Jag var nere på mitt lokala zoo och de sa att det kunde vara då pH:t var för lågt så bildades snäckorna ur mitt dricksvatten.
Th Ahlberg
Även om det finns de som hävdar att Gud är allestädes närvarande, och därför finns även i akvarier, så tror jag nog inte att han ägnar sig specifikt åt att BILDA snäckor i dem. Eller skapa om man så vill.:confused:
Får man snäckor i att akvarium som man inte har stoppat dit själv så har de kommit dit med något annat som man HAR stoppat dit. T.ex växter eller fiskar, levande foder o dyl. Antingen som mycket små individer eller troligare som ägg. Posthornssnäckornas äggsamlingar är svåra att få syn på.
Däremot tror jag inte att de kommer med kranvattnet, och i synnerhet inte om pHvärdet är för lågt. Snäckornas skal bildas av kalk, och det löses upp vid för lågt pH. Dessutom klorerar vattenverken dricksvattnet just för att främmande organismer inte ska finnas i det och orsaka sjukdomar.
Vissa snäckor kan överföra sjukdomar även till människor så man kan lugnt utgå ifrån att problemet med snäckor i dricksvatten är åtgärdat!!!:p
Men frågan kvarstår ändå, invasion är sällan särskilt roligt, och i ditt fall, som vill ha kvar andra snäckarter, så återstår bara att ta bort dem mekaniskt.
Antingen med lilla handen eller håv, hävert (inte särskilt effektiva metoder)
fällor av olika slag. Om du söker i trådarna så finns det en bild på en snäckskrapa som nån hade gjort själv.
Sen är det helt klart så att övermatar man så kommer det finnas näring över som räcker för att snäckorna ska kunna tillväxas, både i storlek och antal. Vill man mata yngel och vara säker på att alla får så är det bättre att dra ner på dosen per gång och mata fler gånger. Då hinner fiskarna äta upp maten så att snäckorna inte får några rester att kalasa på.
Dessutom är herr Snigel inte bara herr, han är en hon också!! De flesta snäckarter är hermafroditer, dvs tvåkönade. Därför kan två snäckor befrukta varandra och båda lägger ägg. Äppelsnäckor är ett undantag från denna regel.