slöjstjärt och...?

#1 - 25 mars 2008 13:43
jag är lite på gång att skaffa mitt första akvarium och håller på och planerar vad jag ska ha för fiskar där i, dom som jag vet att jag vill ha just nu är ett par svarta slöjstjärtar men jag skulle vilja ha en färgglad fisk till, jag var i djuraffären idag och såg att dom hade ricktigt snygga gula malawisar (minns inte sorten) men dom ska man väl helst inte blanda med andra fisksorter väl, och så ska dom väl ha ett ganska stort akvarium? och sen kom jag att tänka på dvärggurami men hur skulle dom fungera med slölstjärtar?

eller om någon har fler tips på fiskar som passar bra med slöjstjärt och rymms i ett 120l akvarium så skriv gärna :)
#2 - 25 mars 2008 13:57
Slöjstjärtar är kallvattensfiskar och det är inte många andra fiskar som är det.

Det kanske är Malawiciklid du har sett och de passar nog inte så bra tillsammans med slöjjisar, inte guramis heller. De har inte samma vattentemperatur.

Du kan ju ha svarta slöjstjärtar och någon annan sorts guldfisk. De finns ju i röd, orange, gul mm. Det skulle säkert vara snyggt.
Men om du hemskt gärna vill ha någon annan fisk så ska du skippa slöjjisarna.
Jag har guppy, slöjjisar, molly m.m i mitt kar. De har inte heller samma temperatur men det funkar jättebra! Temperaturen står på 22-23.

Hoppas att du fick svar på dina frågor, säg till annars!

// Sofie
#3 - 25 mars 2008 15:27
Nu har jag letat lite, och har hittat några fiskar med samma pH och samma temperatur. Jag har förståss också checkat att de är fredliga.

1.Blodfenstetra - Mycket tålig, fredlig, ca 20-25 grader, pH 7.5, 6 cm.
2.Sorgmanteltetra - Fredlig, ca 21-25 grader, pH 6.5-7.5, 6 cm.
3.Neontetra - Fredlig, ca 22-25 grader, pH 5-7.5 , 5 cm.
4.Purpurhuvudtetra - Fredlig, ca 22-25 grader, pH 5.5-7.0, 5cm.
5.Diamantciklid - Fredlig, ca 20-25 grader, pH 7.5-8.0, 15 cm.
6.sands pansarmal - Fredlig, ca 22-25 grader, pH 6.5-7.5, 6 cm.
7.Pandapansarmal - Fredlig, ca 22-25 grader, pH 6.5-7.5, 5 cm
8.Klogroda - Lättskötta, ca 22-25 grader, pH 6.5-7.5, 10cm

Där har du några tips, det är mest tetror som du kanske ser..

Men så här tycker jag:

Några svarta slöjjisar
Några guldfiskar i annan färg t.ex gul eller röd
1 eller 2 stim med någon slgs tetra
Några malar t.ex pansarmal
Kanske 2 klogrodor

Inredning:

Engels sjösten
Hårdbladade växter (eftersom guldfiskar käkar gärna upp växterna)
En ganska stor stock
Stenar
Lite snäckor/"småsaker"
Bakgrund i sten

Du har kanske redan inrett karet men det är bara ett litet tips.
Samma sak med fiskarna, bara ett tips! :)
Hoppas att du är nöjd.

// Sofie
#4 - 25 mars 2008 15:54
Ett inflik bara :)

Tycker inte du ska ha mer än ett stim, (blir lätt stökigt).
Inte engelsk sjösten, då pansarmalar vill ha finkornig sand.
Minst 6 pansarmalar om du ska ha det eftersom de är stimfiskar.

Lycka till :D
#5 - 25 mars 2008 21:21
Det är naturligtvis en smaksak, men slöjstjärtar finns ju i så många olika variationer att det ju inte är nödvändigt att blanda in en annan sort för att få färg.
Det är fantastiskt vackert med guldfiskkar, så fundera igen om du absolut vill blanda in nått annat.
Om du ändå vill det, så försäkra dig om att du väljer en sort som inte har fenbitarrykte om sig...
Bilagor:
#6 - 26 mars 2008 11:28
oj vilka bra svar jag får, så kul att hitta ett forum där folk facktiskt ids svara på frågor :-)

jag har funderat lite och börjat överväga om man kanske bara skulle ha olika slöjjisar istället för att blanda in någon annan art, men vilka färger finns dom i? är inte så jätte förtjust i dom rödoranga som verkar vara dom vanligaste.
#7 - 26 mars 2008 12:12
Vad kul!

