Ok, mina råd.
Råd 1, du har många guldfiskar och slöjstjärtar i ett litet akvarium, de skitar ned mkt och snabbt. Så byt 1/3 vatten MINST varannan vecka. Jag har 240 L som jag byter varannan vecka på och det behövs med 8 slöjstjärtar.
Råd 2, gå in och läs lite på
http://www.goldfish-emergency.com/news.php
de beskriver en del symptom och behandlingar. Tilläggas kan att jag fått bra råd här på forumet som hjälpt mig med slöjisarna, men det är bra att kunna komplettera och få fler råd när det man provar inte hjälper.
Råd 3, gör ett vatten test! Ta med lite vatten till en akvariebutik och be dem testa det, bla. för nitrit.
Råd 4, en guldfisk som lägger sig uppochned är aldrig bra. Jag veta att när mina är trötta så "kilar" de gärna sig fast i en växt eller ett hörn för att inte åka runt i karet. De gillar inte strömt vatten, men samtidigt så måste jag ha en pump som kan göra rent efter dem. Jag försöker göra det strömt utan att störa dem för mkt.
Råd 5, håll utkik efter utstående fjäll på fisken, ser den lite svullen ut eller så? Kolla runt ögonen med om det är svullet där. Jag hade en fisk som fick bukvattensot, då låg mkt och guppade på botten för att senare börja flyta runt och då även uppochned. Detta går att bota. Du kan alltid köpa en 30L plastbytta, genomskinlig, och prova att behandla din fisk mot bukvattensot. Jag lyckades rädda min med det.
Hur är den annars, aptit? Är den bara i växten eller rör den sig något i karet?