Småciklidinredning

#1 - 13 april 2007 15:34
Jaa, man far ju runt lite här på forumet och läser. Många frågor handlar om vad man skall ha för olika inredning till sina fiskar och jag kom att tänka på en grej som kom till av en slump då jag hade en jädra massa yngel av J. Transcriptus (tanganyika). Jag tänkte mig inte för utan ville göra det cozy för ynglen, med en massa gömställen och grejer (tanken på att de skulle upp ur karet slog mig inte just då...).

Jag tog sån här vit hård plastslang, diameter ung. 1 1/2 cm. Vet inte riktigt vad sån hård plastslang heter, men jag hoppas ni förstår vad jag menar, man kan se den på byggarbetsplatser och liknande. (jag snodde min bit på ett bygge[:o] ).
Denna slang/rör kapade jag i 10 - 20 centimetersbitar (många) och dråsade ner i karet. Hällde sand ovanpå och sedan täckte/byggde jag in hela plastslangsröset med stora flata skifferstenar, som fick tjäna som snygga skydd och grogrund för algväxt som transcriptusarna gillade.
Jag lovar, det blev en fullständig Tanganyikafest i det karet, fiskarna växte till sig och det bildades par på nolltid (jo, det var syskon, men va fan, jag var ung...) och de enda djur jag kunde fånga upp fortsättningsvis var de yngel som helt enkelt inte fick plats och drog sig uppåt rutorna. Men jävlar vilken koloni det blev i det karet. Mycket tack vare plastslangsbitarna tror jag.

Hmm, detta var bara ett litet förslag till inredning för såna fiskar som väldigt gärna vill krypa i trånga utrymmen.
#2 - 13 april 2007 16:39
trevligt inlägg.
Det är väl inte själva plast röret som gjorde det, utan det det borde väl funka lika bra med sånt rör som är i lera (lerkruka) som vissa har till sina malar?Sen gillar ju jullarna när det är trånga passager och mycket håligheter osv.

Hur stort var akvariet? Funderar på att testa någon liknande inredning ;)
#3 - 13 april 2007 17:35
Javisst, materialet har nog inte så stor betydelse, bara det inte påverkar vattnet!
Grejen är att karet inte var sådär väldigt stort, runt 150 liter, och jag hade inte så mycket sten att labba med.
Min tanke med förslaget var att om man kanske inte har så stor plats och så mycket material att bygga med så kan man använda dessa relativt trånga rör, just för småciklider som vill in i trånga springor och prång.
De Transciptusar som kom i karet fullkomligt freakade på alla dessa rör som fanns ovan och under sanden. Det grävdes och donades så det var något alldeles fantastiskt, och alla tycktes hitta en plats att vara på och kände sig nöjda och trygga. Detta triggade tydligen också parbildning och kolonibeteende (givetsvis med revirfajter, men ändå), just så som man vill se i ett tanganyika-kar.
Som sagt, det var bara en idé och ett förslag:) Kanske kan någon ha nytta av detta vid något tillfälle:)
#4 - 13 april 2007 17:49
jag ska nog ta och testa detta iaf, kanske med 2 par i ett lite mindre kar, eller flera par i ett större. Gäller bara att hitta rör för stenar finns de gott om:P
#5 - 13 april 2007 17:57
Ja, för jösse namn, stenar är ju det bästa naturligtvis:) Men om utrymmet är lite begränsat för att skapa just de där extremt många och trånga utrymmena som i Tanganyikamiljö bör finnas i överflöd, så kan ju de där rören, nerlagda som i en plockepinnhög, delvis nergrävda i sanden och med täckande, typ skifferflak som algfångare, vara en hit:)
Har man volym att dona med så tycker jag nog att man skall bygga med sten, så naturligt som möjligt:)
#6 - 13 april 2007 17:59
Jag har hittat smajlisknappen:)
...om nån nu undgått att märka det[:o]
#7 - 13 april 2007 18:17
hehe ja hade tyckte det var fräckt om man hade först några centimeter sand, sen rör som du säger, sen skiffer ovanpå, sen lite stenar här och där, så att inte hela karet är fyllt med grejer utan lite under halva karet i höjd med inredning, så ser man dom ploppa upp lite här å där:D!

Smileys är bra, lättare att "sence the tone" i inlägg m.m ;D
#8 - 13 april 2007 19:37
Ja, tricket är ju att det inte skall bli överfyllt, utan en fin hög, typ i mitten, eller mot bakrutan med rör och sedan ett röse över det så att man inte ser de fula plaströren. Runt röset, i akvariet, kan man sedan anlägga en sand-arena och i i frontrutans främre hörnen lite snäckor med några lättlekta Multisar som extra garnering!
#9 - 13 april 2007 19:50
Jävlar, skulle dratt detta i förra posten (sorry!); De "multis"-kar som jag hade gåendes (återigen förr i tiden), då lade jag inte snäckorna i framkant på karet, som jag har sett att man gör nu, utan inredde så att hela karet liksom, under tiden, ändrade sig. Det blev så att de nästan flyttade runt snäckorna i karet istället. Det var så mycket sand och snäckor att när de grävde så roterade snäck/sand-bottnen runt, sakta, sakta på grund av att de begravde en del av snäck-kolonin av allt grävande. Sedan "återupptäckte" dom de snäckor de gömt med sand, började gräva fram dessa, och täckte de som de hade lekt i innan. Ett ständigt kretslopp som fick dom att påverka sin miljö och bilda grupper och alianser som hela tiden ändrades.
Nu blir jag jädrigt sugen på ett T-kar igen..:)
#10 - 15 april 2007 14:09
hehe fräckt :D!

Jag var på jula förut och köpte lite grejer, och köpte även då ett par korta avloppsrör i hårdplast (tror ja), dom borde väl funka bra i ett akvarium. 5cms ingångar,det minsta som fanns.
http://tinypic.com/view.php?pic=34oorb5
#11 - 15 april 2007 17:47
Ja, det där måste väl vara en höjdare:)

Annons