(spin-off från sjuk-tråden)
Nu ska det slutas att röka! :D :D
:) :) :) Hjälp mej och andra som vill sluta röka.
Tips och tröst mottages med största tacksamhet!! :p :D
/gladys *strax rökfri* :p
Jag önskar jag kunde förmedla känslan av att sitta öga mot öga med en läkare som berättar att man har fått cancer. Detta besked som väcker liv i förståndet så att man faktiskt förstår att "det som drabbar alla andra" drabbar även mig.Nu ska det slutas att röka!
Hjälp mej och andra som vill sluta röka.
Tips och tröst mottages med största tacksamhet!!
Mitt bästa tips är nikotinplåster.
Tant Nancy skrev:Heja på Yoda!
Jag tror att om man klarat en månad (eller fyra) då ska det bara dumhet till för att man ska börja igen! En annan sak som är viktig första tiden, det är att undvika alkolhol... ialla fall är det så för mig. Jag har druckit alkolhol två gånger under dom här fyra månaderna... jag har också fuskat med rökningen två gånger... gissa vilka? Alkohol och dumhet går ju hand i hand ... så...
Det enda jag ångrar är att jag inte slutade i ett annat skede i livet. Jag slutade ju precis i samband med min skillsmässa... så ja har inte riktigt koll på det där med ekonomin! Den går ju jämt upp nu... så man får väl bara gissa hur den skulle sett ut om jag rökt..
solbacka skrev:Kämpa på! När du känner ilskan bubbla, andas djupt och räkna till 10 baklänges:) Sedan tror jag dina arbetskamrater förstår och stöttar dig, eller är de rökare allihopa? Tänk på dina barn (vist har du barn?), röker inte du så finns det stor chans att inte dina barn börjar röka också!
Tant Nancy skrev:Hej alla duktiga slutarökare!!!! Vid nyår firade jag halvår som rökfri och känner mig verkligen RÖKFRI!!!
Malinitzi skrev:;) Slutade röka efter att ha varit på dans och en kvinna med astma bad mig blåsa ut röken åt vänster. Fimpade cigaretten och sa: detta är min sista cigarett i livet. Och så blev det! Sparade pengarna och 10 år efter köpte jag min havskryssare som gav mig fantastiska upplevelser på haven. Det beslutet jag då tog har jag verkligen aldrig ångrat. OBS! sparar pengar och hälsa fortfarande.....så nu kanske det blir ett häftigt akvarium....;) ;) ;)
Tant Nancy skrev:Hur gick det med kvinnan då, är hon din fru eller??? :p
Tant Nancy skrev:Hur gick det med kvinnan då, är hon din fru eller??? :p
cecilia skrev:Jag fick lunginflammation för 3 veckor sedan, och för första gången under mina 23 år som inbiten rökare kände jag att jag mådde dåligt av att röka och slängde cigaretterna. Dessa tre veckor har varit tämligen jobbiga trots substitut, har känt mig vansinnigt röksugen och irriterad. Så idag, hemma hos en av de få kvarvarande rökarna i bekantskapskretsen föll jag till föga och tände en lånad cigg. DEN SMAKADE FÖR DJÄVLIGT och jag fick en akut hostattack.
Det är bara att inse. Rökarepoken är för min del slut för alltid. Suck (för det var ju faktiskt väldigt gott och trevligt många gånger).
