små djur i mitt grus

#1 - 10 oktober 2007 17:53
städade just mitt akvarium till min förvåning hittade jag små sprättande snurrande djur i botten på hinken som jag hade tömt:confused:
dom var pyttesmå halv millimeter kanske
jag har inga räkor där i heller bara grodor och små fisk
jag matar med vita mygglarver och fling foder
men mygglarverna är juh frysta så de kan väll inte komma där i från:confused:

tacksam för svar
// orolig fisk och grod matte
#2 - 10 oktober 2007 23:17
hallååå!! är de verkligen ingen som vet :confused:
#3 - 11 oktober 2007 00:23
Hur ser de ut? Kan de vara grod-eller fiskyngel?

Annars är det inte helt ovanligt att små kryp hamnar i akvariet på ett eller annat sätt. Just nu har jag fått små djur som ser ut som orangefärgade bladlöss i mitt 310 liters. De är inte under vattnet, utan sitter på bladen som ligger på ytan.

I ett annat akvarium har jag fått hoppsjtärtar. Fråga mig inte hur de har hamnat där.

Om grodan och fiskarna mår bra behöver du inte oroa dig. Men kolla så de inte är yngel.
Bilagor:
#4 - 11 oktober 2007 00:37
Vi tömde en polares guppy hotel igår och när jag letade mini räkor i badkaret med hans akvarievatten såg man sånna små djur som simmande omkring.

Nästan som små parasiter, också bara nån halv millimeter stora. Vad är detta? :S
#5 - 11 oktober 2007 14:37
Har de en svart fläck i pannan?
#6 - 11 oktober 2007 15:06
hallååå!! är de verkligen ingen som vet :confused:

Har hört att om man lyser med en ficklampa på akvariebotten, då det varit nedsläckt ett par timmar, kan man se allehanda småkryp komma upp ur grus- eller stenbottnen. Men vet inte vilka småkryp det handlar om.....Mina Botior rotar ofta mellan småsten och hittar litet av varje!
#7 - 11 oktober 2007 16:15
Små gråsuggor, hoppstjärtar, div maskar, nematoder....listan kan göras lång på småkryp som finns i alla inkörda akvarium bara man letar.
#8 - 11 oktober 2007 16:41
Jens A. skrev:
Har de en svart fläck i pannan?

dom är för små för att kunna se en panna tyvärr går inte att fota dom heller

om jag skulle likna dom med något skulle det vara räkor ytte pytte små
!det är inte räkor!
dom är nog mindre än en halv millimeter ser jag när jag tittar efter
#9 - 11 oktober 2007 16:42
Olivin skrev:
Små gråsuggor, hoppstjärtar, div maskar, nematoder....listan kan göras lång på småkryp som finns i alla inkörda akvarium bara man letar.

var kommer dom i från?
#10 - 11 oktober 2007 16:49
Följer med gruset, växterna, vattnet i påsen med ny fisk etc etc. Kanske via fodret också. Någon provade sätta ett dricksglas med kranvatten i fönstret och efter ett par veckor fanns där hoppkräftor (och alger).

Se det som bonusfoder åt fiskarna :)
#11 - 11 oktober 2007 17:15
Det finns alltså ägg i vattnet?
#12 - 11 oktober 2007 18:09
[:-9]
whoaaa!! skojjar du med mej!!!
finns det ägg i kranvatten ehuu
jag ska koka mitt dricksvatten från och med...... nu:p
#13 - 11 oktober 2007 18:16
batski skrev:
Det finns alltså ägg i vattnet?

Ingen aning, om det nu var sant. Poängen är att organismer av den här typen dyker upp lite överallt. Samt att det inte finns någon anledning (eller är någon idé) att försöka få bort dom från akvariumet.
#14 - 11 oktober 2007 19:07
tack för alla svar
får helt enkelt se det som ett extra foder som dom får smaska på
:D
#15 - 11 oktober 2007 19:50
Köp ¨nån algätare/dammsugare så komemr den att äta upp paratiterna!
#16 - 11 oktober 2007 23:12
Olivin skrev:
Ingen aning, om det nu var sant. Poängen är att organismer av den här typen dyker upp lite överallt.

Men de kan ju inte uppstå ur intet, så det måste finnas ägg i vattnet eller i luften.

Olivin skrev:
Samt att det inte finns någon anledning (eller är någon idé) att försöka få bort dom från akvariumet.

Nej , det har jag också insett :)
#17 - 12 oktober 2007 00:30
Hehe satt med ficklampa och trodde jag hittat amano bebisar äntligen, men dessa vart samma som vi hittade i polarens akvarium. Altså dessa små skumma parasiter. Ni menar altså att mina amano räkor käkar dessa?
#18 - 12 oktober 2007 04:59
Sök bilder på google efter copepod, zooplankton, daphnia, ostracod, oligochaeta, tubifex, chironomid, chironomus, water mite.
#19 - 12 oktober 2007 06:37
Men parasiter behöver de väl ändå inte vara? De lever väl i gruset och inte i fisken?
#20 - 12 oktober 2007 11:54
Tänkte det kunde vara copepoder med tanke på att de sprätter omkring. :)
#21 - 12 oktober 2007 15:03
Jens A. skrev:
Tänkte det kunde vara copepoder med tanke på att de sprätter omkring. :)

kanske ..vet inte ..dom har inte varit på fiskarna iaf
jag ser inga små sår eller annan sjukdom (nu iaf)
den verkar leva i och äta av bajs.
och de e juh bra i sej:D
#22 - 8 januari 2008 22:33
Rensade mitt akvarium idag. Det har varit igång i 7 månader och när jag tog upp filtret som jag ställde i spannen medan jag pillade med att rensa alger som med högsta bestämdhet har invaderat mitt akvarie så såg jag efter en stund när vattnet runnit ur filtret att det var fullt med "små djur" någon såg ut som en avlång mask någon som tidigare beskrivet som en pytteliten räka max 0,5mm.

När jag sedan dammsög gruset så visade det sig att dom fanns med i allra högsta grad där med.

Det är väl förhoppningsvis inget farligt men man blir ju orolig när man upptäcker sådant här framför allt i filtret!

Har ni alla dessa små gynnare i era kar?

/Peter
#23 - 9 januari 2008 18:23
Förmodligen har väldsigt många sådana, fast dom syns inte. Det rör nog sig om nematoder, mycket små maskar som är helt ofarliga, och många fiskar gillar dessutom att snaska sådana. :)

Annons