Små små maskar?

#1 - 8 oktober 2007 13:15
Hej;

Jag gjorde mitt vanliga vattenbyte, slamsugning mm igår, och passade även på att rengöra bakom bakgrunden där filtret sitter. Jag rörde om lite i sanden i akvariets framkant också, för att komma åt lite alger.

När jag sedan hade fyllt på nästan allt vatten drog jag igång pumpen igen, och noterade ganska omgående att i vattnet ålade en massa små små maskar (de lyckades inte påverka sin färdriktning, utan singlade ned mot botten så sakteliga medan strömmarna i vattnet puttade på i sidled). De var vita, ganska tunna, och några millimeter långa.
Mina Hongi smaskade i sig en hel bunt, och även Saulosi och Maingano provade men spottade ofta ut efter att ha tuggat lite på krabaterna.

Med tanke på händelseförloppet känns det sannolikt att de kommer från utrymmet bakom bakgrunden, där vattnet inte cirkulerar lika bra.

Nu syns inga till, men med tanke på det stora antalet kan fiskarna inte ha ätit allihopa, så någonstans är de, levande eller döda.

Fakta:
Kar: Rio 300 med standardutrustning och "on the rocks"-bakgrund.
Temp: 25 (sjunker till 20-21 vid vattenbyte)
PH: 8-8,5
Nitrit: <0,03 mg/l
Bottensubstrat: ciklidsand med lite sjöstensinslag
Övrig inredning: Stenar, 1 rot, 1 växt, 2 större krukor
Fisk: 10 Hongi ungdjur, 9 Saulosi ungdjur, 1 Saulosi snart vuxen, 8 Maingano ungdjur, 1 större och 1 mindre Ancistrushanne, 1 större Ancistrushona

Veckovisa vattenbyten 40-50% med slamsugning
1 tesked salt och 1 tesked bikarbonat per 50l vatten
God algförekomst, men ingen blomning
Foder: omväxlande frusen artemia, baby ciklidpellets, algtabletter och lite "grönare" räkmix

Vad kan det vara för vita kryp?
Behöver jag göra något?
#2 - 8 oktober 2007 13:51
Det är troligen nematoder, små maskar som lever av överblivet foder mm. De finns också i bottnen och i filtren.
De är inte alls farliga, och är dessutom smaskens för de flesta firrar. Du behöver inte göra någonting.
#3 - 8 oktober 2007 15:06
Låter trevligt!
Tack för infon.

Annons