Sluta Klaga på mitt akvarie

#1 - 30 april 2007 11:41
Sluta mina fiskar mår toppan har haft det tre månader och inte en död fisk på två inte ens sjuk!
dem äter gömmer sig jagar varann simmar är tillsammans leker allt är bra!

Jag håller med mayday
Välkommen till zoopet en samling gnällkärringar! [:-162]
#2 - 30 april 2007 11:45
Vad menar du ????
#3 - 30 april 2007 11:47
klicka på mig till vänster och kika in mina inlägg och se

Lite off tropic kanske men la tråden ändå här.
#4 - 30 april 2007 11:49
inte du

Inte du men diverse andra har klagat skapar denna tråd för att slippa det i fortsättningen.
#5 - 30 april 2007 11:49
Ok skall titta på tråden ?
#6 - 30 april 2007 11:49
[B)] i
#7 - 30 april 2007 12:04
Hmm, har titta lite på inläggen och förstår, tror jag, vad du menar. Vi har ju alla lite olika åsikter, men diskussionen kan ju hållas städad för det. Man kan ju uttrycka en åsikt utan att vara otrevlig.
#8 - 30 april 2007 12:20
Jag hade inte heller någon aning vad du pratade om, så jag kollade din profil. Jag antar det är den här tråden:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=102988

I den tråden verkar du säga att du har:
"1 Guppy
3 leveretts grönling
1 Pansarmal
5 Neontetror
1 Kräfta och några pytteräkor"
i ett 23-liters akvarium.

Medan stoffy34 verkar ha ett nyinköpt 135 liters + ett 48 liters, med:
"2 st marmorgurami, 1 st silvermollyhanne, en ancistrusmal, samt 5 st zebrafiskar".

...och du säger åt honom att du "vill bara tillägga att jag tycker ditt akvarium är för litet för fiskarna."

Jag tror uttrycket är "att kasta sten i glashus".
#9 - 30 april 2007 21:15
Ja men det är ju faktist så att du har ett väldigt litet akvarium, under fyrtio liter vilket är en nedre gräns, med fiskar i som skulle behöva betydligt mycket mer utrymme. Dessutom har du en pansarmal som skulle bli överlycklig över att få artfränder eftersom de är stimfiskar.

Du bryter faktist mot lagen flera gånger om, det är den bistra sanningen.
#10 - 30 april 2007 21:26
många har försökt att få denna "3 guppy 7 neontetra 2 mal" att förstå att han / hon har för mycket fisk i ett för litet kar.
Det går inte in, och han/hon verkar inte bry sig.

Att fiskarna överlever är inte ett tecken på att de mår bra.

Vi är bara gnällkäringar ibland. Och det är när något är uppenbart fel. Typ 2 guldfiskar i en liten skål, kampfisk i en 1-litersbalja eller 1 Guppy, 3 leveretts, grönling, 1 Pansarmal, 5 Neontetror, 1 Kräfta och några pytteräkor i ett kärl på 23 liter.
#11 - 30 april 2007 22:03
håller med stew, ska jag klippa dig stew?
#12 - 30 april 2007 22:12
Richard.R skrev:
håller med stew, ska jag klippa dig stew?

Om du har lust så :) Kommer till finland i morgon! Håll saxen redo :P
*läggdags*
#13 - 30 april 2007 22:14
hhaha jadå de ska jag stew :D
#14 - 30 april 2007 22:16
Richard.R skrev:
hhaha jadå de ska jag stew :D

Tror vi just har lyckats förstöra denna tråden :P Taskigt!
jaja. Nu lägger jag lite mer artemiaägg för kläckning och tackar för mig.
#15 - 30 april 2007 22:18
ja, sry du som gjorde tråden, nu ska jag lira wow, började i söndags på nytt. undead rogue lvl 16 på maelstorm :D
#16 - 30 april 2007 22:19
Richard.R skrev:
ja, sry du som gjorde tråden, nu ska jag lira wow, började i söndags på nytt. undead rogue lvl 16 på maelstorm :D