Mvh Cecilia
Malinitzi skrev::( För mej var det aldrig riktigt gott att röka. Kanske det var därför jag hade relativt lätt att sluta. Efter 28 års rökning! Istället började jag springa (någon kompensation måste man ha) och gjorde så ett par år. Men jag tror att alla som slutat röka kan hålla med mej = DET BÄSTE DU GJORT I LIVET!!!! ;) ;)
Det vete sjutton. Har hört att det skall vara svårare att sluta helt om man har många återfallKatharina skrev:varje dag man inte har rökt är en seger även om man börjar igen... ;)
Glenn skrev:Det vete sjutton. Har hört att det skall vara svårare att sluta helt om man har många återfall
Tant Nancy skrev:Ooops [:o] Missuppfattade nog den där situationen på dansen..... :p
Glenn skrev:Det vete sjutton. Har hört att det skall vara svårare att sluta helt om man har många återfall
Tvättar också händerna innan man skall ner i butken och rota just för den tanken:)
Hmmm man kanske skulle sluta röka egentligen....men så var de det där med motivationen och karaktär:p
Katharina skrev:Det är svårast för mig... hur lång tid det än har gått så är den där jäkla ciggen god... [:(!] Nu är det dax igen, nytt jobb på gång... Har en bok, den lätta vägen att sluta röka... lät bra tycker jag... ska iaf läsa ut den... :p man ska aldrig stänga dörrar tror jag, inte för något... och varje dag man inte har rökt är en seger även om man börjar igen... ;)
Här på Zoopet pratades det om att cigarettrök inte var bra för fiskarna... vi röker aldrig inne men då kom jag att tänka på fingrarna... kan ju aldrig vara bra att stoppa ner "nikotinfingrarna" i karet heller... så nu tvättas labbarna innan jag rafsar bland firrarna... :)
Malinitzi skrev::) Tror att det där med MOTIVATIONEN spelar en stor roll. Utan den blir det svårt.[:o]
Katharina skrev:...tror jag är viktigast... det är lätt att sluta... det svåra är att hålla det när man blir arg, ledsen, dricker alkohol osv... ;) men det är klart att man måste vara riktigt motiverad till att börja med men det är nog alla som försöker... som tjej är det ju svårt med hormonsvängningar också... vi är ju oftast mer känslosamma... :p
Glenn skrev:Jo jag röker men hur kommer det sig att du hade satt mig på en pidestal?[:o]
Liinda skrev:Otroligt duktiga är ni som har slutat röka/snusa och håller på att sluta!
Jag är inne på min 29 onde dag utan cigg. Jag trodde helt ärligt inte att jag skulle kunna sluta så många gånger jag har försökt förut. Men den här gången går det! Men dom där ciggen har ersatts med godis och massa gott otroligt nog har jag inte gått upp nåt[^]
Men varend gång jag håller på att falla tillbacks så tänker jag på hur mycket det inte är värt det. Jag har fått en förj*vlig rökhosta, dålig kondition, dålig blodcirkulation och jag är bara 17 (snart 18:p ) och hadde bara rökt i 4 år. Jag vill inte ens tänka hur det skulle blivit om jag fortsatt:confused:
Malinitzi skrev:[:o] verkar du vettig, verbal och ödmjuk i din framtoning. Har märkt att du inte gillar skolan i alla lägen (vad du nu går?) men vem gjorde det alltid? Dessutom verkar du ha bra koll på dina akvarier med djur. Räcker det? Slicka i dig!:)
kkk skrev:Ett stort GRATTIS till alla som har motivation och beslutsamhet att sluta röka.
Själv så har jag inte kommit så långt ännu. Har rökt sedan jag var 12 år och nu är jag 39, alltså 27 år av mitt liv. Det är förskräckligt när man tänker på hur man sakta men säkert förstör sin kropp och ekonomi.
MVH/kkk
Guy Palm skrev:Jag började röka när jag var 15, och slutade nu i januari när jag hade fyllt 59, så det blir aldrig för sent.
qenzo skrev:Det är verkligen strongt att sluta efter så många år, och jag tycker Nancy dessutom gjorde det bra med flera rökare i sin omgivning på vårt årsmöte. Det är ofta inte lätt att se andra röka när man nyss slutat själv.
Hon var lite *evil* dock och tänkte inte släppa in oss i byggnaden igen ;)
Stew skrev:Känner att jag kommer in som ett svart får här... men. Hoppas att någon kan få sig en tankeställare.
Till alla rökare:
Min mor dog i lugncancer för ett år sedan. Rökt för länge. Fick cancer i 7 organ tillslut.
Hon dog snabbt när kroppen inte orkade med längre.
Sorgen har varit tung över hela familjen. Vi har haft det rejält svårt att hantera detta. Hon var "ung".
Hon valde att röka, hon var medveten om vad det kunde leda till. Men ändå fortsatte hon.
Nu kommer vi som familj sörja henne i resten av våra liv, allt för att hon var bereonde av detta sattyg.
Hoppas att ni som röker förstår att ni drabbar era nära och kära mer än vad ni drabbar er själva. Det är inte bara er som rökare detta handlar om... Ni påverkar så många fler.
Vill inte att detta ska vara en pekpinne, vill inte skapa en debatt, för det orkar jag inte. Vill bara ge er min sida av det hela. Som en passiv rökare som förlorade sin mor...