Jag vet inte vad de olika färgerna heter.
Men det är rätt vanligt nu med sådana som har vit kropp och är spräckliga i orange toner och svart. Sedan finns det ju helt vita, vita med rött huvud (kallas tomtar tror jag) och så gulorange.

Mitt tips är att åka runt i olika butiker tills du hittar en variant du gillar.
Men även om det finns små exemplar att köpa så blir de stora sedan, så skaffa inte för många eftersom ditt akvarium ju är i minsta laget.
#8 - 26 mars 2008 12:22
Soffan96: Jag vet inte var du har läst det, men blodfenstetror är tyvärr inte så fredliga, utan de kan faktiskt vara lite aggro ibland (små söta pyraior...)

zits: Om du ska ha andra arter ihop med slöjtjärtar tänk på att slöjisar blir ganska stora och kan då äta mindre fiskar. Andra saker du måste tänka på är att guldfiskar skiter ner ganska mycket, så du kommer att behöva ett bra filter. De äter gärna på växter, så du får skaffa växter med hårda blad som de inte äter. T ex javaormbunkar eller anubias.

Hur stort är akvariet?
#9 - 26 mars 2008 12:25
batski skrev:
Soffan96: Jag vet inte var du har läst det, men blodfenstetror är tyvärr inte så fredliga, utan de kan faktiskt vara lite aggro ibland (små söta pyraior...)

zits: Om du ska ha andra arter ihop med slöjtjärtar tänk på att slöjisar blir ganska stora och kan då äta mindre fiskar. Andra saker du måste tänka på är att guldfiskar skiter ner ganska mycket, så du kommer att behöva ett bra filter. De äter gärna på växter, så du får skaffa växter med hårda blad som de inte äter. T ex javaormbunkar eller anubias.

Hur stort är akvariet?

Jo jag har börjat fundera på om jag bara ska ha slöjjisar i olika färger istället, känns som en bättre idé!

jag har inte köpt något akvarium än men det kommer nog bli ett 120l, inte mindre än så iallafall!
#10 - 26 mars 2008 12:40
zits skrev:

jag har inte köpt något akvarium än men det kommer nog bli ett 120l, inte mindre än så iallafall!

Bra att det inte blir mindre, för de blir faktiskt ganska stora. Om du vill ha ett blandat stim får det gärna vara större. För det är ju så med akvarier att the bigger the better :D
#11 - 26 mars 2008 18:11
Inte engelsk sjösten, då pansarmalar vill ha finkornig sand.

Hoppsan, det glömde jag.. Men då kanske det inte är så bra att ha pansarmalar eftersom slöjjisar gärna "suger på stenarna" och det kanske blir svårt om det är sand. Men det är klart, de klarar ju sig lika bra utan att käka upp mat som ramlat ner på stenarna (om det nu är därför de gör det..) ;)
Så om man vill ha sand så går det också bra! :)

// Sofie
#12 - 26 mars 2008 18:14
[quote=batski;1117541]Soffan96: Jag vet inte var du har läst det, men blodfenstetror är tyvärr inte så fredliga, utan de kan faktiskt vara lite aggro ibland (små söta pyraior...)

Hmm, det visste jag inte.. Men jag har läst om dem och det står att de är fredliga i zoopets beskrivningar:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=411 Läs det.
Men bara namnet på fisken låter ju lite läbbigt..:D

// Sofie
#13 - 3 april 2008 10:46
soffan96 skrev:

Hmm, det visste jag inte.. Men jag har läst om dem och det står att de är fredliga i zoopets beskrivningar:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=411 Läs det.

Men bara namnet på fisken låter ju lite läbbigt..:D

Hehe, namnet har bara med färgen att göra :D Ja jag har sett att det står att de är fredliga och visserligen är de inte aggressiva på samma sätt som en del revirhävdande fiskar, men fredliga skulle jag ändå inte kalla dem.
#14 - 3 april 2008 17:44
Zits: Satsa på bara sjöstjärtar/guldfiskar tycker jag! Jag råder dig också att köpa ett större akvarium än 120 liter. Som du säkert läst på artbeskrivningarna här på zoopet vill guldfiskar /sjöstjärtar ha minst 120 liter vatten- ju större destå bättre:D! Kolla gärna på blocket, där kan man hitta stora kar till fyndpriser!
Satsa på typ 200-300liter om du kan:).

På Trop akvariumfisk import såg jag att dom hade ett väldigt snyggt akvarium med väste och bara "rödhuvade" sjöstjärter. Det var jätte snyggt! Personligen gillar jag rödhuvade bäst (vita med rött huvud).

Lycka till!!

Annons