Ahmen.. du ska inte spela det där spelet... :( Beroendeframkallande ju...
#17 - 30 april 2007 22:42
det "där" spelet är skitbra så jag spelar det
#18 - 30 april 2007 22:52
Tycker inte att dina pansarmalar ska få kompisar i det akvariet dom är i nu, det är ju rena djurplågeriet.
#19 - 30 april 2007 23:04
det är redan djurplågeri smegga
#20 - 30 april 2007 23:05
Ja det är klart men det blir ju värre om h*n ska ha ett stimm med 6-8 pansarmalar.
#21 - 30 april 2007 23:07
Du kan ju inte förvänta dig något annat svar när du t.o.m frågar om det är för litet eller?
Sen att du påstår att akvariets storlek inte har betydelse och att det är Ok att ha ett för litet akvarium bara man sköter det bra.
#22 - 1 maj 2007 07:18
Nej så sa jag inte jag sa att fiskarna mår bra simmar som vilka andra som helst

såg nyss några på tv som satte in 2 slöjstjärtar i 4 l:mad:

Ska försöka länka en film på akvariet.
#23 - 1 maj 2007 07:19
Hmm
Dom som klagar håller sig tydligen undan för tråden.[B)]
#24 - 1 maj 2007 07:25
Det finns kanske inte så mycket mer att säga?
#25 - 1 maj 2007 07:31
Hmm

Dom som klagar håller sig tydligen undan för tråden.[B)]

Eller så har vi genomskådat dig :D
#26 - 1 maj 2007 07:55
Sammanfattningen är
jag har mycket fisk i akvariet
jag startade en tråd om min fisksoppa men den blev deletad.
jag ska köpa större i sommar och då blir det troligt så här

23 l 1 Guppy 3 leverett´s botia 1 Mexikansk Dvärgkräfta
40 l 7 Neonisar Pansarmalar
15 l Körsbärsräkor mini fisk
#27 - 1 maj 2007 08:03
Får man fråga vad du har för pansarmal då? Även om 40liter låter på gränsen till litet så verkar det ju ju mer logiskt att släppa ner de 3 grönlingarna i det större, de kan ju trots allt bli 12cm, och en vanlig metallpansarmal blir ju runt 8cm.

Vad hade du tänkt dig för minifisk i ett 15L?
#28 - 1 maj 2007 08:15
Små blåa typer som jag såg på fridhems akverier c.a 2 cm kunde den bli
#29 - 1 maj 2007 10:06
Alla de där akvarierna kostar tillsammans lika mkt som ett på 100 L. Vore det inte bättre att köpa ett sånt då?
#30 - 1 maj 2007 10:45
små blå typer maxstorlek 2cm ja ja:p :D :p :D
#31 - 1 maj 2007 10:52
Hur stora är de två akvarierna du har nu?

Vet ju att du har ett 23L som diskuterats flitigt, är det andra på 15L? Har du båda igång? Ju förr du kan fixa en bättre miljö för fiskarna desto bättre är det ju.

Problemet med små akvarier är att de kräver mer tid av dig som fiskägare. Jag har också små akvarier och lägger ner 5ggr så mycket tid i veckan på skötsel jämfört med vad min sambo gör, mina 4akvarier som är igång har nästan samma volym som hans enda (238L mot 250L).

Man kan visst överbefolka ett akvarium, men då måste man läsa på och förstå hur allt hänger ihop. Dvs se till så att det finns simyta efter fiskens behov och att det finns tillräckligt med växter som kan hjälpa till att ta hand om skiten som fiskarna sprider omkring sig och viktigast av allt...se till att det finns ett större akvarium fisken kan flytta till när den växt ur det som är för litet.

Vad jag förstår så är du inte så påläst, din kommentar på min tidigare fråga säger då det...små blå typer max 2cm. Antar att du är ganska ung och helt enkelt fattat tycke för det här med fiskar.

Tror som qenzo att du bör sikta åt akvarium åt 100Liters-hållet om du ska köpa nytt. Köp akvariumet nytt och köp till det extra som pump, doppvärmare och belysning begagnat så kommer du undan billigare.

Och tänk inte ens tanken på att skaffa en segelfenspleco, ormnhuvudsfisk eller nån malawiciklid. Försök nu förstå hur jag tänker, jag tycker att segelfenspleco är bland de finaste akvariefiskar som finns...jag skulle inte ens tänka tanken å skaffa en fisk som kan bli 50cm i ett akvarium som är 50cm långt. Det är ju djurplågeri på hög nivå.

Nää, köp inte en enda fisk mer den närmsta tiden. Spar dom pengarna till ett större akvarium, det mår både du och dina fiskar bättre av. :)
#32 - 1 maj 2007 11:31
Metalmaid skrev:
Hur stora är de två akvarierna du har nu?

Vet ju att du har ett 23L som diskuterats flitigt, är det andra på 15L? Har du båda igång? Ju förr du kan fixa en bättre miljö för fiskarna desto bättre är det ju.

