Slöjstjärt o guppy?

#1 - 6 januari 2008 17:11
Hej!

Jag undrar om man kan ha slöjstjärt tillsammans med guppy o neontetra i ett 110L akvarium?

Mvh Charlotte
#2 - 6 januari 2008 17:20
Jag skulle nog skippa slöjstjärten då de blir ganska stora och även har en stor mun;).
#3 - 6 januari 2008 17:53
Skippa slöjstjärten de vill ha större akvarium.
#4 - 7 januari 2008 00:50
Jodå det funkar utmärkt, bara du har tillräckligt med utrymme :)
#5 - 7 januari 2008 00:51
Aircut64 skrev:
Jodå det funkar utmärkt, bara du har tillräckligt med utrymme :)

Det var lite det som var problemet...
#6 - 7 januari 2008 00:53
Ja men 110L räcker perfekt :p sen så blir inte alla guldfiskar stora monster fiskar bara en myt.
Bilagor:
#7 - 7 januari 2008 01:02
Aircut64 skrev:
Ja men 110L räcker perfekt :p sen så blir inte alla guldfiskar stora monster fiskar bara en myt.

Oki, säger du det så....
Då kanske jag kan ha mina smådiskus i mitt 50-liters med?
#8 - 7 januari 2008 07:26
Aircut64 skrev:

Guldfiskar/Slöjstjärtar blir stora och gamla om man sköter dem väl.
#9 - 7 januari 2008 10:26
Min uppfattning är att slöjstjärtat har lite svårt att försvara sig då de inte simmar lika bra som platy och dessa arter.. Jag har en slöjstjärt tillsammans med svärdsbärare och platy och en av svärdsbärarna är på henne rätt frenetiskt, någon som har tips för vad man kan göra?
Sen så är chansen att slöjstjärten ska äta upp de mindre fiskarna inte så stor eftersom slöjstjärten är långsam.

Sarabara_
#10 - 7 januari 2008 11:14
Sarabara_ skrev:
Min uppfattning är att slöjstjärtat har lite svårt att försvara sig då de inte simmar lika bra som platy och dessa arter.. Jag har en slöjstjärt tillsammans med svärdsbärare och platy och en av svärdsbärarna är på henne rätt frenetiskt, någon som har tips för vad man kan göra?

Sen så är chansen att slöjstjärten ska äta upp de mindre fiskarna inte så stor eftersom slöjstjärten är långsam.

Sarabara_

Hej. Jag har testat olika arter ihop med slöjisar bl.a guppy, svärdbärare, platy och även tetror men efter ett tag så ser man att fenorna blir fransiga av att de blir bitna. Så av lite erfarenhet så bör slöjisar gå själva i ett akvarium för de är långsamma och blir lätt "mobbade". Samt att de bör gå i ett stort akvarium. De växer och blir stora, min största är lika stor som min hand....:D
MVH Erika
#11 - 7 januari 2008 17:26
Charlottis ville ha hjälp, Charlottis ville veta om det funkar och ha Guppys och Guldfiskar tillsammans, svaret är som sagt Ja och det funkar bra bara man sköter allt rätt. Det var det hon ville ha hjälp med och inte starta igång nån stor disskusion om man kan flytta ner disskusar till ett 50L kar osv.
Som sagt Charlottis svaret är Ja och lycka till nu :) !
#12 - 7 januari 2008 19:34
Aircut64 skrev:
Charlottis ville ha hjälp, Charlottis ville veta om det funkar och ha Guppys och Guldfiskar tillsammans, svaret är som sagt Ja och det funkar bra bara man sköter allt rätt. Det var det hon ville ha hjälp med och inte starta igång nån stor disskusion om man kan flytta ner disskusar till ett 50L kar osv.

NEJ!! Som jag sa skrev innan så är det ett för LITET kar och de andra fiskarna kommer troligtvis bita i fenorna. Slöjstjärtar BLIR stora om de har det bra.
MVH Erika
#13 - 7 januari 2008 20:19
Aircut64 skrev:

Ja, och hur sköter man det rätt?

