Små sniglar i hela karet

#1 - 13 januari 2008 18:02
Jag märkte för ett tag sen att jag helt plötsligt fått små sniglar i mitt kar och förmodar att dessa är "skadedjur" Till en början var det ganska roande att ha dem där, som sällskap till mina zebrasnäckor men nu märkte jag precis att det vimmlar med bebis-snäckor i hela karet. Alltså har jag snart hela karet fullt med "skadedjur" Hur gör jag nu?

Det finns tre stora och ungefär en miljon små :P

Jag vill ju inte klämma ihjäl dem, finns det något man kan hälla i vattnet eller någon fisk som är extra förtjust i småsnäckor? Den får ju inte gå på zebrasnäckorna liksom....
#2 - 13 januari 2008 18:22
Det enda du kan göra är att ta bort dem med en snigelfälla eller mekaniskt (krossa;)) då både fiskar och medel även kommer att gå på dina sebrasnäckor isf.
#3 - 13 januari 2008 18:40
Alltså dom är skadedjur om du stör dig på dom.
Menfördelen med dom är att dom äter alger, överbliven mat, döda växt delar, osv

Riktigt bra städare vist dom är kanske inte så vackra men dom gör nytta
#4 - 14 januari 2008 11:22
Om du har ett skade djur kommer det mera. Jag hade en i mitt ena kar efter 2 dagar hade jag 20 minst. Dom bildas av gammal mat som inte fiskarna har ätit up. Vilket gör att när du matar fiskarna för mkt bildas dom.
Få bort dom så fort du kan! Du kan ta upp dom en och en med en hov eller suga in dom med en hevert!
#5 - 14 januari 2008 11:23
Praktbotia Äter Sniglar.
#6 - 14 januari 2008 11:30
kizz skrev:
Praktbotia Äter Sniglar.

Och även sebrasniglar;).
#7 - 14 januari 2008 11:38
Jajemän.:D När man väl fått bort sniglarna får man vara nogran med att mata fiskarna lite se så dom äter up det och sedan mata lite till. inte drösa i övermycket så det lägger sig på botten. För då kommer herr snigel
#8 - 14 januari 2008 11:46
Det var lite det som var problemet, hon ville behålla sebrasniglarna:)...
Sedan är 54 liters kar för litet till praktbotia med.
#9 - 14 januari 2008 11:59
Jo de försig. dom blir ju rätt stora dom. Då var det inte bra med praktbotia:D
#10 - 14 januari 2008 12:08
Jag hade 2 praktbotior i ett 43 l kar som var översvämmat men små sniglar men de bodde bara där i ca 2 veckor, men så har jag ju 5 akvarium att flytta dem mellan.

Nu bor de tillfälligt i 222 l karet och äter sniglar.
#11 - 14 januari 2008 13:39
Stackars dom. då kan dom inte ha växt någonting nästan.
#12 - 14 januari 2008 14:01
Jag vet inte hur mycket en Botia växer på två veckor men dom bor bättre nu och dom är hela 5 cm.
#13 - 14 januari 2008 14:02
Jag har ett kar med ett femtiotal ancistrusyngel... dom övermatas bara för att ingen ska behöva dö av svält och det innebär ju då att snäckorna förökar sig som tusan... dock så har antalet snäckor minskat sedan jag släppte ner sex crystal red räkor... nu släppte jag ner fem räkor till häromdagen... Räkorna äter inte snäckorna men plockar upp maten om ancistrusynglen inte får i sig... och så har jag hört att räkorna äter upp snäckornas ägg. Snäckorna fångar jag i en decimeterstor rund boll av javamossa... varje dag i en vecka plockade jag upp javamossan och skakade ur den över diskbänken...
#14 - 14 januari 2008 15:15
Akta dig för skadesnäckor! Annars kanske de äter upp dina alger, döda växtdelar och överblivna fiskmat.
Alltså vilken skada gör dom???
Själv försöker jag få flera, men är nog lite för bra på att mata.
#15 - 14 januari 2008 15:50
kizz skrev:
Om du har ett skade djur kommer det mera. Jag hade en i mitt ena kar efter 2 dagar hade jag 20 minst. Dom bildas av gammal mat som inte fiskarna har ätit up. Vilket gör att när du matar fiskarna för mkt bildas dom.

