Slöjstjärt

#1 - 4 september 2008 17:03
Hej! Jag har en fråga. jag har ett 120 liters akvarium men ca 15 fiskar i dom flesta ligger vid båtten och simmar alla neon tetror och rödhuvuds tetra.
kan jag ha en slöjstjärt i akvariumet? jag har ca 25 grader o akvariumet?

Mvh/ Rickard
#2 - 4 september 2008 17:07
Nej. Slöjstjärtar blir rätt så stora som vuxna. Om du läst under artbeskrivingar så är den fel. Läste själv om det och frågade samma sak.
#3 - 4 september 2008 17:08
Raggsockan skrev:
Nej. Slöjstjärtar blir rätt så stora som vuxna. Om du läst under artbeskrivingar så är den fel. Läste själv om det och frågade samma sak.

Vad händer om jag köper en endå? kommer den att dö?
#4 - 4 september 2008 17:12
Indirekt gör den det men till en början är dom ganska små men växer som alla andra djur. Har dom inte inte utrymme att växa i så kan dom stanna i växten men innanmätet fortsätter att växa och till slut får inte tarmar och andra organ inte plats och dör.
#5 - 4 september 2008 17:21
Raggsockan skrev:
Indirekt gör den det men till en början är dom ganska små men växer som alla andra djur. Har dom inte inte utrymme att växa i så kan dom stanna i växten men innanmätet fortsätter att växa och till slut får inte tarmar och andra organ inte plats och dör.

Men vadå det finns ju endå rätt så mycket plats. ca 1 m brett och en halvmeter högt

BILD: http://img401.imageshack.us/my.php?image=aaa004my7.jpg
#6 - 4 september 2008 17:24
En vuxen kan bli upp till 25cm lång och behöver utrymme att simma och röra på sig.
#7 - 4 september 2008 17:27
Raggsockan skrev:
En vuxen kan bli upp till 25cm lång och behöver utrymme att simma och röra på sig.

okej men tror du jag kan köpa en sådan där fisk som simmar ner till båtten och tar upp stenar i munnen och spottar sedan utt dom?

En till fråga Raggsockan bor du på Åland det gör jag med :) i Lemland :D
#8 - 4 september 2008 17:31
Hehe. Jag bor i Eckerö. :D
#9 - 4 september 2008 17:35
Raggsockan skrev:
Hehe. Jag bor i Eckerö. :D

okej men svara på den andra frågan vad heter den där fisken som simmar ner till botten och tar stenar och sedan spottar utt den..
men man kan ju ha en slöjstjärt i en guldfisk skål så då kan amn väll ha dom i ett akvarium
#10 - 4 september 2008 17:46
Klikken skrev:
okej men svara på den andra frågan vad heter den där fisken som simmar ner till botten och tar stenar och sedan spottar utt den..

men man kan ju ha en slöjstjärt i en guldfisk skål så då kan amn väll ha dom i ett akvarium

Det finns en hel del olika fiskar som tar in grus/sand i munnen o spottar ut. Du får nog förklara lite bättre, kanske visa en bild. Jag vet iaf inte vad du menar.

Man kan INTE ha en slöjstärt i en guldfiskskål. Det är fruktansvärt djurplågeri o hålla vilken fisk som helst i en sådan. Tror nästan det är olagligt också...inte säker men tror jag läst det. Så tänk inte tanken!
Bilagor:
#11 - 4 september 2008 18:01
Charlottis skrev:
Det finns en hel del olika fiskar som tar in grus/sand i munnen o spottar ut. Du får nog förklara lite bättre, kanske visa en bild. Jag vet iaf inte vad du menar.

Man kan INTE ha en slöjstärt i en guldfiskskål. Det är fruktansvärt djurplågeri o hålla vilken fisk som helst i en sådan. Tror nästan det är olagligt också...inte säker men tror jag läst det. Så tänk inte tanken!

Jo det är olagligt i Sverige men jag vet inte riktigt hur det är här i Finland/Åland.

Och svaret på din fråga (Klikken) så vet jag inte heller.
#12 - 4 september 2008 18:04
Raggsockan skrev:
Jo det är olagligt i Sverige men jag vet inte riktigt hur det är här i Finland/Åland.

Och svaret på din fråga (Klikken) så vet jag inte heller.

Okej men man kan ju ha kampfiskar i en guldfisk skål
#13 - 4 september 2008 18:06
Nä för att ytan blir alldeles för liten till skillnad från den tjockaste delen och det blir för litet för att få till en bra vatten kvalité.
Bilagor:
#14 - 4 september 2008 18:08
Raggsockan skrev:
Nä för att ytan blir alldeles för liten till skillnad från den tjockaste delen och det blir för litet för att få till en bra vatten kvalité.

Okej men vad är det för skillnad mellan en slöjstjärt och guldfisk? kan man i en guldfisk i ett 120 liters då? :)
#15 - 4 september 2008 18:09
Här är det npågra osm har guldfiskar i en skål: http://www.dan.se/wp-content/uploads/2008/03/guldfisk.jpg
Bilagor:
#16 - 4 september 2008 18:11
Klikken skrev:
Okej men vad är det för skillnad mellan en slöjstjärt och guldfisk? kan man i en guldfisk i ett 120 liters då? :)

Tror det är samma fisk. ;)[:o]
#17 - 4 september 2008 18:14
... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!
Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!
#18 - 4 september 2008 18:17
Men alla säger ju att det inte går. Så har jag lärt mig här på Zoopet.
#19 - 4 september 2008 18:23
Klikken skrev:
Här är det npågra osm har guldfiskar i en skål: http://www.dan.se/wp-content/uploads/2008/03/guldfisk.jpg

Dendär bilden visar bara en sak, djurplågeri existerar! Likadant om du hittar bilder på andra fiskar i skålarna...

