Slö Neontetra ! Vad kan det vara ?

#1 - 5 oktober 2005 08:07
Hej Hopp !

Vi köpte 11 st Neontetror i lördags 1 oktober. En fisk dog i går och en är väldigt slö. De andra verkar pigga. Kan nån hjälpa oss vad det kan bero på.

Alla andra fiskar är pigga och alla värden verkar bra. Vi har 25 grader C och byter vatten en gång per vecka.

Jag läste att man ska blöta upp maten till Neontetror stämmer detta, vi har matat dem som vanligt ej blött upp maten.

Fisken som dog var oerhört liten i jämförelese med de andra, det är även den slöa fisken.
Kan det vara så att vi bara hade otur eller finns det nån annan rimlig förkalring.

3 Guppy
4 Kerritetra
10 neontetra
2 Praktbotior
1 Ancistrusmal

Tacksam för Hjälp !
#2 - 5 oktober 2005 09:38
Visst kan man ha otur. Jag försöker att vara noga med att koppa in all ny fisk, men jag har också råkat ut för tidiga dödsfall. Den vanligaste orsaken till fiskdöd är ju stress, och små, svaga djur klarar helt enkelt inte flytten.
Jag försöker vara noga med VAR jag köper min fisk numera. I de affärer där det ofta ligger döda fiskar och flyter och akvarierna inte är i optimalt skick köper jag aldrig några fiskar. Har de inte tid att sköta om djuren bättre än så ska de inte ägna sig åt handel med akvariefiskar. Tycker jag.
Hoppas att de resterande tetrorna klarar sig!
#3 - 5 oktober 2005 09:53
Jag hoppas du har rätt !

Akvarieaffären verkar jättebra, men jag hoppas du har rätt.

Tycker du att jag ska ploca bort den slöa tetran eller ska jag vänta och se ?
#4 - 5 oktober 2005 10:20
Som Jean1 säger så är det vanligt att småfiskar kan dö av stress när de flyttas från affären till akvariet hemma.

Är det bara någon enstaka så räkna det som normalt.

Oftast när de blir "slöa" som du säger, brukar utgången vara död. Men avakta, det är inte 100% säkert.

Om, efter ungefär tre dagar de flesta har dött. Då måste du leta orsak i vattnet.
Blir vattnet dåligt långsamt så kan fiskar som levt i det anpassa sig och överleva, medan nytillsatt fisk dör.

Om du inte har vattentester själv, ta gärna med lite vatten (1dl) från akvariet till din fiskaffär så hjälper dom dig gärna att testa.
#5 - 6 oktober 2005 14:16
Nu är den pigg !

Tro det eller ej, men jag hade räknat ut den totalt och var på väg att ta bort den, men ångrade mig och idag är den pigg och leker med de andra fiskarna.Otroligt !
#6 - 6 oktober 2005 14:58
Vad roligt! Den kanske bara behövde softa lite på det nya stället...
#7 - 10 oktober 2005 12:49
Nu är den försvunnen ?!

Tro det eller ej, men den är försvunnen....skumt. Även om den är liten så borde väl inte en neontetra försvinna i ett litet 54-liters...? Det är ju ingen fisk som direkt gömmer sig....
#8 - 10 oktober 2005 15:01
uppäten kanske
#9 - 11 oktober 2005 09:56
uppäten av vem ?????

En möjlighet, men vem skulle käka upp den ?
#10 - 11 oktober 2005 10:58
Om den har dött, kan ett antal fiskar ha kalasat på kadavret. Det är vanligt.

Om den dött kan de ibland flyta in i någon växt eller bakom filter eller doppvärmare.

Det är några fler orsaker.
#11 - 11 oktober 2005 11:16
Du har nog Rätt !

Har precis finkammat akvariet och hittar den inte, men det är säkert som du säger att de andra fiskarna festat lös på kadavret. Den var ju liten som attan, så det är ju inte helt otroligt.

Hur stor bör en ancistrusmal vara när man köper dem ? Jag tycker alla var så pyttesmå i "min" akvariebutik (2,5-3cm).
#12 - 12 oktober 2005 06:35
Antagligen har akvarieaffären precis fått sin leverans. Den storlek du nämner är i minsta laget, men kan funka för akvarieaffären.

Var dock noga med inkoppningen om du köper en så liten.
#13 - 12 oktober 2005 07:09
Jag ska kolla efter större !

Jag ska kolla om jag inte hittar nån större Ancistrus i nån annan affär.

Kollade förresten alla vattenvärden igår och dem var perfekta igen, så jag tror jag haft extrem otur, men jag ska tänka på att vara försiktig om jag köpen en sån liten rackare till.

Annons