Få bort dom så fort du kan! Du kan ta upp dom en och en med en hov eller suga in dom med en hevert!

kan väl inte hålla med om att de bildas av gammal mat..du måste ha fått in de via nån växt eller nåt..men de är bara att ta bort de man inte vill ha..testa att ha i ett sallads blad som du kokat eller doppat i kokande vatten ha de över natten i akvariumet ta upp det med de snäckor som sitter på.har själv inte testat men hört att det ska funka..
#16 - 20 februari 2008 10:35
smokin skrev:
kan väl inte hålla med om att de bildas av gammal mat..du måste ha fått in de via nån växt eller nåt..men de är bara att ta bort de man inte vill ha..testa att ha i ett sallads blad som du kokat eller doppat i kokande vatten ha de över natten i akvariumet ta upp det med de snäckor som sitter på.har själv inte testat men hört att det ska funka..

Jag var nere på mitt lokala zoo och de sa att det kunde vara då pH:t var för lågt så bildades snäckorna ur mitt dricksvatten.

Th Ahlberg
#17 - 20 februari 2008 11:35
Th Ahlberg skrev:
Jag var nere på mitt lokala zoo och de sa att det kunde vara då pH:t var för lågt så bildades snäckorna ur mitt dricksvatten.

Th Ahlberg

Även om det finns de som hävdar att Gud är allestädes närvarande, och därför finns även i akvarier, så tror jag nog inte att han ägnar sig specifikt åt att BILDA snäckor i dem. Eller skapa om man så vill.:confused:

Får man snäckor i att akvarium som man inte har stoppat dit själv så har de kommit dit med något annat som man HAR stoppat dit. T.ex växter eller fiskar, levande foder o dyl. Antingen som mycket små individer eller troligare som ägg. Posthornssnäckornas äggsamlingar är svåra att få syn på.

Däremot tror jag inte att de kommer med kranvattnet, och i synnerhet inte om pHvärdet är för lågt. Snäckornas skal bildas av kalk, och det löses upp vid för lågt pH. Dessutom klorerar vattenverken dricksvattnet just för att främmande organismer inte ska finnas i det och orsaka sjukdomar.
Vissa snäckor kan överföra sjukdomar även till människor så man kan lugnt utgå ifrån att problemet med snäckor i dricksvatten är åtgärdat!!!:p

Men frågan kvarstår ändå, invasion är sällan särskilt roligt, och i ditt fall, som vill ha kvar andra snäckarter, så återstår bara att ta bort dem mekaniskt.
Antingen med lilla handen eller håv, hävert (inte särskilt effektiva metoder)
fällor av olika slag. Om du söker i trådarna så finns det en bild på en snäckskrapa som nån hade gjort själv.

Sen är det helt klart så att övermatar man så kommer det finnas näring över som räcker för att snäckorna ska kunna tillväxas, både i storlek och antal. Vill man mata yngel och vara säker på att alla får så är det bättre att dra ner på dosen per gång och mata fler gånger. Då hinner fiskarna äta upp maten så att snäckorna inte får några rester att kalasa på.

Dessutom är herr Snigel inte bara herr, han är en hon också!! De flesta snäckarter är hermafroditer, dvs tvåkönade. Därför kan två snäckor befrukta varandra och båda lägger ägg. Äppelsnäckor är ett undantag från denna regel.
#18 - 20 februari 2008 14:17
Precis. Jag har ägnat förmiddagen åt att surfa igenom zoopet i jakt på info och kommit fram till att om man matar så lite man kan minskar de i antal, men de gör ju även nytta som några för fram som argument för att åtminstone ha några kvar.

Jag frågade i zoo-butiken om de snäckor jag köper blir något gissel om jag köper endast en, men de förökar sig inte så sa hon. Så hon menade att dessa skade-snäckor gjorde det om de var en från början, och att de kom ur dricksvattnet när det blev surt, och då jag inte bytt på ett tag så kanske det var så. Menmen. Jag följer nog rådet att mata mindre eller mer sällan och låter det vara ett minimum av snäckor. Om de blir för många får man väl skaffa en dvärgbotia och göra avkall på antalet kardinaler för att fiskarna inte ska bli för många.
#19 - 20 februari 2008 14:42
mina botior äter inte levande snäckor, bara om jag klämmer sonder dom så duger det som föda. I mitt 73L har jag fullständig inavasion av snäckor som jag inte vill ha. Så blir det renovering och sanerig av det karet.
#20 - 20 februari 2008 14:53
Th Ahlberg skrev:

