Hej! Jag har en fråga. jag har ett 120 liters akvarium men ca 15 fiskar i dom flesta ligger vid båtten och simmar alla neon tetror och rödhuvuds tetra.
kan jag ha en slöjstjärt i akvariumet? jag har ca 25 grader o akvariumet?
Mvh/ Rickard
Raggsockan skrev:Nej. Slöjstjärtar blir rätt så stora som vuxna. Om du läst under artbeskrivingar så är den fel. Läste själv om det och frågade samma sak.
Raggsockan skrev:Indirekt gör den det men till en början är dom ganska små men växer som alla andra djur. Har dom inte inte utrymme att växa i så kan dom stanna i växten men innanmätet fortsätter att växa och till slut får inte tarmar och andra organ inte plats och dör.
Raggsockan skrev:En vuxen kan bli upp till 25cm lång och behöver utrymme att simma och röra på sig.
Raggsockan skrev:Hehe. Jag bor i Eckerö. :D
Klikken skrev:okej men svara på den andra frågan vad heter den där fisken som simmar ner till botten och tar stenar och sedan spottar utt den..
men man kan ju ha en slöjstjärt i en guldfisk skål så då kan amn väll ha dom i ett akvarium
Charlottis skrev:Det finns en hel del olika fiskar som tar in grus/sand i munnen o spottar ut. Du får nog förklara lite bättre, kanske visa en bild. Jag vet iaf inte vad du menar.
Man kan INTE ha en slöjstärt i en guldfiskskål. Det är fruktansvärt djurplågeri o hålla vilken fisk som helst i en sådan. Tror nästan det är olagligt också...inte säker men tror jag läst det. Så tänk inte tanken!
Raggsockan skrev:Jo det är olagligt i Sverige men jag vet inte riktigt hur det är här i Finland/Åland.
Och svaret på din fråga (Klikken) så vet jag inte heller.
Raggsockan skrev:Nä för att ytan blir alldeles för liten till skillnad från den tjockaste delen och det blir för litet för att få till en bra vatten kvalité.
Klikken skrev:Okej men vad är det för skillnad mellan en slöjstjärt och guldfisk? kan man i en guldfisk i ett 120 liters då? :)
Klikken skrev:Här är det npågra osm har guldfiskar i en skål: http://www.dan.se/wp-content/uploads/2008/03/guldfisk.jpg
JojjeN skrev:Dendär bilden visar bara en sak, djurplågeri existerar! Likadant om du hittar bilder på andra fiskar i skålarna...
Jag föreslår att du köper 10-15 guppys, trevliga fiskar som förökar sig som kaniner, och inte kräver den platsen som de andra du vill ha gör.
åheim skrev:... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!
Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!
åheim skrev:... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!
Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!
ja storleken på ditt kar är tillräckligt men jag är tveksam till ditt lilla filter! filtret måste klara att biologiskt rena vattnet och när du stoppar i fisk som slöjstjärt som är lite större och äter mer så är det stor risk att filtret inte klarar uppgiften[B)]Klikken skrev:tror du alltså att jag kan lägga ner en slöjstjärt?
åheim skrev:ja storleken på ditt kar är tillräckligt men jag är tveksam till ditt lilla filter! filtret måste klara att biologiskt rena vattnet och när du stoppar i fisk som slöjstjärt som är lite större och äter mer så är det stor risk att filtret inte klarar uppgiften[B)]