Jag har också slöjstjärtar och guldfiskar. Så bra att du ska skaffa ett större akvarium, dina slöjisar kommer att gilla det. Köp ett rejält stort när du ändå håller på, slöjstjärtar blir stora fort. Mina barn fick sina förra julen och då var de bara 3-4 centimeter.
Nu är de drygt 15 cm.
Dessutom är det riktiga "skitfiskar", dvs de smutsar ner ordentligt, så du måste ha ett bra filter, gärna ett ytterfilter och helst större än minimikravet för hur många liter akvariet är på. Aj ,det där lät luddigt. Mitt akvarium är på 165 liter och jag har ett filter som räcker upp till 200 liter, men det är faktiskt för litet, jag ska skaffa ett större ändå.
När du skaffar andra fiskar så titta i artbeskrivningarna här på zoopet, och tänk särskilt på temperaturen, slöjstjärtar vill ha ganska kallt vatten, och det gillar inte riktigt alla andra fiskar. Eller köp fler guldfiskar, det finns många varianter.
Slöjstjärtar är alltid hungriga, så låt dig inte luras, mata hellre för lita än för mycket. Mina smaskar och plaskar bara jag kommer fram till akvariet.
Växter får man pröva sig fram, de gillar att äta en del sorter. Tänk på att sanden ska vara rund, och inte för stor, ca 3-5 mm är lagom eftersom de plockar i sanden med munnen.