små diskus+stort akvarium?

#1 - 16 januari 2006 07:59
Hej igen!

Funderar på om man släpper ner ett gäng små diskus(6st) i ett 400l akvarium från början med kardinaltetror, blir de mer skygga då?

är det bättre att låta dem växa till sig först?

Många frågor blir det...[8)]
#2 - 16 januari 2006 09:02
Hej Minna!!

Jag svarar dig trots att jag inte hör till dem med lång- och superkunskap runt discus. Jag släppte ner tio ungdiscus i ett 300l med grotta i. Jag kan säga att de blev gör-skygga i början. Det är nu sista månaden som de tar för sig lite bättre och är med fram vid rutan. Han jag köpte dem av hade ju kal-rent i sina kar dvs ingenstans där de kunde dra sig undan. Men fortfarande om de känner sig hotade så svisch är de i grottan igen.
#3 - 16 januari 2006 09:58
Det är lättare att mata upp smådiskus i ett mindre kar eftersom du kan ge rejält med mat och göra stora vattenbyten utan att det blir alltför krångligt. Dessutom blev mina rejält tama av att stå bredvid datorn och lära sig att mitt sällskap förmodligen betydde extra mat.
#4 - 16 januari 2006 11:55
[quote=Annie72]Hej Minna!!

Jag svarar dig trots att jag inte hör till dem med lång- och superkunskap runt discus. Jag släppte ner tio ungdiscus i ett 300l med grotta i. Jag kan säga att de blev gör-skygga i början. Det är nu sista månaden som de tar för sig lite bättre och är med fram vid rutan. Han jag köpte dem av hade ju kal-rent i sina kar dvs ingenstans där de kunde dra sig undan. Men fortfarande om de känner sig hotade så svisch är de i grottan igen.[/quote]

Hur länge har du haft dina diskusar? tänkte på hur länge det kan ta innan de vänjer sig och inte är så skygga?[8D]
Lucas_no1
#5 - 16 januari 2006 16:39
Allt beror på inredningen!

Har du tama fina discusar i ett relativit öppet akvarium och sedan placerar dessa i ett kar med massa ställen att gömma sig på.
Då kommer du säkert få discusar som är skyggare än i det kala karet.
Men sen måste man säga att discus är som människor.
Det finns alla typer.
Rädda, tuffa, vackra, klena mm. :-)
Jag tror inte mängden vatten är problemet om du har rädda discusar utan möblering i karet och utanför.
Samt karets placering vilket jag tror är det mest avgörande.
#6 - 16 januari 2006 18:35
okej, tack för alla svar!

De hjälper mig på vägen[:D]
#7 - 17 januari 2006 19:39
Hej Minna!!

Mina stackars discusar har det inte alltid såå lätt med tanke på mina tvåbenta huliganer på 1½ samt 4år. Den lilla tycker det är görkul att klappa på stimmet varvid de sprids åt alla håll. Men med tanke på omständigheterna är de tuffa nu, mina små juveler.:)
#8 - 17 januari 2006 19:41
Glömde fråga Minna, jag ska till E:a den 17/2... är uppväxt där... Vill du visa dina guldklimpar då??? *nyfiken*

Annons