Små äppelbebisar har tittat ut ut kokongen, men äter inte! Hur ofta göra VB?

#1 - 8 oktober 2011 17:08
Några av mina äppelsnäckor går i ett sexkantigt kar som är högre än vad det är brett, så när jag upptäckte att de lagt en kokong flyttade jag genast den till en frigolitbit i en genomskinlig plastlåda, eftersom dom har inte en chans i världen att ta sig upp till ytan i det karet när dom är så små.
Igår morse började dom första titta fram, och jag stoppade direkt ner en zuccini, men hittils på 1,5 dygn har jag inte sett en enda snäcka sitta där på. Och vattnet är bara grumligt.

Så det jag funderar över är vad jag kan mata bebisarna med när dom är så små? har googlat men utan större framgång.

Sen undrar jag också angående vattenbyten, har förstått att i plastlådan utan filter och pump lär jag göra vattenbyten ofta, törs jag göra det redan nu eller lär jag vänta? Hur mycket brukar ni byta till de nyfödda om det inte är så att ni har någon pump? Tål dom vattenberedningsmedel?

Hade vart så kul om jag fick åtminstone några att överleva och placera ut dom in mina kar, jag har blivit helt frälst i äpplen :)
#2 - 8 oktober 2011 18:15
De kan käka samma som de stora snäckorna - fiskmat, gurka osv. Byt vatten när det luktar illa. Men jag tror att småttingarna skulle kunna klara sig i det stora karet också, framförallt om du matar med flingor. De samlar matbitar som flyter på ytan med sin fot. :)
#3 - 8 oktober 2011 20:07
Mina kläcktes i rampen på ett 50 L kar sen ramlade dom ner i vattnet, än så länge verkar alla må bra, dom går på rutan upp till ytan och jag inbillar mig att dom äter rester och annat i akvariet dom gillar roten och att vara på växterna, hur som helst så är dom överallt och verkar inte blivit färre :)
#4 - 9 oktober 2011 06:57
2# Dock så är jag rädd att dom ska åka in i filtret om jag stoppar dom i stora karet, men om jag löser det så ska dom nog få flytta dit snart. Jag matar mest med zuccini, broccoli och fodertabletter, vet inte om något av de åker upp till ytan så dom kan ta det. Men får stoppa i lite flingor då. Ska klura på det här med filtret först!
Du sa att jag skulle byta vatten när det började lukta illa, byter jag då endast en liten del som vanligt?
#5 - 9 oktober 2011 06:59
3# Då skulle det kanske funka för mig också, som jag skrev ovan är det bara filtret jag är nervös över att dom åker in i. Dock är nog karet kokongen lades i från början säkert dubbelt så högt som mitt 50 liters jag har härhemma. Hmm, kanske jag skulle ta och starta upp det 50 liters så dom får flytta dit!

Annons