Jag lånar din tråd lite grann, jag hoppas det är ok?
Jag har ett väldigt likt problem i mitt 35l akvarium.
Det är relativt nystartat, för tre månader sen ungefär. Från början la jag i 5 guppy och en ancistrus, tre veckor senare fem gröna räkor.
Inga problem fram tills för en månad sen, då började guppyhanarna uppföra sig konstigt, de blev slöa, spottade ut maten när de åt och lade sig gärna ovanpå filterpumpen eller hängde i vattenytan och flämtade.
Först dog en, sen några dagar senare blev jag tvungen att avliva en andra (Han blev som förlamad i bakfenan och kunde inte ta sig upp från botten, malen tyckte det var ett utmärkt tillfälle att äta lite guppystjärt).
Sen gick det nån vecka och de andra piggade på sig, åt och simmade ordentligt och jag trodde allt var ok, att det bara var en nitritspik eller nåt sånt. Då blev den ena honan likadan, hängde i ytan med stjärten rakt ner, eller låg på filtret och flämtade.
Hon dog efter några dagar.
Då var det en hane och en hona kvar, de verkade va ok, men icke.
Förra veckan tog jag med hanen till akvarieaffären och de var snälla och kollade om han hade några parasiter, men han hade inga de kunde se iaf.
Så nu är det bara en hona kvar och nu gör hon likadant, hänger lodrätt i ytan och flämtar eller ligger på pumpen. Hon har inte velat äta på några dagar heller.
Jag har testat för nitrit, nitrat och ammoniak och alla värden är ok. ph möjligen lite högt, det ligger närmare 8 än 7,5. Vattenbyten var femte dag, mellan 5 o 8 liter per gång, med nutrafin aquaplus. Pumpen ska ha kapacitet upp till 60l och är riktad mot vattenytan, så syret borde vara ok.
Räkorna och malen har inte verkat ha några problem alls, äter o simmar o putsar sten utan några bekymmer.
Vad gör jag fel?