Småfisk passar med cr räkor?

#1 - 30 juli 2007 21:26
Finns det nån liten firre man kan hålla med små räkor? Gillar pärlrasboror eller endlers, skulle nån av dem funka ihop eller blir det bara fiskmat?
Passar de ihop när det gäller vattenvärden o temp..?
#2 - 30 juli 2007 22:21
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag vet inte om de passar ihop rent teoretiskt...[:o] men i min sexkantiga 60-liters-burk så bor pärlrasborer, endlers och körsbärsräkor i samma burk, rejält med rötter, växter och gömslen... så rent praktiskt funkar det jättebra [:o].[/COLOR][/FONT]
#3 - 30 juli 2007 22:42
Det beror ju på om du vill ha maximalt med räkungar eller hålla det innom en mer rimlig nivå ;) Pärlrasbororna tar nog en del nykläckta räklingar, dom är bra tuffa och röjiga. Men som Lenmar skriver, har du massor av rötter och gömställen så klarar sig en del räklingar kanske.

Annars så finns det mindre och lugnare fiskar som t ex Boraras brigittae.
#4 - 31 juli 2007 20:18
Tack för svaren! Ska iaf försöka få tag i nåra endlers. Sen hänger det väl på va för slags rasboror ja kan få tag i på affären.. Brukar inte finnas så mycke o välja på tyvärr:( Karet är ju inte så jättestort så det kanske är bara bra om det inte blir överbefolkat:) Men ja har gott om rötter o växter så ja hoppas det blir bra!
Har spanat in B. brigittae o den ä ju oxå väldigt fin!
#5 - 31 juli 2007 20:24
Sonja: Grymt fina bilder på dina galaxy förresten!! Har de lekt? Fått upp nåra yngel?
#6 - 1 augusti 2007 00:09
winette skrev:
Sonja: Grymt fina bilder på dina galaxy förresten!! Har de lekt? Fått upp nåra yngel?

Lekt har dom säkert, men dom verkar väldigt rovgiriga och snabba på maten så ev rom/yngel äts nog upp i raketfart. Kanske provar jag att flytta runt dom lite för att ev få yngel, dom ska inte alls vara svårlekta. Det är flera som fått yngel på dom här på Zoopet.

Annons