Problemet med små akvarier är att de kräver mer tid av dig som fiskägare. Jag har också små akvarier och lägger ner 5ggr så mycket tid i veckan på skötsel jämfört med vad min sambo gör, mina 4akvarier som är igång har nästan samma volym som hans enda (238L mot 250L).

Man kan visst överbefolka ett akvarium, men då måste man läsa på och förstå hur allt hänger ihop. Dvs se till så att det finns simyta efter fiskens behov och att det finns tillräckligt med växter som kan hjälpa till att ta hand om skiten som fiskarna sprider omkring sig och viktigast av allt...se till att det finns ett större akvarium fisken kan flytta till när den växt ur det som är för litet.

Vad jag förstår så är du inte så påläst, din kommentar på min tidigare fråga säger då det...små blå typer max 2cm. Antar att du är ganska ung och helt enkelt fattat tycke för det här med fiskar.

Tror som qenzo att du bör sikta åt akvarium åt 100Liters-hållet om du ska köpa nytt. Köp akvariumet nytt och köp till det extra som pump, doppvärmare och belysning begagnat så kommer du undan billigare.

Och tänk inte ens tanken på att skaffa en segelfenspleco, ormnhuvudsfisk eller nån malawiciklid. Försök nu förstå hur jag tänker, jag tycker att segelfenspleco är bland de finaste akvariefiskar som finns...jag skulle inte ens tänka tanken å skaffa en fisk som kan bli 50cm i ett akvarium som är 50cm långt. Det är ju djurplågeri på hög nivå.

Nää, köp inte en enda fisk mer den närmsta tiden. Spar dom pengarna till ett större akvarium, det mår både du och dina fiskar bättre av. :)

bra sagt :)
#33 - 1 maj 2007 17:36
Nej 15 liter är igång med räkor i ja
#34 - 1 maj 2007 19:11
Du har inte övervägt å släppa ner t.ex den ensamma guppyn där med räkorna? 5cm mindre fisk kan göra mer till för de andra firrarna än du tror :)
#35 - 1 maj 2007 19:29
erik l skrev:

Visste inte man kunde köpa smurfar i akvariebutiken? ;)
#36 - 1 maj 2007 20:05
qenzo skrev:
Alla de där akvarierna kostar tillsammans lika mkt som ett på 100 L. Vore det inte bättre att köpa ett sånt då?

Ett klokt råd.
#37 - 1 maj 2007 20:27
Jens A. skrev:

hahha smurfar ;D
#38 - 1 maj 2007 23:11
Hmm.. Jag fick min systers 45L akvarium, eftersom hon fått det i present med fiskar osv till, men egentligen inte ville ha det. När jag väl tog det så var alla fiskar utom en liten slöjstjärt död. Mina föräldrar blev helt tok-glada över det fina lilla 45 liters akvariet och kom hem med määängder av fiskar. Altumskalar, neontetror, elefantfisk, öronål, kyssguramis osv. Tillslut kunde fiskarna knappt få rum att simma. Då förbjöd jag dom att köpa mer fisk, och skrapade ihop mina sista slantar och köpte ett begagnat 110L på blocket.

Det är mitt tips till dig "3 guppy 7 neontetra 2 mal", leta på blocket efter begagnat om du inte känner att du har råd med nytt. Det viktigaste är inte hur nytt o snyggt karet är, det viktigaste är fiskarnas välbefinnande. Och fiskar som trängs är knappast lyckliga.
#39 - 1 maj 2007 23:13
Jens A. skrev:

Joo men han skrev ju nästan så och ärligt talat är det inte lite smurfvarning i denna tråd:p :p Eller som vissa blå sjöng saft saft halllonsaft... både saftskålen och blå 2 centimeters :D :D :D ;) he he tycker det är lite skoj och tar inte tråden på allvar:p :p
#40 - 2 maj 2007 11:37
Han ær ju bara en liten kille som går i fyran och har inte lyst att høra på några råd, så det ær ju inget att ta særskilt seriøst;) Synd om fiskarna bara:(
#41 - 3 maj 2007 11:00
Sammanfattningen är

jag har mycket fisk i akvariet

jag startade en tråd om min fisksoppa men den blev deletad.

jag ska köpa större i sommar och då blir det troligt så här

23 l 1 Guppy 3 leverett´s botia 1 Mexikansk Dvärgkräfta

40 l 7 Neonisar Pansarmalar

15 l Körsbärsräkor mini fisk

Hej! Tänkte bara informera innan du köper nya akvarium att fr o m 1 september i år kommer det en ny lag som säger att man inte får ha fiskar i mindre akvarium än 40L.
#42 - 3 maj 2007 11:35
Jessi77 skrev:
Hej! Tänkte bara informera innan du köper nya akvarium att fr o m 1 september i år kommer det en ny lag som säger att man inte får ha fiskar i mindre akvarium än 40L.

