=mindre balastning och tvärt om.

[quote=Tixe]Ojdå, finns det ingen som tror mig om att kunna räkna... Det må vara så att min fundering inte var särskilt relevant, det är bara ett annat sätt att se på belastningen, som jag sa tidigare.

Om trycker är 1 hg / mm2 så innbär väl ändå det:
0,1 kg/mm2
10 kg/cm2
1000 kg/dm2
100 000 kg/m2 (alltså 100 ton)

Men ni mattegenier får gärna förklara för mig vad det är jag inte förstått, jag kan mycket väl gått vilse bland decimalerna...[/quote]
#22 - 4 maj 2006 05:22
ja hade nog tagit en matta eller dyligt. min erfarenhet av att ha spån eller annan skiva är att golvet blir missfärgat på de stället där skivan är!
#23 - 4 maj 2006 08:30
OK, jag ska försöka släppa det här nu, för jag har ju fått massa svar på frågan redan. Men det retar mig så mycket när folk inte förstår vad jag menar...

[QUOTE=NE]Det blir precis tvärt om, ju mer du breder ut lasten ju mindre blir punkt-belastningen.
Din last förändras inte, den är konstant det är där du gör fel.
[/QUOTE]

Jag tror jag förstår hur du tänker nu, du menar att jag skulle tro att det där med m2-belastningen skulle vara om jag lägger en skiva under? och på så sätt sprider ut belastningen? Självklart fattar jag att trycket blir mindre då, därav min fråga från första början. Det jag har roat mig med tidigare i tråden är att räkna om trycket som mina fötter gör mot parketten, i andra enheter. Alltså samma tryck hela tiden. Ändrar jag då ytan ändrar sig också vikten för att få samma tryck, det tror jag du är med på.

Det gjorde jag för att få en känsla för att det exempelvis motsvarar trycket som en bil (1 ton) skulle göra på 1 dm2, etc, för att jag inte tyckte 1hg/cm2 sa mig så mycket.

Förstår du nu vad jag menar?
#24 - 4 maj 2006 10:43
Helt ok,

Jag kan garantera dig att det inte är något problem, när jag räknar ut motsvarande för mitt akvarie så belastar jag med 2.5ggr (yttryck) så mycket.
Har haft akvariet i 3 bostäder på parkett utan att det blivit märken.
#25 - 4 maj 2006 14:49
Men du är med på vad jag pratar om nu i alla fall? Det är allt jag vill.. Annars har jag kommit på ett bra argument under dagen: att säga att 100 ton/m2 inte säger nånting för att mitt akvarium inte väger så mycket är som att säga att km/h inte säger nånting om man ska köra mindre än en kilometer. Där fick ni den ändå..

Nåja, jag har redan flyttat och akvariet är på plats. När det gäller akvarium litar jag på experterna, det är värre när det kommer till matte.. ;)
#26 - 4 maj 2006 17:41
Du skulle ha slutat när du var på topp, den där kommentaren är lika förvirrad som innan du förklarade dig, det är definitivt inte samma sak.

Och med detta avslutar jag min del i denna tråd.
#27 - 4 maj 2006 19:29
Den må vara förvirrande, men inte förvirrad. Men skit samma.

Annons