Jag föreslår att du köper 10-15 guppys, trevliga fiskar som förökar sig som kaniner, och inte kräver den platsen som de andra du vill ha gör.
#20 - 4 september 2008 18:28
JojjeN skrev:
Dendär bilden visar bara en sak, djurplågeri existerar! Likadant om du hittar bilder på andra fiskar i skålarna...

Jag föreslår att du köper 10-15 guppys, trevliga fiskar som förökar sig som kaniner, och inte kräver den platsen som de andra du vill ha gör.

15 stycken guppys? njaa tror inte det :/ kostar mycket pengar .. kostar 4 € styck här på åland alltså 15x4= 60 €.
#21 - 4 september 2008 18:29
åheim skrev:
... nu handlade det inte om en guldfiskskål, utan ett 120L akvarium! klart du kan ha nån slöjstjärt i det karet, men ett litet innerfilter är inte tillräckligt!

Obs! guldfisk blir mycket större och kräver myycket större kar än slöjstärten! Att man stoppar ner dem i små skålar är väldigt grymt och tyvärr är vissa människor väldigt grymma!

Okej så du tror att jag kan ha 1! Slöjstjärt i karet... men på zoo butiken sa dom att man måste ha dom i ett eket kar pg.a att dom måste ha litte kallare alltså max 23 C men jag har 26 C :/
#22 - 4 september 2008 18:29
Vart handlar du nånstans? Där jag handlar kostar dom bara 2,70€ för honor och 2,90€ för hanarna.
#23 - 4 september 2008 18:30
Hur mycket är det i svenska perngar? Verkligen kass på finska valutor.

Men en sak är säker, att guldfisk, eller slöjstjärt är inget bra val.,..
#24 - 4 september 2008 18:30
Klikken skrev:
Okej så du tror att jag kan ha 1! Slöjstjärt i karet... men på zoo butiken sa dom att man måste ha dom i ett eket kar pg.a att dom måste ha litte kallare alltså max 23 C men jag har 26 C :/

Så då hade du tänkt köpa en skål till dom? :O
#25 - 4 september 2008 18:31
åheim skrev:

tror du alltså att jag kan lägga ner en slöjstjärt?
#26 - 4 september 2008 18:35
Det går nog när dom är små. Handlar du från ZooArken så är dom ganska små ännu. Men när dom blir större så byt gärna upp ditt akvarium. Själv ska jag köpa till min fiskedamm nästa sommar. Om det är klart då.
#27 - 4 september 2008 18:46
JojjeN skrev:
Hur mycket är det i svenska perngar? Verkligen kass på finska valutor.

Men en sak är säker, att guldfisk, eller slöjstjärt är inget bra val.,..

Det är ingen finsk valuta, det är Euro ;) En euro är väl cirkus 9 kronor.
#28 - 4 september 2008 18:48
Johanski skrev:
Det är ingen finsk valuta, det är Euro ;) En euro är väl cirkus 9 kronor.

Åhfan xD Var ett år sen jag var iväg där dom använda euro, hade glömt hur det såg ut, antog bara det var finska pengar. xD
#29 - 4 september 2008 19:09
Jag tror också du kan skaffa en eller två slöjstjärtar till ditt 120L. MEN du kan bara ha med tillsammans med fredliga fiskar, annars kommer slöjstjärtarnas långa slöjor bli bitna o fördärvade. I och med att de är klumpiga o inte hinner simma ifrån de andra jagande fiskarna. De skitar också ner mycket så du behöver ett BRA filter!

På frågan om vad skillnaden är på Slöjstjärt o Guldfisk så har jag hört:
Slöjstjärt är en missbildad form av Guldfisken. Det blev något galet på aveln på Guldfisken o Slöjstjärten blev till. Därför är de klumpiga, dåliga på o hålla balansen o långsamma.

INGA fiskar ska hållas i små skålar. Även om man ser att djuraffärer har fiskar i skålar är detta fel, och man borde påpeka det för dem!
#30 - 4 september 2008 19:09
Klikken skrev:
tror du alltså att jag kan lägga ner en slöjstjärt?
ja storleken på ditt kar är tillräckligt men jag är tveksam till ditt lilla filter! filtret måste klara att biologiskt rena vattnet och när du stoppar i fisk som slöjstjärt som är lite större och äter mer så är det stor risk att filtret inte klarar uppgiften[B)]
#31 - 4 september 2008 19:11
åheim skrev:
ja storleken på ditt kar är tillräckligt men jag är tveksam till ditt lilla filter! filtret måste klara att biologiskt rena vattnet och när du stoppar i fisk som slöjstjärt som är lite större och äter mer så är det stor risk att filtret inte klarar uppgiften[B)]

Då är det precis på gränsen, och egentligen behöver dom större som fullvuxna.

Annons