Små snäckor hjälp fort!!!

#1 - 8 februari 2011 18:48
Hej! Igår startade jag upp ett 30L räkkar och köpte en "gräsmatta" på galler och idag såg jag 5 små snäckor på glaset! :( snäckornas hus var lixsom skruv formade (korskruvsformade) eller vad man ska säga. Vad ska jag göra åt detta? Är dem farliga eller nått?
#2 - 8 februari 2011 18:57
Nej de är inte farliga, många vill inte ha dem i sitt kar, men jag tycker de har sin charm :) Dessutom hjälper de till och äter upp överbliven mat och sånt som annars skulle kunna göra vattnet dåligt. Enda nackdelen är att de förökar sig FORT om de får möjlighet till det, alltså om det finns mycket mat åt dem. Så vill du inte ha dem så skulle jag rekommendera att du plockar bort alla du ser, eller så ser du helt enkelt till att mata sparsamt :)
#3 - 8 februari 2011 18:59
jag älskar dom!
Visst, tillslut så MÅSTE man spola ner några. (lr ja, det gör man väl egentligen varje gång man slänger en växt) för dom förökar sig så jäääääkla snabbt! kom på mig sjäv med att slänga i några stycken från ett annat kar ner i platykaret idag, för jag gillar verkligen deras guld/bruna färger.
#4 - 8 februari 2011 19:00
vill du bli av med dom så köp en "snäckätarsnäcka" som dom så porrigt kallas i butik.
#5 - 8 februari 2011 19:00
Okej. Nej det göt ju inget om det inte är så många men i ett tidigare akvarium så förökade dom sig med en rasande takt och så vill jag ju inte ha det. Tack för era snabba svar :)
#6 - 8 februari 2011 19:02
Men finns det någon snäckätande fisk som klarar sig i ett 100L kar med neontetror?
#7 - 8 februari 2011 19:04
någon av de mindre botiorna kanske?
#8 - 8 februari 2011 19:04
Växer inte dom ur tillslut?
#9 - 8 februari 2011 19:09
Finns nog några man kan ha i ett 100 liters, kolla på artbeskrivningarna!
#10 - 8 februari 2011 19:28
Läste förut att det var någons slöjstjärtar som åt snäckor gör dem verkligen det?
#11 - 8 februari 2011 19:31
Det vet jag inget om, men slöjstjärtar behöver större kar än 100 l..
#12 - 8 februari 2011 19:36
Jo jag vet. Fick med fiskarna när jag köpte akvariet samt 3 andra (2 silverhajar och en chokladmal) fiskar som jag gjort av med nu är det väl snart dax för dom också.
#13 - 8 februari 2011 19:48
dvärgbotia säger jag bara. !"
#14 - 8 februari 2011 19:56
roosterboy skrev:
jag älskar dom!

Visst, tillslut så MÅSTE man spola ner några. (lr ja, det gör man väl egentligen varje gång man slänger en växt) för dom förökar sig så jäääääkla snabbt! kom på mig sjäv med att slänga i några stycken från ett annat kar ner i platykaret idag, för jag gillar verkligen deras guld/bruna färger.

Jag fick physa/skräpsnäckor med lite växter jag köpte. Fick panik när de började kravla på rutan i lilla karet och plockade bort alla jag såg och mördade dem i några dagar. Ägnade en halv evighet att ta bort äggkokonger på växterna som skulle ner i stora karet med så jag inte skulle få sådana där med.

Sen insåg jag att de visst inte bara var av ondo, utan nyttiga. Och de är ju rätt söta.

Syntes inte en enda till i lilla karet, men sen efter några dagar kom några få. Som jag vårdar ömt. Och så har jag plockat upp några och med flit släppt ner i stora karet =)

Så till chrippe - om du plockar alla du ser och mördar dem, så iaf för mig tog det inte många dagar att nästan utrota dem. Det var i 40 liters kar, och när jag upptäckte dem så första dagen plockade jag 15 st. Men efter 3 dagar såg jag högst en per dag.