De variabler jag kan komma på skulle vara följande:

Större kar.
Låta guppyna växa till sig och bli så stora att de inte går in i munnen på guldfiskarna (vilket blir ett problem eftersom guldfiskens mun lär växa när den blir större) innan man lägger dem i samma kar.

Det ansjo menade med discus-kommentaren var en sarkastisk syftning på att bara för att fisken kanske skulle överleva (KANSKE!) så är det garanterat inte schysst mot fisken. Att hålla stora fiskar i små kar är dessutom olagligt och rubriceras som djurplågeri (en ungfisk som är liten men blir stor räknas fortfarande som "stor", då den behöver utrymmet för att växa till sig i naturlig takt).
#14 - 7 januari 2008 20:27
Visst, slöjstjärtar som hålls för trångt blir kanske inte så stora eller långlivade. Men varför, får man fråga sig då? Jo, för att de inte har trivts särskilt bra och inte har fått särskilt bra förhållanden. Att säga "Ja men min slöjstjärt levde minsann i flera år i min skål" och tro att det är ett bevis på att man har skött den bra, är ju rätt snett, med tanke på att det handlar om en fisk som rätt skött ska kunna bli över 20 cm, och bli över 40 år. Se´n är det ju inte automatiskt så att man har misskött den om den inte når den storleken och åldern, de kan ju dö av olika anledningar, utan att man för den sakens skull har misskött dem. Men guldfiskar/slöjstjärtar blir stora, och äter och smutsar ner en hel del, så att hålla dem i små akvarier är att be om problem.

Se´n är nog problemet med slöjstjärtar tillsammans med små fiskar lite dubbeleggat. På grund av sin missbildning simmar de rätt dåligt, som skadade fiskar, och kan dra till sig uppmärksamhet från andra fiskar. Å andra sidan blir slöjstjärtar stora, och har stora munnar, och en matchande aptit.
#15 - 7 januari 2008 20:47
Aircut64 skrev:

Hmm.. Vad grundar du det uttalandet på? Varför blir inte alla guldfiskar stora?
#16 - 7 januari 2008 21:36
Tack så mycket för alla tipps o kommentarer :) Har varit givande läsning, tror inte jag ska satsa på Slöjstjärt till mitt akvarie. Inhandlar några mindre sorter istället.

Mvh Charlotte
#17 - 7 januari 2008 21:50
Charlottis skrev:
Tack så mycket för alla tipps o kommentarer :) Har varit givande läsning, tror inte jag ska satsa på Slöjstjärt till mitt akvarie. Inhandlar några mindre sorter istället.

Mvh Charlotte

Det tycker jag att du gör rätt i!!!:D Lycka till!
#18 - 7 januari 2008 22:23
Låter bra :) Slöjstjärtar brukar också trivas bättre i lite lägre temperatur än de flesta andra akvariefiskar, som är tropiska.
Bilagor:
#19 - 7 januari 2008 22:34
Välj antingen slöjstärten ELLER guppy och neontetra. Är slöjstjärtarna små så går det bra. När de har vuxit sig större så köp ett nytt större akvarium och flytta dom dit. Då kan du skaffa guppy och neontetra till det mindre!!!! Varför krångla till det.
#20 - 7 januari 2008 22:47
Whistler84 skrev:
Det ansjo menade med discus-kommentaren var en sarkastisk syftning på att bara för att fisken kanske skulle överleva (KANSKE!) så är det garanterat inte schysst mot fisken. Att hålla stora fiskar i små kar är dessutom olagligt och rubriceras som djurplågeri (en ungfisk som är liten men blir stor räknas fortfarande som "stor", då den behöver utrymmet för att växa till sig i naturlig takt).

