Slöjstjärt!

#1 - 3 mars 2010 12:13
Har två stycken slöjstjärtar i en skål med växter och lampa till dom. Men nu ligger den ena bara på botten och orkar knappt att röra sig när jag matade dom så var han inte intresserad av maten men den andra simmar runt som bara den. Jag bytte vatten hos dom för någon dag sen men förstår inte vad som har hänt när det bara är den ena som verkar dålig. Dom fick ju inte helt nytt vatten heller utan blandade det gamla med lite nytt bara.
Men någon som vet vad det kan vara???
Slöjstjärten är för övrigt svart med ögon som "ploppar" ut teleskopslöjstjärt kanske dom heter.

tack på förhand!
#2 - 3 mars 2010 12:24
Hur stor är skålen?
Har du pump så att fiskarna får syre?
Hur länge har du haft igång det?
#3 - 3 mars 2010 12:53
Charlottis skrev:
Hur stor är skålen?

Har du pump så att fiskarna får syre?

Hur länge har du haft igång det?

10-15 liter skulle jag chansa på att det är i skålen men jag har ingen pump eller något... haft igång det i ungefär 2 månader och dom har alltid mått bra fiskarna innan.
#4 - 3 mars 2010 12:55
Har du läst på om dina fiskar innan du köpte dem: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

//Roger
#5 - 3 mars 2010 12:59
lofstrog skrev:
Har du läst på om dina fiskar innan du köpte dem: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

//Roger

inte innan men efter jag köpte dom. Och pratat med olika djuraffärer om just slöjstjärtar. meningen var att jag skulle flytta över dom till ett annat akvarium när ynglerna där blev lite större men nu verkar det inte som att det kommer att gå eftersom jag inte vet vad som har hänt med den ena.
#6 - 3 mars 2010 13:04
Det mår med största sanolikhet dålig av att vara i den lilla skålen. Vattenkvaliten går aldrig att hålla på en acceptabel nivå i en så pass lite behållare. Vattenvolymen är aldeles för liten för två slöjstjärtar.

Låter du fiskarna vara kvar i skålen så förvärrar du bara läget. Låt de simma i ett större akvarium med ordentligt filter så har du kanske en chans att rädda båda till livet.

//Roger
#7 - 3 mars 2010 13:06
En slöjstjärt ska aldrig behöva leva i 10-15 liter, inte ens som yngel. Det är förmodligen därför din ena fisk mår så dåligt. Den andra mår med all säkerhet också väldigt dåligt men visar det inte på samma sätt.

Hur tror du fisken får syre utan pump? De kommer inte leva länge där.

Du får antingen gå o lämna tillbaka dem till affären eller köpa ett större akvarium, minst 200 liter!

Och läs på INNAN du köper hem något levande.
#8 - 3 mars 2010 13:06
lofstrog skrev:
Det mår med största sanolikhet dålig av att vara i den lilla skålen. Vattenkvaliten går aldrig att hålla på en acceptabel nivå i en så pass lite behållare. Vattenvolymen är aldeles för liten för två slöjstjärtar.

Låter du fiskarna vara kvar i skålen så förvärrar du bara läget. Låt de simma i ett större akvarium med ordentligt filter så har du kanske en chans att rädda båda till livet.

//Roger

tror du att man kan släppa ner dom i ett akvarium med guppys på 80liters?
Eller kan det skada dom andra fiskarna så att jag ska släppa ner dom i ett eget större akvarium?
#9 - 3 mars 2010 13:15
Charlottis skrev:
En slöjstjärt ska aldrig behöva leva i 10-15 liter, inte ens som yngel. Det är förmodligen därför din ena fisk mår så dåligt. Den andra mår med all säkerhet också väldigt dåligt men visar det inte på samma sätt.

Hur tror du fisken får syre utan pump? De kommer inte leva länge där.

Du får antingen gå o lämna tillbaka dem till affären eller köpa ett större akvarium, minst 200 liter!

Och läs på INNAN du köper hem något levande.

Med tanke på att jag pratade med dom i affären och dom sa att det inte skulle vara några problem och när jag ändå skulle flytta över dom nu till ett större så tänkte jag att det kanske inte skulle vara några större problem. Men nu efter jag bytt vatten på dom och det var då den ena började beete sig konstigt tänkte jag att den kanske blivit sjuk av det eller något med vatten bytet att göra. Men tydligen så är det inte det då!
#10 - 3 mars 2010 13:30
Många som jobbar i zoobutik snackar rena dyngan när det gäller fisk.

Jag tom sagt åt en expedit när hon rekommenderade slöjstjärt till en kund som frågade efter en fisk som kunde trivas i ett litet kar, fick det otroliga korkade svaret "-jag vet att de behöver ett stort akvarium men man kan ha dem i en skål"
Varpå jag svarade (rätt argt denna gången) Nää!! Det kan man inte!!
Som tur var så köpte killen ingen slöjstjärt :D
#11 - 3 mars 2010 14:10
rödtoppen skrev:
Många som jobbar i zoobutik snackar rena dyngan när det gäller fisk.

Jag tom sagt åt en expedit när hon rekommenderade slöjstjärt till en kund som frågade efter en fisk som kunde trivas i ett litet kar, fick det otroliga korkade svaret "-jag vet att de behöver ett stort akvarium men man kan ha dem i en skål"

Varpå jag svarade (rätt argt denna gången) Nää!! Det kan man inte!!

Som tur var så köpte killen ingen slöjstjärt :D

okej! jo det är ju sant. Men jag är lite orolig över honom just nu om det kanske hade något med vatten bytet eller något sådant. Men tror du att man kan lägga ner dom i akvariet jag har med guppys det är en hel del yngel i det eller ska jag ta ett annat ännu större akvarium jag har så att det inte kommer några eventuella sjukdommar till guppyna?
har ett annat nämnligen som vad kan det vara runt 80-90 liters akvarium. För det stora som är på 312liter är det två scalarer i och en eldstjärn och två malar i och det är så olika meningar om scalarer och slöjstjärtar kan vara tilsammans och nu när den ena inte mår bra blir jag ännu mera osäker på om det är värt att ens försöka. det sista jag vill är ju ta dö på någon av dom.
#12 - 3 mars 2010 22:16
De kommer garanterat äta en del guppyyngel, men det får du nog ta. Se till att det är gott om växter, så kommer de friska, starka guppyynglen att klara sig bra där. Dina slöjstjärtar kommer annars att rätt garanterat dö i skålen du har.

Annons