Små vita korn?

#1 - 23 juni 2007 06:31
Hej,

jag har 5 pansarmalar, 3 ancistrusmalar samt två zebrasniglar i ett kar. I
karet har jag, förutom en del annat, också ett lerkrukhus, en lekgrotta
kallades den i affären. Utanpå detta hus så sitter det sedan nåon vecka
tillbaka små vita korn/ prickar (ca 0,5 - 1 mm) intryckta i små fördjupningar
som finns på huset. Det är kanske 6 stycken spridda sådana. Jag hoppades
först att det skulle va nån slags ägg från sniglarna, men inget verkar hända
med dessa små korn.

Vet någon vad detta kan vara? Ska försöka få in en bild på nån vänster här)

(Tror inte det är svamp då det är helt rena korn som inte verkar växa eller breda ut sig på något sätt.)

MVH NNN
#2 - 23 juni 2007 07:30
Hade sådana för ett tag sen och fick det här svaret av Öronräv

De kallas planarier om jag inte minns fel. De finns i så gott som alla akvarium i varierande antal men det är sällan man märker dem.

De är helt ofarliga men har du många så är det ett tecken på att du matar för mycket, så mata lite mindre ett tag så ska du se att de försvinner :)
#3 - 23 juni 2007 08:47
http://i190.photobucket.com/albums/z69/Na_Nirvana_Nu/PICT3197.jpg

Denna bild är lite suddig men bättre än inget möjligen.
#4 - 23 juni 2007 08:55
Tack för svaret. Googlade på planarier och det visade sig vara maskar men det verkar inte dessa vara. De sitter ju helt stilla, ser ut i storlek som ett knappnålshuvud (inte det minsta lik en mask). Har inte rört sig alls någon gång vad jag sett, sitter alltid på samma ställe.

Om det ändå är planarier så är de mer inaktiva än en sengångare som precis klarat av sin brunsttid och är extra slö.

hmm...

MVH NNN
#5 - 24 juni 2007 08:04
Det är säkerligen rom från sniglarna, men dessa behöver bräckt vatten för att föröka sig så det är bara att forska vidare om du vill ha sebrabäbisar;).
#6 - 24 juni 2007 14:39
Hej.

om du ront i karet riktigt noga på allt, även växter bakgrund osv & hittar fler så skulle jag sätta min peng på corydorasägg. (pansarmalar)
Jag har själv fått såna likadana flera ggr & då har jag inte haft sniglar i karet.
Sök på artbeskrivningen här så hittar du bra svar. Tror det e bollmora akvarieklubbs hemsida där det står mkt bra kring pansarmalar oxå.

Lycka till!

Mvh Eva
#7 - 25 juni 2007 00:29
Jag röstar på rom från dina snäckor, kan bli litet irriterande i längden iom att de aldrig kläcks i sötvatten utan bara sitter kvar där i all evighet medans det bara läggs mer och mer.
Mina neriter lägger sesamfröliknande ägg, rötterna börjar se ut som hamburgerbröd -.-

Annons