små ancistrus

#1 - 22 januari 2006 19:16
ja va i affären idag och skulle köpa mig ett par ancistrus, men han hade bara väldigt små. kanske max 3-4cm långa. har för mig att ja läste nåt om att dom va väldigt känsliga då?? stämmer detta??

o om ja skulle ha sånna i mitt 400l skulle ja ju va tvungen o köpa 1000st för att dom skulle göra nån nytta så ja köpte inga. o 55kr st kosta dom. vet inte om de va dyrt eller billgit för dom..
#2 - 22 januari 2006 19:35
Hej!
Jag har inte upplevt att ancistrus skall vara känsliga, jag har köpt både yngel som varit knappa centimetern och yngel på 2cm till vuxna på 6-7cm och samtliga lever idag.
Man skall som vanligt koppa in de med varsamhet, mata de bra och sköta vattenbytena, så är dessa fiskar tacksamma!
Jag tycker 55kr för de är ganska normalt pris, därmed inte sagt att det är billigt, ancistrusar ÄR dyra, så försöks leta privatpersoner som odlar dessa, för får man ett lekpar så har man snart alla sina kar fyllda till bredden med yngel!

Annars växer ancistrus relativt fort så jag tror att två-tre stycken 3-4cm fiskar skulle hålla undan rätt bra med alger om du inte har nåt extremt med alger!
Själv har jag 11ancistrus i varierande storlek i mitt 152L kar, kan säga att jag har glömt av hur alger ser ut :P

andreas
#3 - 22 januari 2006 19:39
ok. tack för svaret. då kan ja nog köpa ett par ändå då.. hade en förr i mitt malazi kar som va nunt 20cm. han höll de oxå ganska rent :D
#4 - 22 januari 2006 19:44
kan ju vara bra att köpa några små, priserna drar iväg ganska bra om dom e stora
hälsn. Börge
#5 - 22 januari 2006 19:47
[QUOTE=andreassofus]ok. tack för svaret. då kan ja nog köpa ett par ändå då.. hade en förr i mitt malazi kar som va nunt 20cm. han höll de oxå ganska rent :D[/QUOTE]
Hade du en: http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315
Maxlängd är ju 13cm, du hade nog en liknande art.

andreas
#6 - 22 januari 2006 19:51
nope, de va ingen sån ja hade. o min va betydligt större än 13cm
#7 - 22 januari 2006 20:44
Jag har också hört att dom ska vara känsliga när dom är små,,men jag har lämnat många småttingar till akvarieaffären och än har inga dött för mig.
Men att ancistrus som är 3-4 cm skulle kosta 55 kronor styck låter som rena rånet,,här i skåne ligger dom på 39 kr.
#8 - 22 januari 2006 21:22
Jag tycker att de är bättre på att rensa alger när de är små.
#9 - 22 januari 2006 22:18
[quote=storfiskaren]Jag har också hört att dom ska vara känsliga när dom är små,,men jag har lämnat många småttingar till akvarieaffären och än har inga dött för mig.
Men att ancistrus som är 3-4 cm skulle kosta 55 kronor styck låter som rena rånet,,här i skåne ligger dom på 39 kr.[/quote]

16kr mer bara.. de va väl inte rena rånet :D
#10 - 25 januari 2006 19:06
[QUOTE=andreassofus]16kr mer bara.. de va väl inte rena rånet :D[/QUOTE]
Det beror ju på hur man ser det!!!!!eftersom han var inne på att köpa 1000st,,så skiljer det ju 16000 kr och det tycker ju jag är rätt mycket,,,men smaken är ju som baken som tur är.
#11 - 25 januari 2006 19:13
Jag var ute o kikade lite igår i v-ås då hittade jag ett ancistrus par för 399 det är väl rätt bra.
#12 - 25 januari 2006 19:21
[quote=storfiskaren]Det beror ju på hur man ser det!!!!!eftersom han var inne på att köpa 1000st,,så skiljer det ju 16000 kr och det tycker ju jag är rätt mycket,,,men smaken är ju som baken som tur är.[/quote]

nej men om man ska köpa en o ha i akvariet hemma tänkte ja..

köpte en gibbiceps idag ca 5cm.. den va fin.. kosta 85kr
#13 - 25 januari 2006 19:23
[QUOTE=storfiskaren]Det beror ju på hur man ser det!!!!!eftersom han var inne på att köpa 1000st,,så skiljer det ju 16000 kr och det tycker ju jag är rätt mycket,,,men smaken är ju som baken som tur är.[/QUOTE]

Du har inte hört nåt som kallas mängdrabatt lr :)
#14 - 25 januari 2006 20:54
[QUOTE=storfiskaren]Det beror ju på hur man ser det!!!!!eftersom han var inne på att köpa 1000st,,så skiljer det ju 16000 kr och det tycker ju jag är rätt mycket,,,men smaken är ju som baken som tur är.[/QUOTE]
Herregud!
Vad skall du med 1000 ancistrus till? :O
Köp 50honor och 50hanar istället så har du snart 10'000 :D

andreas
#15 - 25 januari 2006 21:41
tror det var lite skämt faktiskt
#16 - 25 januari 2006 22:08
tja jag har ett hundratal yngel som som jag ska byta in till något inom kort om jag får tummen ur, synn att man inte får 55 spänn för dom :) känsliga när de är små? nja :) fick nån skum bakteriesjukdom och loosade 200 stycken, var lite surt ( en L114 och en 168 försvann med). har ingen aning vad det var :(
#17 - 26 januari 2006 08:40
[QUOTE=santa]Jag var ute o kikade lite igår i v-ås då hittade jag ett ancistrus par för 399 det är väl rätt bra.[/QUOTE]
Låter väldigt dyrt tycker jag, om det nu var vanlig ancistrus. Jag tycker inte man ska behöva betala mer än max 100:- för en stor ancistrus. Är det någon annan sort så kanske det är vettigt pris, men det beror ju helt på vilken typ av ancistrus det är...
#18 - 26 januari 2006 12:10
[QUOTE=mmm]Låter väldigt dyrt tycker jag, om det nu var vanlig ancistrus. Jag tycker inte man ska behöva betala mer än max 100:- för en stor ancistrus. Är det någon annan sort så kanske det är vettigt pris, men det beror ju helt på vilken typ av ancistrus det är...[/QUOTE]

Varför dom kostar runt det priset kan bero på att om det är en butik så har man mycke mer utgifter än en privatperson.Oftast har butiker höga hyror o en personal som skall ha lön.Efter 1:a leken på ett ancistrus par har du förmodligen tjänat in dom pengarna ändå ;)
#19 - 27 januari 2006 00:22
Här kostar dom i butik i den storleken ca 35kr
Fins privatpersoner som säljer dom för en 10:a också
#20 - 27 januari 2006 06:59
[QUOTE=Edlund]Varför dom kostar runt det priset kan bero på att om det är en butik så har man mycke mer utgifter än en privatperson.Oftast har butiker höga hyror o en personal som skall ha lön.Efter 1:a leken på ett ancistrus par har du förmodligen tjänat in dom pengarna ändå ;)[/QUOTE]
När jag sett stora (10cm och uppåt) ancistrus i affär så har de inte kostat mer än 100 kr. När jag köpte min stora hane betalade jag 80kr. Så 400 kr för ett par tycker jag ändå är väldigt dyrt (sen finns det ju andra sorters ancistrus som givetvis kostar mer)...

Annons