Små gnistor i doppvärmare

#1 - 6 mars 2010 14:54
Hej!

Jag har en Hydor Theo doppvärmare, i den slår det ibland lite gnistor när den är igång.

Är det normalt, typiskt dåligt eller inget att bry sig om?

Hälsningar

Daniel
#2 - 6 mars 2010 14:58
El, vatten, gnistor, dålig kombination.
#3 - 6 mars 2010 15:01
El, vatten, gnistor, dålig kombination.

Mjo, men det är ju i själva doppvärmaren, inte så gnistorna når ut i vattnet på något sätt.
#4 - 6 mars 2010 15:11
Eh!
Hoppas du dragit ur kontakten :eek:
Släng skiten och köp en ny!!!
#5 - 6 mars 2010 15:15
Slår det gnistor så du lägger märke till det så är kontakterna i termostaten på väg att bli slitna. När det går åt det hållet så kan slutet vara nära och det finns då två varianter, antingen så slutar värmaren att fungera helt eller också så svetsas kontakterna ihop så resultatet kan bli kokt fisk. Tyvärr så är det nog att rekommendera att du byter värmaren innan det händer nåt elände. Köp inte den billigaste du hittar, lägg på några tior för att få kvalitet i stället så slipper du byta snart igen.
#6 - 6 mars 2010 15:26
om du ens behöver doppvärmare, har du inte extremt känsliga firrar klarar man sig utan om karet står i normaluppvärmt rum. Har haft akvarium i rätt många år å aldrig använt värmare. håller ca 22-24 gr, men det är ju min åsikt men tycker det är onödigt om man inte måste hålla temp mot 30 gr:)
#7 - 6 mars 2010 15:36
doppingen skrev:
om du ens behöver doppvärmare, har du inte extremt känsliga firrar klarar man sig utan om karet står i normaluppvärmt rum. Har haft akvarium i rätt många år å aldrig använt värmare. håller ca 22-24 gr, men det är ju min åsikt men tycker det är onödigt om man inte måste hålla temp mot 30 gr:)

Mina kar värmer upp rummet från 18 till 20 grader så doppisar är ett måste för mig :D
#8 - 6 mars 2010 15:38
rumsvärmen värmer ev vattnet menar jag, inte att karet värmer rummet:)men tror du menar att du har ganska svalt i rummet
#9 - 6 mars 2010 16:10
doppingen skrev:
rumsvärmen värmer ev vattnet menar jag, inte att karet värmer rummet:)men tror du menar att du har ganska svalt i rummet

Förstog det :)

Menade bara att för mig är det lite av det ombytta :)

Annons