Fan vad bra! :D
#43 - 3 maj 2007 11:42
fifi skrev:
Fan vad bra! :D

hmm... eller inte? Hur kommer den lagen att se ut? Kan bli j*vligt trångt/krångligt att dra upp en del yngel/ägg..
#44 - 3 maj 2007 11:48
Jessi77 skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du någon länk eller nåt där det går att läsa om detta??[/COLOR][/FONT]
#45 - 3 maj 2007 11:50
Jessi77 skrev:

Oj då,

detta är alltså oberoende av fiskstorlek???? Jag drar alltid upp mina yngel i småburkar för att bättre hålla koll på dem. Det skulle vara omöjligt för mig att följa den lagen. Om jag direkt stoppar ner mina yngel av killis i ett så stort akvarium skulle jag inte ha någon susning om de äter eller inte och risken finns att förlusterna skulle bli jättestora.

Gäller detta också räkor???

Var har du sett detta lagförslag?

Mvh //Eva
#46 - 3 maj 2007 11:51
Jessi77 skrev:

Super! :D
#47 - 3 maj 2007 11:55
evus skrev:
Oj då,

detta är alltså oberoende av fiskstorlek???? Jag drar alltid upp mina yngel i småburkar för att bättre hålla koll på dem. Det skulle vara omöjligt för mig att följa den lagen. Om jag direkt stoppar ner mina yngel av killis i ett så stort akvarium skulle jag inte ha någon susning om de äter eller inte och risken finns att förlusterna skulle bli jättestora.

Gäller detta också räkor???

Var har du sett detta lagförslag?

Mvh //Eva

Tror nog inte det är någon fara såvida du inte låter fiskarna leva i flera år i en 15 liters burk? Är ju skillnad på att låta yngel växa till sig i ett litet kar, och låta fullvuxna fiskar leva hela sitt liv i ett litet kar.

(Detta är bara mina tankar, ingen konkret fakta.)
#48 - 3 maj 2007 12:20
Här hittade jag en länk:

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=186

Dels så står det 40l och dels att akvariet skall anpassas efter fiskarna i det, hur blir det då med våra yngel????????????
#49 - 3 maj 2007 12:34
Tillståndskrav

Volymen står inte som krav, utan mer som riktlinje med ordet 'bör',
Men! det som fick mig att haja till var nog Tillståndskravet för verksamhet vid 6 kar, eller fler :confused:
#50 - 3 maj 2007 12:39
Startar upp en ny länk då vi kommit ifrån det ursprungliga ämnet något:)

Mvh //Eva
#51 - 3 maj 2007 18:39
Ville bara säga till trådskaparen att ingen klagar nog för att du ska må dåligt , utan för att fiskarna ska må bra :)
#52 - 4 maj 2007 15:23
mycke o härja om
det är lag på o ha hund kopplad också

samt jag klagar ja med specielt om jag ser nått fel men måste hålla med om att det är en ganska stor samling gnällspikar här.
men som tur är en massa trevliga o roliga mäniskor samt en klick experter.

Men som sagt om alla va lika smarta o duktiga som jag vore dette forum meninsglöst ju så tur att de fins folk till allt. /// ironi varning
#53 - 4 maj 2007 22:39
Äsch, lägg ner den här tråden nu.
#54 - 5 maj 2007 01:10
Om vi ska hårddra det hela så kan vi väl säga att ingen ska väl egentligen hålla på med akvariehobby i så fall! Alla fiskar skall väl egentligen få simma omkring i sina naturliga gölar tills de dör av hunger, rovdjur, sjukdomar eller att människan dikar ur deras pöl tills de kvävs eftersom de inte har begåvats med lungor som oss. Lite som att säga; det är ok att göra pianotangenter av elfenben men ingen får spela falskt på tangenterna.

