slöjstjärtsbebisarna får färg

#1 - 9 april 2006 10:10
Nu börjar mina slöjstjärtsbarn födda i akvarium i januari få färg. Spännande att se hur de ändrar sig. För ändrar sig gör de!
Kan man se redan nu hur de kommer att se ut som vuxna?
Och - vad ska jag ta mig till med syskonen som inte blev slöjstjärtar???
Är de av någon vedertagen variant eller bara helt värdelösa? Formen på kropp o fenor är minst sagt varierande... fast de flesta är FETA.:D / lena
#2 - 9 april 2006 10:56
Man brukar ta bort de som inte har dubbel stjärtfena, lite beroende på vilken variant du vill ha, låt dem växa och se vad det blir.
#3 - 9 april 2006 16:28
hur stort akvarium va akvariumet som du fick ynglen i? =O ...berätta lite hur du fick i ett akvartium =D
#4 - 10 april 2006 16:50
ja berätta mer.. har sex slöjjisar och ingen verkar ha nån tendens till att vilja leka.. =/
#6 - 14 april 2006 10:23
Jag slarvade... finns äldre trådar här om hur det gick till. hälsn lena
#7 - 14 april 2006 10:27
kessie.. läste tråden nu och förstod inte en sak bara.. frågade va du skulle göra med dom som inte blev slöjstjärtar?
va blev de då?? hundvalpar? ;)
skoja bara, men menar du sånna som blev defekta eller?

mvh
#8 - 14 april 2006 10:31
Bara ca 1/3 fick slöjstjärt, dvs delad stjärtfena. Resten har hel stjärtfena av olika former, korta, långa, breda, smala... I övrigt är det varianter med eller utan ryggfena, enkla o dubbla analfenor osv. Jag spenderar en del fritid bara med att titta på dem.../lena
#9 - 14 april 2006 12:00
[QUOTE=kessie]Bara ca 1/3 fick slöjstjärt, dvs delad stjärtfena. Resten har hel stjärtfena av olika former, korta, långa, breda, smala... I övrigt är det varianter med eller utan ryggfena, enkla o dubbla analfenor osv. Jag spenderar en del fritid bara med att titta på dem.../lena[/QUOTE]

Jag har sett guldfiskar med olika långa stjärtfenor i butiker, men menar du att några av fiskarna helt saknar ryggfena?
#11 - 14 april 2006 12:37
[QUOTE=Kramfors]http://www.bensfish.wanadoo.co.uk/luosgoldfishcalicoranchu.jpg[/QUOTE]

HJÄLP! Ännu en anledning till att jag är emot viss avel. Jag vill inte starta en sån där oändlig diskussion som inte leder något vart, men det där vara bland det groteskaste jag sett :(
#12 - 14 april 2006 12:58
[:o] oj, skulle inte önska nån sån variant... men allvarligt talat, nåt yngel saknade faktiskt helt ryggfena. Sen finns det nån med väldigt liten mm.
Naturen gör ju faktikst såna här skutt, så bråka inte med mig för att mina bebisar är mutanter....
Tycker bara det känns taskigt att avliva 2/3 av fiskarna bara för att de inte stämmer med nån typbeskrivning... / lena
#13 - 14 april 2006 13:00
[quote=Kramfors]http://www.bensfish.wanadoo.co.uk/luosgoldfishcalicoranchu.jpg[/quote]

förstår faktiskt inte att folk ´vill ha sånna i sitt akvarium.. hela fisken ser ju ut som en tumör typ [xx(]
#14 - 14 april 2006 13:11
[QUOTE=kessie][:o] oj, skulle inte önska nån sån variant... men allvarligt talat, nåt yngel saknade faktiskt helt ryggfena. Sen finns det nån med väldigt liten mm.
Naturen gör ju faktikst såna här skutt, så bråka inte med mig för att mina bebisar är mutanter....
Tycker bara det känns taskigt att avliva 2/3 av fiskarna bara för att de inte stämmer med nån typbeskrivning... / lena[/QUOTE]

Nej jag bråkar inte med dig, men i slöjtjärtars fall så är det knappast naturen man ska skylla på. Att det blir så stor variation och även en del allvarligare defekter bland slöjtjärtyngel beror säkert på att man har avlat på mutationer. I naturen skulle dessa mutationer inte gått vidare.
#15 - 14 april 2006 20:15
Hej:-)
Möjligen fel forum.??
Jag skulle också gärna vilja ha slöjstjärtsyngel(har skäggmunsyngel samt platyyngel) i samma akvarium!!
:-) Tyvär har jag ingen damm!!:-)
MVH Marita
#16 - 14 april 2006 20:39
[QUOTE=martal]Hej:-)
Möjligen fel forum.??
Jag skulle också gärna vilja ha slöjstjärtsyngel(har skäggmunsyngel samt platyyngel) i samma akvarium!!
:-) Tyvär har jag ingen damm!!:-)
MVH Marita[/QUOTE]
Läs länkarna om Breeding, det är nu på senvåren och försommaren du kan lättast få Slöjstjärten att leka, det är deras naturliga tid.
Bor du i lägenhet är det kanske svårt att fylla en "plaskdamm" med vatten för lek.
#17 - 14 april 2006 20:48
Det vore mycket trevligt att få "dom" att leka men det handlar om naturen.
Fri SLÖJSTJÄRT FRI LEKTID) :-)
Jag "jobbar":;-)
25-28 grader temp(vårvärme samt sommarsol:-) och matning 8-10 ggr/dag.
:-) Marita
#18 - 14 april 2006 21:24
vaddå 25-28 grader

nu förstår jag inte.... skulle det kräva så hög temp? och mata 8 ggr? hallå?
#19 - 14 april 2006 21:32
Blir en aning störd:-)
Kolla in min video:-)
MVH Marita
www.zoopet.com/video/showphoto.php?photo=30&limit=recent
#20 - 29 april 2006 12:58
Har du några bilder på de små liven?
#21 - 10 maj 2006 02:21
[QUOTE=batski]Nej jag bråkar inte med dig, men i slöjtjärtars fall så är det knappast naturen man ska skylla på. Att det blir så stor variation och även en del allvarligare defekter bland slöjtjärtyngel beror säkert på att man har avlat på mutationer. I naturen skulle dessa mutationer inte gått vidare.[/QUOTE]
I detta fallet håller jag på dig, batski! Alldeles bortsett från att många varianter av slöjstjärt ser helt bisarra ut (enligt min mening), så har jag svårt att se det etiska i att avla på en defekt som gör fisken (eller vilken art det nu månde vara) till mer eller mindre krympling.

Dock måste jag erkänna att jag i ett akvarium i Malaysia har sett en mals motsvarighet till slöjstärt: stor, rund kropp, lustigt format huvud och allt annat än gracil när den simmade... Och det var en vilt levande art! Lite underligt...

Annons