Små tips om guppys!

#1 - 22 juni 2006 08:15
Hej jag tänkte fråga om någon hade små tips om guppys?
Tacksam för svar! [:-145]
#2 - 22 juni 2006 08:24
vad e det du vill ha tips om????
#3 - 22 juni 2006 09:36
typ vad man kan göra om dom ha skadade fenor eller nått typ letar typ inte efter några tips men kan vara bra att veta om det skulle hända nått:D
#4 - 22 juni 2006 11:32
skadade fenor...ja är det andra fiskar som varit på o nafsat lite så växer de ihop igen är det sjukdom bör man söka bot för den
#5 - 22 juni 2006 14:03
Okej

Okej bra.Har ni några mer tips så bara skriv in dom!
Köpte mina guppys idag.Det blev en hane och en hona.
Ungefär hur lång tid brukar det ta innan dom får yngel?
Jag tycker att dom är ganska små:p
#6 - 22 juni 2006 14:07
Låter kanske otroligt.. Men jag har haft mina 2 guppisar (1 hane 1hona) i snart 5månader och dom har inte ynglat ännu....
#7 - 22 juni 2006 14:11
är din hona tjock nu?? då kan hon bära på yngel, men jag tror att det inte kommer ta så lång tid för henne att få yngel eftersom dom får hur mycket yngel som helst...
#8 - 22 juni 2006 14:20
mm kanske hoppas jag får yngel!dom e så söta och roliga!
#9 - 22 juni 2006 14:28
[quote=>Guppy<]mm kanske hoppas jag får yngel!dom e så söta och roliga![/quote]

ok..men när din guppy hona väl börja yngla så blir det yngel nästan hela tiden:P så är det för mig:D
#10 - 22 juni 2006 18:37
aa det är ganska jobbigt men bara man kan sälja eller ge bort eller nått annat så är det kul?
En fråga bara:hur ser man skillnad på hane och hona?
Vill bara veta för jag har två silversvarta guppys som jag köpte idag!:D
#11 - 22 juni 2006 18:49
skickar en länk
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=34

bilden du kommer att se är en hane. i länken står oxå litta info om dem

MVH macke_fisk
#12 - 22 juni 2006 21:39
Mina guppyhonor får yngel ungefär en gång i månaden!
#13 - 22 juni 2006 22:27
Jag tycker att du ska pröva men att köpa flyt växt tex java mossa eller en vanlig botten växt som växer upp och lägger sig efter ytan och är väldigt tät bladig tex Jättegälört! Så ynglen har något att gömma sig i annars blir dom dess värre mat!
#14 - 23 juni 2006 07:40
okej

Okej tack för alla tips men kan ni bara svara på hur mkt man ska mata sina fiskar ( 2 st)? har tetra pro han sa att det passade båda fiskarna.Men ska man bara mata en flinga verkar lite för lite?Ungefär vad dom kan äta upp på 1-2 min?:D
#15 - 23 juni 2006 22:05
[quote=>Guppy<]Okej tack för alla tips men kan ni bara svara på hur mkt man ska mata sina fiskar ( 2 st)? har tetra pro han sa att det passade båda fiskarna.Men ska man bara mata en flinga verkar lite för lite?Ungefär vad dom kan äta upp på 1-2 min?:D[/quote]

Tja, ta en liten nypa och smula den lite. Ligger det kvar på botten och växter efter 2-3 minuter så får du försöka mata lite mindre nästa gång.
Du får helt enkelt pröva dig fram! Du kan gärna mata ett par ggr om dan, men bara lite varje gång.
#16 - 29 juni 2006 17:54
Tack

TAck så mkt för alla tip nu var det så att min han fisk dog.HAn åt aldrig någon mat och han var väldigt slö.Vad kan det bero på?
Men men jag ska köpa en ny fisk snart!
#17 - 29 juni 2006 18:53
hej

jag vet inte riktigt vad som kunde vara fel på din guppy men en sak ska du veta, guppy är sönderavlade och är väldigt känsliga, det har varit lika dant för mig, att de dött utan nån orsak men jag har lyckats hålla mina senaste vid liv ett bra tag nu, kanske fick tag på bra exemplar:P:D

MVH Macke_fisk
#18 - 29 juni 2006 19:52
Det är stressande för alla fiskar att flyttas från affären och till ett nytt ställe. Många dör. Man ska läsa på om hur man gör och ta det lugnt.
#19 - 2 juli 2006 19:16
[quote=>Guppy<]aa det är ganska jobbigt men bara man kan sälja eller ge bort eller nått annat så är det kul?
En fråga bara:hur ser man skillnad på hane och hona?
Vill bara veta för jag har två silversvarta guppys som jag köpte idag!:D[/quote]

Honan är större och har rundad buk..
Kan annars rekommendera boken Min Guppy av Frank Schäfer, den är informativ och har dessutom ett stort kapitel om guppyavel..

Annons