Lägg ner en bit grönsak så samlas de till festmåltid, och man kan plocka upp grönsaken med X snäckor på.
#15 - 8 februari 2011 20:08
Smart med grönsaken! Det ska jag pröva men det på bli imorgon. Har inte sett några fler på drygt två timmar nu så det kanske inte blev så många eller så är det bara små kvar och kryper bland soilen :)
#16 - 8 februari 2011 20:26
Kom och tänka på en sak... efter som jag inte har något levande i räkkaret just nu utan bara snäckorna så matar jag ju inget då borde snäckorna inte överleva. Eller?
#17 - 8 februari 2011 21:02
Ingen som har en aning? :)
#18 - 8 februari 2011 21:13
Tja, de kan nog hitta en del att leva av, typ mikroskopiska alger på växterna och sånt.. men inte tillräckligt med mat för att föröka sig explosionsartat
#19 - 8 februari 2011 21:24
okej. Tur! ;)
#20 - 9 februari 2011 04:56
roosterboy skrev:
jag älskar dom!

jag mosar dem som mat till fiskarna. Det är mycket uppskattat av till och med neonerna...
#21 - 9 februari 2011 07:23
Tigerbotia = snäckätare. Blir 10 cm.
#22 - 9 februari 2011 08:09
Har också dessa gynnare i mina kar, båda physa & sådana som trådskaparen beskriver. Tycker inte dom är så fina att ha i karet heller så köpte tio Helenasnäckor i hopp om att dom skulle ordna problemet. Men efter flera veckor så är det allt fortfarande snäckor här och var så man får nog ta till Botior för att verkligen få bukt med dessa. Synd bara att de väl äter alla snäckor, även de som man kanske vill ha kvar :/
#23 - 9 februari 2011 08:20
022helpek skrev:
jag mosar dem som mat till fiskarna. Det är mycket uppskattat av till och med neonerna...

Det där provade jag med. Både neonerna och guppyna var dit och kollade, och vände sen. Inte ätbart enligt dem. Bortskämda, konstiga fiskar.. ;)
Bilagor:
#24 - 9 februari 2011 09:06
Såg idag en lite plattare säcka som hade ett lite genomskinligare skal... vad är det?
#25 - 9 februari 2011 10:46
fick rensa mitt utlopp till ytterfiltret tetratec ex1200 (typ bit pvc rör med massa små hål. det var helt fullt med små snäckor.... reagerade först på att det bara kom vatten i första sectionen när jag började torka bort algerna som var på det så fick jag se att det låg som grus i det. tänkte WTF är det här?

plockade bort alla delarna av strilröret som de så fint kallade det från tetratec. och spolade igenom det med varmt vatten vilket fick dom att släppa ganska fort.

inte för att dom störde mig där i utblåset från ytterfiltret men dom blockade typ 2/3 av hela utblåset så var knappt ingen cirkulation längre...
#26 - 9 februari 2011 11:05
Aj då, har du fortfarande massa snäckor i karet?
#27 - 9 februari 2011 11:26
Uffelpuff skrev:
fick rensa mitt utlopp till ytterfiltret tetratec ex1200 (typ bit pvc rör med massa små hål. det var helt fullt med små snäckor.... reagerade först på att det bara kom vatten i första sectionen när jag började torka bort algerna som var på det så fick jag se att det låg som grus i det. tänkte WTF är det här?

plockade bort alla delarna av strilröret som de så fint kallade det från tetratec. och spolade igenom det med varmt vatten vilket fick dom att släppa ganska fort.

inte för att dom störde mig där i utblåset från ytterfiltret men dom blockade typ 2/3 av hela utblåset så var knappt ingen cirkulation längre...