Th Ahlberg

herregud!! vet mänskan inte hur allt levande gör för att föröka sig. :D :D :D du får görna skicka nåra till mig, vill ha dom. hade typ 10 stora. sen startade jag om karet. ville ha kvar dom så mycke att jag la dom i en påse hehe :D men men, när allt va rent och nytt fanns de ingen mat till dom :(
#21 - 20 februari 2008 17:03
herregud!! vet mänskan inte hur allt levande gör för att föröka sig. :D :D :D du får görna skicka nåra till mig, vill ha dom. hade typ 10 stora. sen startade jag om karet. ville ha kvar dom så mycke att jag la dom i en påse hehe :D men men, när allt va rent och nytt fanns de ingen mat till dom :(

Vad är det för sniglar som du vill ha? Har hur mycket bruna posthornsniglar som helst och en del är lite större;-)?
#22 - 20 februari 2008 17:11
allt som äter alger!! har överskott på trådalger som ingen fisk vill äta
#23 - 20 februari 2008 18:32
Th Ahlberg skrev:
Precis. Jag har ägnat förmiddagen åt att surfa igenom zoopet i jakt på info och kommit fram till att om man matar så lite man kan minskar de i antal, men de gör ju även nytta som några för fram som argument för att åtminstone ha några kvar.

Jag frågade i zoo-butiken om de snäckor jag köper blir något gissel om jag köper endast en, men de förökar sig inte så sa hon. Så hon menade att dessa skade-snäckor gjorde det om de var en från början, och att de kom ur dricksvattnet när det blev surt, och då jag inte bytt på ett tag så kanske det var så. Menmen. Jag följer nog rådet att mata mindre eller mer sällan och låter det vara ett minimum av snäckor. Om de blir för många får man väl skaffa en dvärgbotia och göra avkall på antalet kardinaler för att fiskarna inte ska bli för många.

Nu hängde jag inte riktigt med i det du skrev, men snäckor kan väl föröka sig utan att behöva para sig med någon? Dvs, det räcker med endast en.
#24 - 20 februari 2008 19:17
äppelsnäcker måste man ha en hona och en hane för att kunna få minisnäcker. men vem vet. vanliga snäcker kanske e som blodiglar, dom e båda könen så dom behöver inte para sig
#25 - 20 februari 2008 21:58
Har också en massa sniglar. Vetefan hur de kunde överleva. Hämtade mitt 54-liters hos en kompis, då hade det stått i 3 veckor med vatten så det precis täckte gruset. Tog hem karet, tvättade genom sanden minst 4 ggr med skållhett vatten(så varmt att de gjorde ont i fingrarna) Fyllde upp karet, "monterade" växter och satte igång pumpen. Redan efter typ 20 minuter såg jag att det började röra sig i grusen, och upp kom sniglar. En efter en. Bu har karet stått med bara grus, utan pump och växter i 2 veckor, och sniglarna är kvar, och har dessutom förökat sig nåt djävulskt. Vad är detta för några? Långa bruna skal, spiralformade. Mvh//Erik
#26 - 20 februari 2008 22:15
dom äter upp varandra och förökar sig fler hehe :D
#27 - 21 februari 2008 00:46
De flesta snäckor är hermafroditer, vilket betyder att de är tvåkönade. Men de kan inte befrukta sig själva utan de måste vara två som befruktar varandra.
Man brukar skilja på sniglar och snäckor. Snäckor är de med huset på ryggen och sniglar är de utan hus.
Ingendera sorten finns i dricksvatten, eller kan "uppstå" hux flux i det. Om vi nu pratar svenskt klorerat, kontrollerat dricksvatten.
I varmare länder kan man ha rejäla problem med snäckspridda sjukdomar i öppna brunnar och cisterner. I Sverige kan får få en parasitisk plattmask som heter leverflundra om de har gått på fuktigt bete och fått i sig en snäcka som är mellanvärd för plattmasken.

Men att snäckor överlever två veckor i fuktigt grus är fullständigt möjligt. Spolade du med skållhet vatten stängde de antagligen bara till locket över skalöppningen. Skall man få bort snäckor från sand måste man koka sanden.
Snäckor är liksom gjorda för tuffa tag!

Det verkar som en viss zooaffärsexpedit är lätt förvirrad och utomordentligt taskig i biologi för snäckor uppstår inte ur surt vatten. På något enda sätt!!!!!
Det var en teori som kallades uralstring och som övergavs redan på 1600-talet.
De gör precis som blommorna och bina, fast mer slemmigt.

Dessutom är det fel att kalla dem för skade-snäckor för de gör ingen skada i akvariet, utan det är mest en estetisk fråga. Det är rätt fult med hundratals bruna snäckor i akvariet. Tycker en del.

