Små vita "larver" under roten

#1 - 15 mars 2010 17:49
Hej! Provar igen, i rätt avdelning, eftersom den förra tråden låstes pga en liten feltryckning...

Jag såg en liten "blåsa" med några äggliknande saker på en stjälk tidigare idag,
men romen(?) verkar vara väldigt få och eftersom jag är nybörjare kan jag inte direkt fastställa huruvida det är rom eller vad det är.
MEN, efter en stunds inspekterande med ficklampan fick jag syn på några små
larvliknande saker under en rot.
Av mitt ögonmått att döma bör de vara ca 2 mm långa.

Vad är det som pågår? Har jag lyckats få till lek i mitt lilla 54L? :D
#2 - 15 mars 2010 17:54
Vad har du för fiskar? Låter hur som helst inte som ciklidägg. Skulle mer gissa på snäckägg, även om det med larverna låter lite konstigt.
#3 - 15 mars 2010 18:16
Micke_A skrev:
Vad har du för fiskar? Låter hur som helst inte som ciklidägg. Skulle mer gissa på snäckägg, även om det med larverna låter lite konstigt.

Ett par fjärilsciklider.
Äggen/romen är genomskinliga och de verkar ha ca en vit prick per ägg.
#4 - 15 mars 2010 19:08
Det är alltså ingen som har nån aning om vad som händer i karet? Tycker inte det känns jätteroligt att ha små varelser där, som jag inte ens vet vad dom är.
#5 - 16 mars 2010 19:14
De är fortfarande kvar och jag vill fortfarande veta vad de är för något... De är omkring 1-2 mm långa, vita och syns nästan bara när man lyser in med en ficklampa under roten.
Kan det vara nåt skadedjur? Har dock inte hört om nåt liknande innan.
#6 - 16 mars 2010 20:13
Har du inga andra fiskar i akvariet?
#7 - 16 mars 2010 20:21
Micke_A skrev:
Har du inga andra fiskar i akvariet?

2 slöjstjärtar, 2 dvärghajmalar, 5 vitfenade rosentetror, det nämna fjärilsciklidparet och en ancistrus
#8 - 17 mars 2010 20:11
"EN bild säger mer än tusen ord" fota och lägg upp på photobucket och länka hit till tråden om du inte vill bli gud medlem. Så tror jag du kommer att få bättre svar. =)
#9 - 18 mars 2010 17:22
Mick13 skrev:
"EN bild säger mer än tusen ord" fota och lägg upp på photobucket och länka hit till tråden om du inte vill bli gud medlem. Så tror jag du kommer att få bättre svar. =)

Omöjligt att fotta, kommer inte synas ett dugg. Tyvärr!
#10 - 18 mars 2010 17:57
Mick13 skrev:

Haha! så man kan bli gud nu...
#11 - 18 mars 2010 21:24
Surt att det inte går och fota "äggen" Jag funderade med på snäckägg

Haha! så man kan bli gud nu...

Så kul det blir med ett missat L i guld . Kunde var något o tipsa admin om att de som har gott om guld kan bli gudmedlemmar :d
#12 - 18 mars 2010 21:26
Mick13 skrev:
Surt att det inte går och fota "äggen" Jag funderade med på snäckägg

Så kul det blir med ett missat L i guld . Kunde var något o tipsa admin om att de som har gott om guld kan bli gudmedlemmar :d

Äggen är ändå borta/uppätna sen någon dag tillbaka.. ;) Men jag är ändå orolig för larverna, vill gärna veta.
De verkar inte ha växt något sen jag hittade dom, men lever gör de.
#13 - 21 mars 2010 00:14
Är larverna väldigt tunna och vita? Sådana larver har jag i mina kar ca 1 cm långa och 1-2mm tjocka, helt ofarliga för fiskarna mina sclarer brukar äta av dem , larverna brukar komma fram vid vatten bytena när jag slamsugti. Dessa larver jag syftar på finns med i fler trådar.
#14 - 23 mars 2010 18:55
Mick13 skrev:
Är larverna väldigt tunna och vita? Sådana larver har jag i mina kar ca 1 cm långa och 1-2mm tjocka, helt ofarliga för fiskarna mina sclarer brukar äta av dem , larverna brukar kommafram vid vatten bytena när jag slamsugti. Dessa larver jag syftar på finns med i fler trådar.

De är nog 1-2 mm långa. Det konstiga är att de verkar kunna simma. Eller det är inte alls konstigt?
#15 - 23 mars 2010 19:15
Bladh skrev:
De är nog 1-2 mm långa. Det konstiga är att de verkar kunna simma. Eller det är inte alls konstigt?

Inte då dem faktiskt är vattenlevande. :) Har haft sådana larver själv men mina tetror käkade upp dem.
Bilagor:
#16 - 24 mars 2010 17:28
Jag har sett dessa maskar i mitt kar också, när jag drog upp en planta. De är banne mig inte tjocka, men den längsta jag såg var nog iaf en centimeter. Men jag tvivlar på att de är farliga. Ett av mina Ap. cac.-ciklidyngel såg ut att ha fått tag på en liten en häromdagen, och nog såg det ut som om den försökte äta upp den. Mina yngel är inte mer än 2-3 mm än så länge...
#17 - 24 mars 2010 21:22
Jag har dem i räk-karet med. När de stackar neontetrorna var ut lokaliserade dit åt de av dessa larver med god aptit. Jag har sett "larverna" sitta fast på akvarieglaset i mellan åt med. Azur har koll på dessa små larver han svarade i någon tråd om dem vadet var för några små gynnare.
#18 - 26 mars 2010 09:28
Sök på "planarier"

Annons