Små fredliga ciklider?

#1 - 22 september 2007 08:00
Just nu består mitt akvariums besättning av tio Rödmunstetror,
fyra Mosaikgurami, tre Skäggmunsmalar och fyra Kuhli-ålar.
Dessa går i 200 L (110x40x45) med ganska lite växter
(men det ska bli fler snart). I akvariumet är det engelsk sjösten 5-8mm som bottensand, flera växter och några små grottor byggda av rundade stenar.

Jag planerar att ganska snart köpa några fler fiskar.
Helst av allt vill jag ha ett par ciklider. Men för att det ska gå får de inte bli för stora, inte ge sig på växter, de bör vara ganska tåliga och klara en temperatur på 25-27 grader.

Sen ska de självklart fungera med fiskarna jag redan har, så det krävs ju att de är någorlunda fredliga också. Om de däremot är revirhävdande (vilket de flesta ciklider är^^) gör inget.

Finns det någon liten ciklid som skulle passa?
Eller finns det någon annan revirhävdande fisk som skulle kunna
ta över grottan om nu ingen ciklid passar?
#2 - 22 september 2007 08:21
Fjärilsciklid, Thomas-ciklid, Dorsigera funkar garanterat.
Palettciklid och diverse Apistogramma funkar _nästan_ garanterat.
#3 - 22 september 2007 23:42
Palettciklid gillar jag, i alla fall de som är utfärgade
(vissa som säljs är så bleka). De är väl ganska lättlekta också?
#4 - 1 oktober 2007 15:16
apistogramma borelli cacatouuides hongsoi agassizi elr michrogeophagus ramirezi skulle nog passa bra men inte pallet när dem blir större så blir dem väldigt aggresiva
#5 - 1 oktober 2007 19:26
QWERTYpro skrev:
apistogramma borelli cacatouuides hongsoi agassizi elr michrogeophagus ramirezi skulle nog passa bra men inte pallet när dem blir större så blir dem väldigt aggresiva

Det var många, ska ta och kolla igenom dom här på zoopet :)

Tanken är väl lite att låta ett par små ciklider ta över akvariets "mini-stenrös" bestående av 5-6 stenar. Det gör inget om de är revirhävdande, så länge de inte skaffar alltför stort revir, men de får inte vara direkt aggresiva...
(om du förstår vad jag menar)
#6 - 1 oktober 2007 22:53
Du kan ha palett; det är gott om utrymme i ett 200 för ett palettpar. Om du tycker de verkar kul så tycker jag du skall skaffa dem. De flesta Apistogramma funkar också.
#7 - 4 oktober 2007 20:28
Azur skrev:
Du kan ha palett; det är gott om utrymme i ett 200 för ett palettpar. Om du tycker de verkar kul så tycker jag du skall skaffa dem. De flesta Apistogramma funkar också.

Min lillebror hade ett par fjärilsciklider i sitt kar på 85 L, men jag ska ärligt säga att jag tycker de var lite tråkiga... däremot väldigt söta, men det gäller de flesta fiskar^^

Jag tror det blir palett, kanske kan köpas redan i helgen :p
#8 - 4 oktober 2007 21:23
Nyckelhålciklider är lite större, men knappast för stora. Väldigt beskedliga och söta.
#9 - 5 oktober 2007 05:26
Om du gör ett stenröse på ena sidan i akvariet så ser jag inget problem med ett palettpar, då finns det gott om utrymme för de andra vid lek och de fiskar du redan har trivs i det övre lagret och paletterna håller till på botten. Ja visa kan vara lite bleka vid köp, men efter att de har kommit till ro i din burk och tar på sig lekdräkten så är det en gnistrande juvel. Det finns åtminstone 8 olika varianter som jag känner till, så du kan leta efter lite mer unika paletter om du tycker att de är för vanliga.
#10 - 5 oktober 2007 06:59
Solid skrev:
Min lillebror hade ett par fjärilsciklider i sitt kar på 85 L, men jag ska ärligt säga att jag tycker de var lite tråkiga... däremot väldigt söta, men det gäller de flesta fiskar^^

Vad säger du? Fiskar tråkiga??

Hur som helst, fjärilsciklider leker inte i grottor.
#11 - 5 oktober 2007 07:02
slår ett slag för den Bolivanska Fjärilscikliden.
Lika vacker som den vanliga Fjärilen, men klart tåligare.
Lite större, men fredlig, bara lite ilsken när den vaktar rom och avkommor.
(Mina iaf)
#12 - 5 oktober 2007 16:50
batski skrev:
Vad säger du? Fiskar tråkiga??

Hur som helst, fjärilsciklider leker inte i grottor.

Jag menade inte tråkiga, men själv tycker jag att det där med revir är lite av charmen med ciklider. Och fjärilscikliderna är inte så noga med revir precis...
Men jag måste ju erkänna att de var väldigt gulliga och nyfikna :p
#13 - 5 oktober 2007 17:52
Ok på det viset. Själv tycker jag att de är väldigt charmiga och personliga. Men tyvärr lever de inte så länge och är dessutom relativt känsliga.
#14 - 5 oktober 2007 18:01
rsoderberg skrev:
Om du gör ett stenröse på ena sidan i akvariet så ser jag inget problem med ett palettpar, då finns det gott om utrymme för de andra vid lek och de fiskar du redan har trivs i det övre lagret och paletterna håller till på botten. Ja visa kan vara lite bleka vid köp, men efter att de har kommit till ro i din burk och tar på sig lekdräkten så är det en gnistrande juvel. Det finns åtminstone 8 olika varianter som jag känner till, så du kan leta efter lite mer unika paletter om du tycker att de är för vanliga.