Huvudet på spiken;)!
#21 - 8 januari 2008 09:24
Oj, vad gör vi då med alla små yngelkar..........
Hur många har inte 12-30 liters med yngel i?
#22 - 11 januari 2008 15:58
Håller med om att fiskar inte ska hållas i för små kar, och det är ansvarsfullt att skaffa stort utrymme till dem om man ska ha dem. Samtidigt blir det ju då ganska ordentlig dubbelmoral på denna sida om det i artbeskrivningen står att slöjstjärtar kan hållas i 120L, men att det sedan enligt denna tråd vore djurplågeri att hålla dem i 110L. Har man ett kar på 110L som innehåller lagom med sand, någon växt och sten så kan det karet nästan rymma lika mycket vatten som ett 120L som är väldigt tätt inrett med mycket sand, sten, skiffer, växter osv.

Så självklart är stort utrymme väldigt bra, fick de leva vilt skulle de förmodligen må ännu bättre. Dessutom tycker jag i sådana fall att zoopet ska kolla upp sina artbeskrivningar så att inte folk luras till att ”plåga” sina djur i för små kar. Jag tror att många litar på den information de hittar där, och stämmer den inte så borde den ändras så att det inte blir fel hemma hos folk.
#23 - 12 januari 2008 00:44
Fridas skrev:
Håller med om att fiskar inte ska hållas i för små kar, och det är ansvarsfullt att skaffa stort utrymme till dem om man ska ha dem. Samtidigt blir det ju då ganska ordentlig dubbelmoral på denna sida om det i artbeskrivningen står att slöjstjärtar kan hållas i 120L, men att det sedan enligt denna tråd vore djurplågeri att hålla dem i 110L. Har man ett kar på 110L som innehåller lagom med sand, någon växt och sten så kan det karet nästan rymma lika mycket vatten som ett 120L som är väldigt tätt inrett med mycket sand, sten, skiffer, växter osv.

Så självklart är stort utrymme väldigt bra, fick de leva vilt skulle de förmodligen må ännu bättre. Dessutom tycker jag i sådana fall att zoopet ska kolla upp sina artbeskrivningar så att inte folk luras till att ”plåga” sina djur i för små kar. Jag tror att många litar på den information de hittar där, och stämmer den inte så borde den ändras så att det inte blir fel hemma hos folk.

Jag håller med dig!
#24 - 12 januari 2008 00:46
cattus skrev:
Oj, vad gör vi då med alla små yngelkar..........

Hur många har inte 12-30 liters med yngel i?

Förhoppningvis så får ynglen flytta till större kar då de vuxit till sig..... annars vore det ju inte yngelkar....:D
#25 - 12 januari 2008 16:41
Hmm.. Jag antar att det inte gör någon skillnad att det är ett 120-literskar. Jag läste om slöjtsjärtar på zoopets artbeskrivning och hade nästan bestämt mig för att skaffa två till mitt 120-liters där jag har platy, svärdbärare och black mollys. Efter denna läsning antar jag att det inte är det bästa. Har någon nått förslag på fisk som liknar slöjstjärtar som man kan ha i mitt akvarium? Vill gärna ha någon fisk som ser lite grotesk ut, med krampig kropp och stora ögon. De ser ju coola ut..även om jag antar att det är kraftigt framavlade. kanske finns det någon fisk som ser ut så naturligt?
#26 - 13 januari 2008 04:15
Julietta skrev:
Hmm.. Jag antar att det inte gör någon skillnad att det är ett 120-literskar. Jag läste om slöjtsjärtar på zoopets artbeskrivning och hade nästan bestämt mig för att skaffa två till mitt 120-liters där jag har platy, svärdbärare och black mollys. Efter denna läsning antar jag att det inte är det bästa. Har någon nått förslag på fisk som liknar slöjstjärtar som man kan ha i mitt akvarium? Vill gärna ha någon fisk som ser lite grotesk ut, med krampig kropp och stora ögon. De ser ju coola ut..även om jag antar att det är kraftigt framavlade. kanske finns det någon fisk som ser ut så naturligt?

Golfbollar hade nog funkat fint för din del :)

MVH
#27 - 13 januari 2008 16:34
Golfbollar.. Låter Kul. Vad är det för en fisk?? :)
#28 - 13 januari 2008 18:28
Slöjstjärtar som är odlade så de har ihoptryckt kroppsform.
#29 - 13 januari 2008 20:27
Usch, dem tycker jag verkligen synd om.

Annons