Jag tror att om fiskarna får välja så väljer de att bo kvar under "3 guppy 7 neontetra 2 mal":s minutiösa omvårdnad vilken dag som helst!
Upplysa är okey, men inte fördöma någon som dessutom uppenbart har ett intresse av sina akvariefiskar. Om ni inte visste det så finns det otroligt många i vårt avlånga land som inte bryr sig ett skvatt om vad som simmar eller flyter bakom glaset. Det finns fiskar som plaskar omkring i ogenomskinligt igenväxta, gröna burkar av bakteriebuljong. Detta kom kanske som en chock för många av er rättrogna. Ta två djupa andetag nästa gång istället och tänk 'hobby'. Inte 'inkvisition'.
#55 - 5 maj 2007 01:17
GasseG skrev:
Om vi ska hårddra det hela så kan vi väl säga att ingen ska väl egentligen hålla på med akvariehobby i så fall! Alla fiskar skall väl egentligen få simma omkring i sina naturliga gölar tills de dör av hunger, rovdjur, sjukdomar eller att människan dikar ur deras pöl tills de kvävs eftersom de inte har begåvats med lungor som oss. Lite som att säga; det är ok att göra pianotangenter av elfenben men ingen får spela falskt på tangenterna.

Jag tror att om fiskarna får välja så väljer de att bo kvar under "3 guppy 7 neontetra 2 mal":s minutiösa omvårdnad vilken dag som helst!

Upplysa är okey, men inte fördöma någon som dessutom uppenbart har ett intresse av sina akvariefiskar. Om ni inte visste det så finns det otroligt många i vårt avlånga land som inte bryr sig ett skvatt om vad som simmar eller flyter bakom glaset. Det finns fiskar som plaskar omkring i ogenomskinligt igenväxta, gröna burkar av bakteriebuljong. Detta kom kanske som en chock för många av er rättrogna. Ta två djupa andetag nästa gång istället och tänk 'hobby'. Inte 'inkvisition'.

Bra poäng där, men denna hobby inkluderar ju faktiskt levande varelser. Så man måste ju tänka på deras livskvalite i vilket fall. Antingen får man anpassa karet efter fiskarna, eller fiskarna efter karet. Hobbyn kvarstår med mer medkänsla.
#56 - 5 maj 2007 16:15
Lägg ned tråden
#57 - 5 maj 2007 17:43
Lägg ned tråden

varför startade du tråden då? för att alla skulle rada upp sig och säga ok, vi ska inte klaga...?
#58 - 5 maj 2007 20:21
för att dom som brukar klaga inte rör tråden.
#59 - 8 maj 2007 14:32
erik l skrev:

Sundadanio axelrodi förmodar jag....
#60 - 8 maj 2007 14:53
awasegg skrev:
Hmm.. Jag fick min systers 45L akvarium, eftersom hon fått det i present med fiskar osv till, men egentligen inte ville ha det. När jag väl tog det så var alla fiskar utom en liten slöjstjärt död. Mina föräldrar blev helt tok-glada över det fina lilla 45 liters akvariet och kom hem med määängder av fiskar. Altumskalar, neontetror, elefantfisk, öronål, kyssguramis osv. Tillslut kunde fiskarna knappt få rum att simma. Då förbjöd jag dom att köpa mer fisk, och skrapade ihop mina sista slantar och köpte ett begagnat 110L på blocket.

Det är mitt tips till dig "3 guppy 7 neontetra 2 mal", leta på blocket efter begagnat om du inte känner att du har råd med nytt. Det viktigaste är inte hur nytt o snyggt karet är, det viktigaste är fiskarnas välbefinnande. Och fiskar som trängs är knappast lyckliga.

Låter inte ett 110L lite trångt för dessa? Är det verkligen äkta Altum du har i den?
#61 - 8 maj 2007 16:24
awasegg skrev:
Bra poäng där, men denna hobby inkluderar ju faktiskt levande varelser. Så man måste ju tänka på deras livskvalite i vilket fall. Antingen får man anpassa karet efter fiskarna, eller fiskarna efter karet. Hobbyn kvarstår med mer medkänsla.

och vart drar man gränsen för vad som är bra livskvalitet? Slippa jakt? Ha mer yta än vad dom behöver? Få fortplanta sig? Vad är livskvalitet för en fisk?
Personligen så skiter jag ganska grundligt i fiskens "livskvalitet" fisken vi har i våra kar är så djävla långt borta från sin naturliga miljö det går så att om man bryr sig om livskvalitet så ska man bli militant anti akvarist.
Men visst det är många som har "glada fiskar" hemma, glädje är ett MÄNSKLIGT drag!

Annons