Små larver i akvariet???

#1 - 18 oktober 2006 15:36
Hej på er gott folk...

Jag har i princip ända sedan jag startade akvariet aldrig haft klart vatten. Det är precis som om man häller i en massa små partiklar i vattnet hela tiden. Jag har vision 450 med jumbofilter i och har köpt till ett 404 ytterfilter, men det hjälper ändå inte. Och idag när jag kom hem såg jag att det var en massa små larver som simmade omkring i vattnet :confused:
Vad är det som händer?? Har haft akvariet nu i 3 månader och jag får inte bukt på detta otroligt jobbiga problem. I akvariet har jag Malawis och en del malar. Jag måste ju erkänna att jag tröttnat rejält på detta......SNÄLLA kan inte någon hjälpa mig, vill ju bara att det skall vara perfekt [:o]

//Michael
#2 - 18 oktober 2006 16:10
sök på "vita larver" eller nåt så kommer de fram många trådar om detta.
#3 - 18 oktober 2006 19:32
Vad matar du med för foder?
#4 - 18 oktober 2006 20:08
sök på "vita larver" eller nåt så kommer de fram många trådar om detta.

Jo där finns en del..men inte om det andra med "prickar" i vattnet!!
#5 - 18 oktober 2006 20:09
Jessi77 skrev:
Vad matar du med för foder?

Jag matar med VibraGro och små kulor av ett foder jag inte vet vad det heter.
#6 - 24 oktober 2006 18:32
Är det ingen som har lite idéer om detta problem.......
Jag har ju inte sett några larver igen, men jag får inte detta kristallklara vatten som jag vill ha. OM det nu skulle bero på maten, så hur ofta skall man då mata. Nu matar jag 2 gånger om dagen i lagom mängd...
Skall jag lägga i något finare material i ytterfiltert??

Tacksam för svar
//Michael
#7 - 27 oktober 2006 21:24
Maskarna anfaller

Jag va på zooaffären idag och ställde samma fråga. "Vart kommer maskarna ifrån?" Svaret var att jag matar för mycket! Maskarna är inte farliga (min fiskar äter upp dom) och dom ska försvinna om man drar ned på maten.
#8 - 27 oktober 2006 22:35
oklart vatten kan bero pa mycket bakterier i vattnet.. om man ger for mycket mat o dar av fiskarna avger mer avforing sa finns det massa naring for bakterier i vattnet villket gor att det blir oklart... det kan oxo bero pa hoga nivaer av silikat, fosfat och metaller... hur ar fiskarna?? sjuka?? har du rotter eller kalkstenar el dyl. ornament i karet???
#9 - 13 november 2006 11:36
Fårlott för att min svenska språk är inte bra [B)]
Nogra mäniskor (som jag vet) hade det samma probblemet och anvendas Siamesiske Algae Etare (tillsammas med Malawian ciklider, och hade ingen compatibility problem). Dom vill äta Planaria worms.
#10 - 13 november 2006 12:21
oksud skrev:
Fårlott för att min svenska språk är inte bra [B)]

Nogra mäniskor (som jag vet) hade det samma probblemet och anvendas Siamesiske Algae Etare (tillsammas med Malawian ciklider, och hade ingen compatibility problem). Dom vill äta Planaria worms.

Sant nog, din svenska kunskap i skrift kunde behöva viss förstärkning. Det kan förövrigt min med, och här pysslar vi med akvarium, inte rättstavning, eller meningsbyggnad. Friskt mod, skriv mer, så kommer det andra av sig själv.

Siamesiska algätare äter säkert gärna de där maskarna, men det gör i stort sett alla fiskar, det är helt enkelt gratis mat. Grumligt vatten brukar lättast åtgärdas med quickfilter, eller, vadd.

B!
#11 - 15 november 2006 16:29
jag har fått grumligt vatten efter att tömt mitt kar helt för rengöring.........men fiskarna mår bra
#12 - 15 november 2006 19:03
Byt filtervadd varenda dag i nån vecka o se om det blir bättre. Filtervadd är ju billigt så att prova det kostar ju inte mycket. Har du något medel i vattnet? Det finns ju medel som gör anspråk på att ge "kristallklart vatten", ta bort metaller med mera - typ sera aquatan - det kan vara något att testa om du inte redan gjort det.

Kan det vara något i din inredning? Tvättade du gruset innan du fyllde på med vatten? Har du mycket rötter kan de grumla vattnet...
#13 - 15 november 2006 19:05
När jag bytte lysrör från juwels rör till aquarelle såg vattnet mer "klart" ut, och dessutom blev ljuset mycket snyggare!

Annons