Om snäckorna har skalet hoprullat som en lakritsrulle är det förmodligen posthornssnäckor. Det finns bara ett sätt och det är att plocka bort dem för hand eller locka dem i en fälla. Varje dag!
Till slut har man fått ner antalet, och om man då har dragit ner på matningen, kommer antalet förhoppningsvis inte explodera igen. Snäckinvasion beror på överskott av näring.
Bättre med tusen snäckor än med nitritspikar i alla fall.

Posthornssnäckornas äggsamlingar är små som halva sesamfrön, genomskinligt vitgröna och sitter på undersidan av blad. Tittade ni efter sist ni köpte växter???
#28 - 21 februari 2008 02:16
Mumin skrev:
De flesta snäckor är hermafroditer, vilket betyder att de är tvåkönade. Men de kan inte befrukta sig själva utan de måste vara två som befruktar varandra.

Nu vet jag inte om det gäller just dom sorter som finns i akvarier, men många sniglar/snäckor kan befrukta sig själva.

Källor (finns säkert bättre):
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT081/FVT081.HTM
http://www.odla.nu/artiklar/snigeltips_2.shtml
http://qrl.se/1v
#29 - 21 februari 2008 06:27
patdah skrev:
Jag har ett kar med ett femtiotal ancistrusyngel... dom övermatas bara för att ingen ska behöva dö av svält och det innebär ju då att snäckorna förökar sig som tusan... dock så har antalet snäckor minskat sedan jag släppte ner sex crystal red räkor... nu släppte jag ner fem räkor till häromdagen... Räkorna äter inte snäckorna men plockar upp maten om ancistrusynglen inte får i sig... och så har jag hört att räkorna äter upp snäckornas ägg. Snäckorna fångar jag i en decimeterstor rund boll av javamossa... varje dag i en vecka plockade jag upp javamossan och skakade ur den över diskbänken...

Räkor äter inte snigelägg här iaf.. Det kryllar av sniglar i räkkaren eftersom där också övermatas. Mitt tips är att lägga i pellets av olika slag, det är de tokiga i. Algpellets och räkpellets i synnerhet. Det svåra är att plocka dem ur gruset (engelsk sjösten) så nu ska jag prova att lägga pellets på ett litet fat på botten?!

BengtO skrev:
Akta dig för skadesnäckor! Annars kanske de äter upp dina alger, döda växtdelar och överblivna fiskmat.

Alltså vilken skada gör dom???

Själv försöker jag få flera, men är nog lite för bra på att mata.

Ha ha... Varför skulle du skaffa fler om du inte har någon mat åt dem i karet?? :D

Man kan som sagt mata dem med pellets. Har man firrar så kan man stoppa i dem efter att man har släckt karet på kvällen.
#30 - 21 februari 2008 09:44
jag fattar inte. de finns hur mycke alger oxh skit som helst i mitt kar. men nej inga snäckor kommer. nejnej. äter äppelsnäckor trådalger??
#31 - 24 februari 2008 10:50
ansjo skrev:
Det enda du kan göra är att ta bort dem med en snigelfälla eller mekaniskt (krossa;)) då både fiskar och medel även kommer att gå på dina sebrasnäckor isf.

Köpte en snigelvälla igår för att fånga upp lite sniglar, man skulle sätta ner fällan på kvällen när lampan var släckt.
Jag gjorde så och gick o kollade på tv, innan jag skulle lägga mig ett par timmar senare fick jag för mig att kolla till fällan, då hade jag fångat 7 st mollys varav en hade dött och inte en enda snigel.
Så om det är någon som har liteför mycket firrar i sitt akvarium och vill bli av med ett pas stycken så har jag en billig snigelfälla att sälja....
#32 - 24 februari 2008 12:08
Vet inte om det skrivits tidigare i tråden, men ett gammalt knep för att fånga upp snäckor är att lägga en skiva äpple i akvariet. Låt den ligga några timmar, tex över natten så kommer det sitta massor av sniglar på äppelbiten. Uppprepa detta varje dag så får du ner antalet sniglar.

Men, som många påpekat, snäckorna är inte skadedjur. De gör snarare nytta. Själv har jag ett kar bara till att odla snäckor åt mina dvärgkulfiskar.
#33 - 24 februari 2008 12:17
jag har sebrasnäckor och praktbotia ihop. går hur bra som helst, har inte sett någon antydan alls till att botiorna går på snäckorna...
Bilagor:

Annons