Det låter ju bra, jag har redan nu ett mini-stenröse vid högra sidan i karet, förut härskade min eldstjärt där, men han hoppade ut och torkade ihjäl vid ett vattenbyte för en månad sen :(

Så om ett par ciklider, som paletter skulle flytta in där istället vore ju underbart :p
De vanliga är inte tråkiga, bara vissa som är väldigt bleka i affärerna.
#15 - 5 oktober 2007 18:03
batski skrev:
Ok på det viset. Själv tycker jag att de är väldigt charmiga och personliga. Men tyvärr lever de inte så länge och är dessutom relativt känsliga.

Det stämmer... Jag ska nog inte ge mig in på någon känslig art,
och sen vill jag helst inte ha så kortlivade ciklider heller...
#16 - 5 oktober 2007 19:54
Solid skrev:
Det låter ju bra, jag har redan nu ett mini-stenröse vid högra sidan i karet, förut härskade min eldstjärt där, men han hoppade ut och torkade ihjäl vid ett vattenbyte för en månad sen :(

Så om ett par ciklider, som paletter skulle flytta in där istället vore ju underbart :p

De vanliga är inte tråkiga, bara vissa som är väldigt bleka i affärerna.

Ja men det kanske inte är så lätt att få dem att trivas på bästa sätt i affären, dessutom är de ofta lite små där. Undrar hur stavningen går, det har blivit både en och fem ikväll.
#17 - 6 oktober 2007 09:38
rsoderberg skrev:
Ja men det kanske inte är så lätt att få dem att trivas på bästa sätt i affären, dessutom är de ofta lite små där. Undrar hur stavningen går, det har blivit både en och fem ikväll.

Nä, det klart. Och ibland hittar man ju riktigt fina också :D

Funderar lite på Nyckelhålsciklid annars, hur tror du det skulle
gå med mina fiskar? De blir ju ganska stora...
#18 - 6 oktober 2007 10:09
Min erfarenhet av Nyckelhål är att de är väldigt snälla och beskedliga, de har dessutom rätt små munnar, så jag tror inte de utgör någon större fara för mindre fiskar.
#19 - 6 oktober 2007 13:40
Solid skrev:
Nä, det klart. Och ibland hittar man ju riktigt fina också :D

Funderar lite på Nyckelhålsciklid annars, hur tror du det skulle

gå med mina fiskar? De blir ju ganska stora...

Det blir inga problem, det är en av mina favoriter.
#20 - 6 oktober 2007 15:37
Min erfarenhet av Nyckelhål är att de är väldigt snälla och beskedliga, de har dessutom rätt små munnar, så jag tror inte de utgör någon större fara för mindre fiskar.

De kanske rentav skulle passa bättre än paletter... Då övriga akvarieinvånare är ganska lugna och de passar ganska bra färgmässigt också :p
#21 - 6 oktober 2007 15:37
rsoderberg skrev:
Det blir inga problem, det är en av mina favoriter.

Vad bra :)
#22 - 6 oktober 2007 15:41
På måndag bär det av till Stoby akvarieaffär, vilken är ganska nyöppnad och verkar riktigt bra. Jag får se vad som finns där och hoppas de har både paletter och nyckelhål så jag kan jämföra dem ;)

Ska kanske även köpa ett par vanliga platy också,
får se hur det blir med det...
#23 - 6 oktober 2007 15:48

Min erfarenhet är: Lugna, fina, stolta med en egen personlighet (hur nu det ska tolkas:p). Kan inte bli fel:)
#24 - 6 oktober 2007 16:19
Jag har aldrig sett vuxna utfärgade nyckelhål i en affär, troligen skulle många fler skaffa denna vackra fisk om de visste hur den kommer att se ut i rätt storlek och när den trivs.
#25 - 6 oktober 2007 22:59
rsoderberg skrev:
Jag har aldrig sett vuxna utfärgade nyckelhål i en affär, troligen skulle många fler skaffa denna vackra fisk om de visste hur den kommer att se ut i rätt storlek och när den trivs.

Jag förväntar mig inte något "perfekt" nyckelhål;)
Faktum är att så gott som alla fiskar blir, eller Kan i alla fall bli
finare & färgstarkare i det egna akvariet. Förutsatt att man sköter om det^^
#26 - 8 oktober 2007 16:14
Idag har jag varit och kikat i akvarieaffären,
och givetvis kom jag inte hem helt tomhänt ;)

Nyckelhål hade de inga, men både Thomas-ciklid och Palettciklid fanns. Jag fastnade lite för paletterna så jag köpte akvariets största hane och en fin hona, båda ganska utfärgade. Min kompis köpte ett par Thomas-ciklider och blev jättenöjd :)

Jag köpte också ett par "Mussepigg"-platy.

Tack för alla förslag jag fått :D
#27 - 14 oktober 2007 14:26
Idag köpte jag även ett par (?) Nyckelhål,
så det är väl bara att hoppas att de trivs :)

Annons