Små vita "larver" under roten

#1 - 15 mars 2010 17:49
Hej! Provar igen, i rätt avdelning, eftersom den förra tråden låstes pga en liten feltryckning...

Jag såg en liten "blåsa" med några äggliknande saker på en stjälk tidigare idag,
men romen(?) verkar vara väldigt få och eftersom jag är nybörjare kan jag inte direkt fastställa huruvida det är rom eller vad det är.
MEN, efter en stunds inspekterande med ficklampan fick jag syn på några små
larvliknande saker under en rot.
Av mitt ögonmått att döma bör de vara ca 2 mm långa.

Vad är det som pågår? Har jag lyckats få till lek i mitt lilla 54L? :D
#2 - 15 mars 2010 17:54
Vad har du för fiskar? Låter hur som helst inte som ciklidägg. Skulle mer gissa på snäckägg, även om det med larverna låter lite konstigt.
#3 - 15 mars 2010 18:16
Micke_A skrev:
Vad har du för fiskar? Låter hur som helst inte som ciklidägg. Skulle mer gissa på snäckägg, även om det med larverna låter lite konstigt.

Ett par fjärilsciklider.
Äggen/romen är genomskinliga och de verkar ha ca en vit prick per ägg.
#4 - 15 mars 2010 19:08
Det är alltså ingen som har nån aning om vad som händer i karet? Tycker inte det känns jätteroligt att ha små varelser där, som jag inte ens vet vad dom är.
#5 - 16 mars 2010 19:14
De är fortfarande kvar och jag vill fortfarande veta vad de är för något... De är omkring 1-2 mm långa, vita och syns nästan bara när man lyser in med en ficklampa under roten.
Kan det vara nåt skadedjur? Har dock inte hört om nåt liknande innan.
#6 - 16 mars 2010 20:13
Har du inga andra fiskar i akvariet?
#7 - 16 mars 2010 20:21
Micke_A skrev:
Har du inga andra fiskar i akvariet?

2 slöjstjärtar, 2 dvärghajmalar, 5 vitfenade rosentetror, det nämna fjärilsciklidparet och en ancistrus
#8 - 17 mars 2010 20:11
"EN bild säger mer än tusen ord" fota och lägg upp på photobucket och länka hit till tråden om du inte vill bli gud medlem. Så tror jag du kommer att få bättre svar. =)
#9 - 18 mars 2010 17:22
Mick13 skrev: