Jaa, man far ju runt lite här på forumet och läser. Många frågor handlar om vad man skall ha för olika inredning till sina fiskar och jag kom att tänka på en grej som kom till av en slump då jag hade en jädra massa yngel av J. Transcriptus (tanganyika). Jag tänkte mig inte för utan ville göra det cozy för ynglen, med en massa gömställen och grejer (tanken på att de skulle upp ur karet slog mig inte just då...).
Jag tog sån här vit hård plastslang, diameter ung. 1 1/2 cm. Vet inte riktigt vad sån hård plastslang heter, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, man kan se den på byggarbetsplatser och liknande. (jag snodde min bit på ett bygge[:o] ).
Denna slang/rör kapade jag i 10 - 20 centimetersbitar (många) och dråsade ner i karet. Hällde sand ovanpå och sedan täckte/byggde jag in hela plastslangsröset med stora flata skifferstenar, som fick tjäna som snygga skydd och grogrund för algväxt som transcriptusarna gillade.
Jag lovar, det blev en fullständig Tanganyikafest i det karet, fiskarna växte till sig och det bildades par på nolltid (jo, det var syskon, men va fan, jag var ung...) och de enda djur jag kunde fånga upp fortsättningsvis var de yngel som helt enkelt inte fick plats och drog sig uppåt rutorna. Men jävlar vilken koloni det blev i det karet. Mycket tack vare plastslangsbitarna tror jag.
Hmm, detta var bara ett litet förslag till inredning för såna fiskar som väldigt gärna vill krypa i trånga utrymmen.