Små yngel - ska jag göra mitt veckovisa vattenbyte?

#1 - 5 november 2008 11:50
Halloj,

jag har små knatte-yngel av modell kampfisk i ett akvarium. Jag hade inte planerat det så utan det är en liten bonus.

Nu är det dags för mitt veckovisa vattenbyte men jag är rädd att jag förstör skumboet eller stressar fiskarna för mycket om jag börjar rota. Ynglena är ca 3 dygn. Nej de är 1 dygn, romen lades för 3 dygn sen.

Akvariet är på 55-60 liter.
nästan stillastående pump.
ett kampfisk par.
10 kilfläcksrasborer
några räkor.

massor av växter.

hur skulle ni ha gjort??

tacksam för tips
#2 - 5 november 2008 19:03
Jag skulle skippat vb denna vecka. Skulle det verka vara kris med vattenvärdena så kanske nån form av försiktigt vattenbyte så att inte vattenytan rör sig så mycket. (Typ hälla ut en lit vatten, försiktigt sätta i en lit, osv)
#3 - 6 november 2008 10:03
ja det låter vettigt. nu har ynglena försiktigt börjat lämna boet men hanen vaktar fortfarande. jag låter de vara ett tag till.
#4 - 7 november 2008 18:08
.. så, det som står under Portions PMDD NutriSi på haack hemsida, är ett paket man köper? allt man behöver ingår?
#5 - 7 november 2008 20:52
skulle du behöva byta vatten utan att bryta vattenytan är en hävert även in i akvariet en god idé...gärna en tunn slang
#6 - 8 november 2008 07:47
jag bytte ca 5 liter i går och det blir nästan 10% så det borde räcka. jag matar ändå sparsamt nu. tack för tips!

Annons