Kanske därför jag fått lite dålig cirkulation på senare :S
#28 - 9 februari 2011 11:34
Någon som vet vad det är för platta snäckor med genomskinligt skal? :)
#30 - 9 februari 2011 11:45
Miliimli skrev:

Såna är det jag har också ja, dom gillar att sitta på flytväxter så det är inte så lätt för Helenorna att jaga dom :/
Bilagor:
#31 - 9 februari 2011 12:26
Ja det är sånna jag såg idag. hmm, inte kul... ska lägga ner en bit gurka eller morot sen och se om dom kommer så kanske jag får bort några :)
#32 - 9 februari 2011 14:05
Hehe köp inte bara EN zebrabotia som jag gjorde, för då får du skäll av alla i forumet ;) Dock är den VÄLDIGT effektiv på Physorna!! Men posthorn och äppelsnäcksliknade snäckor tar iaf inte min. Behändig storlek oxå
#33 - 9 februari 2011 16:03
Dem verkar inte vela ha gurka... Har legat i i drygt en och en halv timme men inte är det några som kommer och knaprar på den. :( Finns det några andra knep?
#34 - 9 februari 2011 16:10
Låt det bli natt och se.

Salladsblad har jag läst som tips med. Du får experimentera lite?

Mina är dock enklast att locka fram på natten/efter lyset släckts i akvariet. (Ljuset i rummet kan vara på, så man kan tjuvkika in om man går nära). När jag matade malen dök det alltid upp X snäckor också. Men om grönsaken låg i på dagen var de inte framme lika mycket.

De jag har verkar det gå i vågor hur mkt de är framme på dag vs natt. Ibland är det 'fullt drag' även på dagen, men andra gånger kan det synas knappt en enda på dagen men sen när man kollar sent på kvällen några h efter släckning kan man plocka flera stycken från rutorna.
#35 - 9 februari 2011 16:11
Okej. Kan jag inte bara släcka lyset nu och vänta?
Bilagor:
#36 - 9 februari 2011 16:25
Snäckorna är väl inte farliga för räkorna heller va?
#37 - 9 februari 2011 16:28
dra igång ett akvarium med kulfisk så har du ju fantastiskt nytta av dina snäckor ;D
#38 - 9 februari 2011 16:30
Skulle jätte gärna starta ett upp ett till akvarium men ekonomin vill inte ;) men snäckorna är inte farliga för räkorna va? :)
#39 - 9 februari 2011 16:31
haha nej dom är inte farliga för någon över huvud taget! ;D harmlösa små söta rackare.
Enda nackdelen med dom är just att dom förökar sig, och att dom kan vara ett helvete för vissa växter :P
#40 - 9 februari 2011 16:33
Mm men mina växter får dom INTE röra! Har nu två gurkor i så få se om dom dyker upp... Kan dom h hunnit förökat sig under dessa 2 dagar jag har haft det upp startat utan mat eller fisk?
#41 - 9 februari 2011 16:51
kan ju ha funnits ägg på de växter du köpt! :P
#42 - 9 februari 2011 17:05
Jag har tagit bort växterna som dem följde med. Det var typ en gräsmatta och det var fullt med små snäckor i den. Vi ringde stället vi köpte dom av och dem sa att vi kunde få en praktbotia gratis om vi ville. dem sa även att dem borde ha informerat om att det kunde ha funnits massa snäckor i den fast det är väl sånt man får räkna med när man köper växter :)

Men en praktbotia är väl alldeles för stor för att ha i ett hundra liters kar? Dem på djuraffärn sa att det gick alldeles utmärkt att ha den ensam i ett 100l akvarium.
#43 - 9 februari 2011 17:15
Nej, en praktbotia blir alldeles för stor för ett 100 l, och dessutom är de stimfisk som man ska skaffa ett helt gäng av för att den ska trivas. Fråga om de har någon av de mindre botiorna istället?
#44 - 9 februari 2011 17:18
Finns det mindre botior som inte lever i stim utan kan leva helt ensam?
#45 - 9 februari 2011 17:21
Doch med med några andra fiskar i samma akvarium...

Annons